Lasten neurologia (1 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BF53-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.11.2021 - 30.09.2022
Ajoitus
01.12.2021 - 19.06.2022
Opintopistemäärä
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Esa Bärlund
- Pirjo Pennanen
Ryhmät
-
MTOIMK21Toimintaterapeutti
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• tunnistaa toimintaterapian kannalta keskeiset lastenneurologiset sairaudet ja vammat,
• kuvata em. sairauksien ja vammojen syntymekanismit sekä lääketieteelliset tutkimus-, hoito- ja kuntoutuskäytänteet.
Sisältö
Toimintaterapian kannalta keskeiset lastenneurologiset sairaudet ja vammat sekä niiden syntymekanismit ja lääketieteelliset tutkimus-, hoito- ja kuntoutuskäytänteet
Oppimateriaalit
Pihko, Haataja, Rantala 2014. Lasten neurologia. Duodecim:Helsinki.
osa I, s. 12-14
osa II, s. 46-95
osa III, s.128-145
osa IV, s 172-183, 194-196
osa V, s.210-219
osa VI, s. 239-241
Jos luet kirjaa Terveysportin kautta e-kirjana, sisällysluettelo, jossa näkyvät yllä mainittujen sivuja vastaavat aihealueet, löytyy Terveysportin sivulla https://www.terveysportti.fi/xmedia/www/sisallysluettelot/6455_sisluettelo.pdf
Aivojen kehityksestä; Perintötekijät ohjaavat kehitystä sikiökaudella; Hermoverkostojen kehittyminen.
Puheen- ja kielenkehityksen häiriöt; Kielenkehityksestä; Perimän merkitys; Kielenkehityksen neuraaliset perusteet; Kaksi- ja monikielisyys; Viivästynyt tai poikkeava puheen- ja kielenkehitys; Lapsen tutkiminen ja kliininen havainnointi; Kielellinen erityisvaikeus; Kielellisen erityisvaikeuden liitännäisoireet ja ennuste; Puhemotoriikan häiriöt; Puheen- ja kielenkehityksen tukeminen ennen kouluikää; Koulu- ja nuoruusikä.
Motoriikan kehityshäiriöt; Motoriikan säätely; Häiriöt; Kehityksellinen koordinaatiohäiriö; Lievä neurologinen toimintahäiriö.
Oppimisvaikeudet; Kapea-alaiset oppimisvaikeudet; Näönvaraisen havaitsemisen ongelmat; Ei-kielelliset oppimisvaikeudet; Laaja-alaiset oppimisvaikeudet; Hoidon porrastus; Kuntoutus.
Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö; Määritelmä; Yleisyys; Syyt; Oireet; Diagnostiikka ja erotusdiagnoosi; Hoito; ADHD:n hoito liitännäishäiriöiden yhteydessä; Ennuste; Hoidon porrastus;
Autismikirjon häiriöt; Esiintyvyydestä; Autismi (lapsuusiän autismi); Aspergerin oireyhtymä; Rettin oireyhtymä.
Kehitysvammaisuus; Diagnoosi; Yleisyys; Lääketieteelliset tutkimukset; Syyn luokittelu; Kehitysvamman monimuotoisuus; Yleisimmät oireyhtymät; Kehitysvammaisen elämänkaari.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentin voi tehdä 24/7 ajalla 4.1 - 30.5.2022, uusinnoista sovittava erikseen tentaattorin kanssa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Itsenäinen opiskelu ja tentti
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1op= 27t
Sisällön jaksotus
Lastenneurologian perusteet. Tentti jatkuvasti auki.
Tentin tehtyäsi laita ilmoitus sähköpostitse esa.barlund@turkuamk.fi ja vastauspostina saat tuloksen ja maininnan arvosanan viennistä peppiin.
Kotitenttinä 2022 (Tenttikierros)
Harjoitukset (20/20 näkyvissä) (20/20 p)
Avautuu 04.01.2022 07:35, sulkeutuu 30.05.2022 23:35
Viestintäkanava ja lisätietoja
Kirjautumisohje Villeen:
Tämä viesti sisältää rekisteröintilinkin ja kurssiavaimen, joilla voit rekisteröityä ViLLE-kurssille. Huomioithan, että rekisteröintilinkki on kertakäyttöinen, ja jatkossa kirjautuminen tapahtuu osoitteessa https://ville.utu.fi.
Rekisteröintilinkki kurssille 'Lastenneurologia': https://ville.utu.fi?c=DjxTVRWXWJ3q
Kurssiavain: Gfm4XB
Tentin 2020 salasana:Lapset_2022
Tenttiaika sen aloittamisesta on 30min.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Maksimipistemäärä 20p
Arvosana muodostuu :
5>90%
4>80%
3>70%
2>60%
1>50%
Hyl <=50%
Läpipääsyraja 11/20p.
Tentti auki koko ajan. Uusintatentistä sovittava erikseen.