Vapaan säestyksen pedagogiikan perusteet pianopedagogeille (3 op)
Toteutuksen tunnus: KU00CD43-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 31.12.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 28.05.2022
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
9 - 20
Koulutus
- Musiikin koulutus
Opettaja
- Eveliina Kytömäki
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 11. Avoin AMK: 11.)
Ryhmät
-
PMUSIS21Musiikkipedagogi syksy 2021
-
PMUSIS19Musiikkipedagogi syksy 2018
-
PMUSIS20Musiikkipedagogi syksy 2020
-
PMUSIS18Musiikkipedagogi syksy 2018
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- On perehtynyt pianon vapaan säestyksen työmuotoihin ja työkaluihin ja osaa hyödyntää niitä ja laajentaa niillä pianonsoiton opetustaan ja luoda perustan vapaa säestys –opetukselleen
- on kehittänyt soitonopetuksen kokonaisvaltaisia taitojaan, vahvistaen korvakuulolta soittamista, omaehtoisen pianotekstuurin toteuttamista, improvisoimista ja säveltämistä osana musiikin tyylilajeista riippumatonta laaja-alaista muusikkoutta, soittamista ja opettamista
- osaa rohkaista opetustilanteessa oppilastaan omiin kokeiluihin instrumentin äärellä yhtälailla kuin opastaa keskittyneen harjoittelun käytäntöihin
- on kehittänyt muiden kuin klassisen musiikin ja tyylilajien tuntemustaan ja niiden toteuttamista pianolla
- hallitsee melodian soinnuttamisen ja säestämisen
- osaa hyödyntää opetuksessaan joustavasti eri nuotinnustapoja (transkriptio, lead sheet, sointumerkit)
- hallitsee improvisoinnin työkalujen käyttöä niin soitto- kuin opetustilanteessa (mm. basso continuo, asteikot, moodit, kvinttikierrot, blueskierto)
Sisältö
Opintojakso on tarkoitettu ammatissa toimiville pianopedagogeille. Opintojaksolla perehdytään monipuolisesti vapaan säestyksen perustasojen opettamiseen taiteen perusopetuksessa.
Opintojakso jakautuu seuraaviin teemoihin:
1. Improvisointi, säveltäminen ja sovittaminen pianolle
2. Kuulonvaraisen oppimisen traditio ja siihen liittyvät erilaiset työskentelytavat
3. Ohjelmisto: historia, tausta, tyylivaatimukset, käytännön pianototeutus
4. Opetusmateriaalit ja opettajan työkalut: Oppikirjat ja muu printtimateriaali, online-työkalut, oman materiaalin kokoaminen
5. Didaktiikka: tuntisuunnittelu, pitkän oppimisprosessin suunnittelu, arviointimenetelmät ja niiden kehittäminen, harjoitteluun ohjaaminen, tekniikka, oppilaiden kohtaaminen, erilaisten oppimisympäristöjen suunnitteleminen, eri työtapojen tasapainoinen käyttö osana opetusta jne.
Opintojakson keskiössä on myös reflektio. Opiskelija harjaantuu reflektoimaan omaa toimintaansa ja työskentelyään, tarkastelemaan ja kehittämään kriittisesti työtapojaan jatkuvana osana opettajan työtä sekä rakentamaan opettajan identiteettiään.
Opetusmenetelmät
Kursssin opettaja on musiikin tohtori, kasvatustieteiden maisteri, kouluttaja, muusikko, pianonsoiton opettaja, oppikirjailija Inga Rikandi.
Teoreettinen perusta
Käytännön harjoittelu ryhmässä ja itsenäisesti
Yhdessä soittaminen ja materiaalin työstäminen
Rakentavan palautteen antaminen ja saaminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op= 81 tuntia
Lähiopetus 26 tuntia
Opiskelijan oma työ ja perehtyminen aiheeseen 20 tuntia
Harjoitustehtävät 15 tuntia
Soveltaminen, itsenäinen oppiminen ja vertaisoppiminen 20 tuntia
Sisällön jaksotus
Opintojakso on tarkoitettu ammatissa toimiville pianopedagogeille. Opintojaksolla perehdytään monipuolisesti vapaan säestyksen perustasojen opettamiseen taiteen perusopetuksessa.
Opettajana toimii Inga Rikandi.
Opintojakso jakautuu seuraaviin teemoihin:
1. Improvisointi, säveltäminen ja sovittaminen pianolle
2. Kuulonvaraisen oppimisen traditio ja siihen liittyvät erilaiset työskentelytavat
3. Ohjelmisto: historia, tausta, tyylivaatimukset, käytännön pianototeutus
4. Opetusmateriaalit ja opettajan työkalut: Oppikirjat ja muu printtimateriaali, online-työkalut, oman materiaalin kokoaminen
5. Didaktiikka: tuntisuunnittelu, pitkän oppimisprosessin suunnittelu, arviointimenetelmät ja niiden kehittäminen, harjoitteluun ohjaaminen, tekniikka, oppilaiden kohtaaminen, erilaisten oppimisympäristöjen suunnitteleminen, eri työtapojen tasapainoinen käyttö osana opetusta jne.
Opintojakson keskiössä on myös reflektio. Opiskelija harjaantuu reflektoimaan omaa toimintaansa ja työskentelyään, tarkastelemaan ja kehittämään kriittisesti työtapojaan jatkuvana osana opettajan työtä sekä rakentamaan opettajan identiteettiään.
Lähiopetuspäivät:
La 15.1.2022 klo 10-17
Pe 4.3.2022 klo 16-20
La 5.3.2022 klo 10-17
La 23.4.2022 klo 10-17
Viestintäkanava ja lisätietoja
Avoimen AMK:n kiintiö 11 paikkaa
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Esitietovaatimukset
Opintojakso on tarkoitettu ammatissa toimiville pianopedagogeille ja pianopedagogiikan opiskelijoille.