Siirry suoraan sisältöön

Lasten neurologia (1 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BF53-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.11.2021 - 30.09.2022

Ajoitus

01.12.2021 - 19.06.2022

Opintopistemäärä

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Opettaja

  • Esa Bärlund
  • Pirjo Pennanen

Ryhmät

  • MTOIMK21
    Toimintaterapeutti

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• tunnistaa toimintaterapian kannalta keskeiset lastenneurologiset sairaudet ja vammat,
• kuvata em. sairauksien ja vammojen syntymekanismit sekä lääketieteelliset tutkimus-, hoito- ja kuntoutuskäytänteet.

Sisältö

Toimintaterapian kannalta keskeiset lastenneurologiset sairaudet ja vammat sekä niiden syntymekanismit ja lääketieteelliset tutkimus-, hoito- ja kuntoutuskäytänteet

Oppimateriaalit

Pihko, Haataja, Rantala 2014. Lasten neurologia. Duodecim:Helsinki.
osa I, s. 12-14
osa II, s. 46-95
osa III, s.128-145
osa IV, s 172-183, 194-196
osa V, s.210-219
osa VI, s. 239-241


Jos luet kirjaa Terveysportin kautta e-kirjana, sisällysluettelo, jossa näkyvät yllä mainittujen sivuja vastaavat aihealueet, löytyy Terveysportin sivulla https://www.terveysportti.fi/xmedia/www/sisallysluettelot/6455_sisluettelo.pdf

Aivojen kehityksestä; Perintötekijät ohjaavat kehitystä sikiökaudella; Hermoverkostojen kehittyminen.
Puheen- ja kielenkehityksen häiriöt; Kielenkehityksestä; Perimän merkitys; Kielenkehityksen neuraaliset perusteet; Kaksi- ja monikielisyys; Viivästynyt tai poikkeava puheen- ja kielenkehitys; Lapsen tutkiminen ja kliininen havainnointi; Kielellinen erityisvaikeus; Kielellisen erityisvaikeuden liitännäisoireet ja ennuste; Puhemotoriikan häiriöt; Puheen- ja kielenkehityksen tukeminen ennen kouluikää; Koulu- ja nuoruusikä.

Motoriikan kehityshäiriöt; Motoriikan säätely; Häiriöt; Kehityksellinen koordinaatiohäiriö; Lievä neurologinen toimintahäiriö.

Oppimisvaikeudet; Kapea-alaiset oppimisvaikeudet; Näönvaraisen havaitsemisen ongelmat; Ei-kielelliset oppimisvaikeudet; Laaja-alaiset oppimisvaikeudet; Hoidon porrastus; Kuntoutus.

Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö; Määritelmä; Yleisyys; Syyt; Oireet; Diagnostiikka ja erotusdiagnoosi; Hoito; ADHD:n hoito liitännäishäiriöiden yhteydessä; Ennuste; Hoidon porrastus;

Autismikirjon häiriöt; Esiintyvyydestä; Autismi (lapsuusiän autismi); Aspergerin oireyhtymä; Rettin oireyhtymä.

Kehitysvammaisuus; Diagnoosi; Yleisyys; Lääketieteelliset tutkimukset; Syyn luokittelu; Kehitysvamman monimuotoisuus; Yleisimmät oireyhtymät; Kehitysvammaisen elämänkaari.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentin voi tehdä 24/7 ajalla 4.1 - 30.5.2022, uusinnoista sovittava erikseen tentaattorin kanssa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Itsenäinen opiskelu ja tentti

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1op= 27t

Sisällön jaksotus

Lastenneurologian perusteet. Tentti jatkuvasti auki.
Tentin tehtyäsi laita ilmoitus sähköpostitse esa.barlund@turkuamk.fi ja vastauspostina saat tuloksen ja maininnan arvosanan viennistä peppiin.

Kotitenttinä 2022 (Tenttikierros)
Harjoitukset (20/20 näkyvissä) (20/20 p)
Avautuu 04.01.2022 07:35, sulkeutuu 30.05.2022 23:35

Viestintäkanava ja lisätietoja

Kirjautumisohje Villeen:

Tämä viesti sisältää rekisteröintilinkin ja kurssiavaimen, joilla voit rekisteröityä ViLLE-kurssille. Huomioithan, että rekisteröintilinkki on kertakäyttöinen, ja jatkossa kirjautuminen tapahtuu osoitteessa https://ville.utu.fi.

Rekisteröintilinkki kurssille 'Lastenneurologia': https://ville.utu.fi?c=DjxTVRWXWJ3q


Kurssiavain: Gfm4XB
Tentin 2020 salasana:Lapset_2022

Tenttiaika sen aloittamisesta on 30min.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Maksimipistemäärä 20p
Arvosana muodostuu :
5>90%
4>80%
3>70%
2>60%
1>50%
Hyl <=50%

Läpipääsyraja 11/20p.
Tentti auki koko ajan. Uusintatentistä sovittava erikseen.