Siirry suoraan sisältöön

Vapaan säestyksen pedagogiikan perusteet pianopedagogeille (3 op)

Toteutuksen tunnus: KU00CD43-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 31.12.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 28.05.2022

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

9 - 20

Koulutus

  • Musiikin koulutus

Opettaja

  • Eveliina Kytömäki

Ajoitusryhmät

  • Pienryhmä 1 (Koko: 11. Avoin AMK: 11.)

Ryhmät

  • PMUSIS21
    Musiikkipedagogi syksy 2021
  • PMUSIS19
    Musiikkipedagogi syksy 2018
  • PMUSIS20
    Musiikkipedagogi syksy 2020
  • PMUSIS18
    Musiikkipedagogi syksy 2018

Pienryhmät

  • Pienryhmä 1

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- On perehtynyt pianon vapaan säestyksen työmuotoihin ja työkaluihin ja osaa hyödyntää niitä ja laajentaa niillä pianonsoiton opetustaan ja luoda perustan vapaa säestys –opetukselleen
- on kehittänyt soitonopetuksen kokonaisvaltaisia taitojaan, vahvistaen korvakuulolta soittamista, omaehtoisen pianotekstuurin toteuttamista, improvisoimista ja säveltämistä osana musiikin tyylilajeista riippumatonta laaja-alaista muusikkoutta, soittamista ja opettamista
- osaa rohkaista opetustilanteessa oppilastaan omiin kokeiluihin instrumentin äärellä yhtälailla kuin opastaa keskittyneen harjoittelun käytäntöihin
- on kehittänyt muiden kuin klassisen musiikin ja tyylilajien tuntemustaan ja niiden toteuttamista pianolla
- hallitsee melodian soinnuttamisen ja säestämisen
- osaa hyödyntää opetuksessaan joustavasti eri nuotinnustapoja (transkriptio, lead sheet, sointumerkit)
- hallitsee improvisoinnin työkalujen käyttöä niin soitto- kuin opetustilanteessa (mm. basso continuo, asteikot, moodit, kvinttikierrot, blueskierto)

Sisältö

Opintojakso on tarkoitettu ammatissa toimiville pianopedagogeille. Opintojaksolla perehdytään monipuolisesti vapaan säestyksen perustasojen opettamiseen taiteen perusopetuksessa.

Opintojakso jakautuu seuraaviin teemoihin:
1. Improvisointi, säveltäminen ja sovittaminen pianolle
2. Kuulonvaraisen oppimisen traditio ja siihen liittyvät erilaiset työskentelytavat
3. Ohjelmisto: historia, tausta, tyylivaatimukset, käytännön pianototeutus
4. Opetusmateriaalit ja opettajan työkalut: Oppikirjat ja muu printtimateriaali, online-työkalut, oman materiaalin kokoaminen
5. Didaktiikka: tuntisuunnittelu, pitkän oppimisprosessin suunnittelu, arviointimenetelmät ja niiden kehittäminen, harjoitteluun ohjaaminen, tekniikka, oppilaiden kohtaaminen, erilaisten oppimisympäristöjen suunnitteleminen, eri työtapojen tasapainoinen käyttö osana opetusta jne.

Opintojakson keskiössä on myös reflektio. Opiskelija harjaantuu reflektoimaan omaa toimintaansa ja työskentelyään, tarkastelemaan ja kehittämään kriittisesti työtapojaan jatkuvana osana opettajan työtä sekä rakentamaan opettajan identiteettiään.

Opetusmenetelmät

Kursssin opettaja on musiikin tohtori, kasvatustieteiden maisteri, kouluttaja, muusikko, pianonsoiton opettaja, oppikirjailija Inga Rikandi.


Teoreettinen perusta

Käytännön harjoittelu ryhmässä ja itsenäisesti

Yhdessä soittaminen ja materiaalin työstäminen

Rakentavan palautteen antaminen ja saaminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op= 81 tuntia

Lähiopetus 26 tuntia

Opiskelijan oma työ ja perehtyminen aiheeseen 20 tuntia

Harjoitustehtävät 15 tuntia

Soveltaminen, itsenäinen oppiminen ja vertaisoppiminen 20 tuntia

Sisällön jaksotus

Opintojakso on tarkoitettu ammatissa toimiville pianopedagogeille. Opintojaksolla perehdytään monipuolisesti vapaan säestyksen perustasojen opettamiseen taiteen perusopetuksessa.

Opettajana toimii Inga Rikandi.

Opintojakso jakautuu seuraaviin teemoihin:
1. Improvisointi, säveltäminen ja sovittaminen pianolle
2. Kuulonvaraisen oppimisen traditio ja siihen liittyvät erilaiset työskentelytavat
3. Ohjelmisto: historia, tausta, tyylivaatimukset, käytännön pianototeutus
4. Opetusmateriaalit ja opettajan työkalut: Oppikirjat ja muu printtimateriaali, online-työkalut, oman materiaalin kokoaminen
5. Didaktiikka: tuntisuunnittelu, pitkän oppimisprosessin suunnittelu, arviointimenetelmät ja niiden kehittäminen, harjoitteluun ohjaaminen, tekniikka, oppilaiden kohtaaminen, erilaisten oppimisympäristöjen suunnitteleminen, eri työtapojen tasapainoinen käyttö osana opetusta jne.

Opintojakson keskiössä on myös reflektio. Opiskelija harjaantuu reflektoimaan omaa toimintaansa ja työskentelyään, tarkastelemaan ja kehittämään kriittisesti työtapojaan jatkuvana osana opettajan työtä sekä rakentamaan opettajan identiteettiään.

Lähiopetuspäivät:

La 15.1.2022 klo 10-17

Pe 4.3.2022 klo 16-20

La 5.3.2022 klo 10-17

La 23.4.2022 klo 10-17

Viestintäkanava ja lisätietoja

Avoimen AMK:n kiintiö 11 paikkaa

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Esitietovaatimukset

Opintojakso on tarkoitettu ammatissa toimiville pianopedagogeille ja pianopedagogiikan opiskelijoille.