Ravitsemushoito (3 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BV84-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 30.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 25
Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Johanna Kurtti
Ryhmät
-
PENHOK22Ensihoitaja (AMK), päiväkoulutus, K22
Tavoitteet
Tavoitteet
• Tietää ravintoaineet, ravintoaineiden tarpeen ja merkityksen
• Osaa arvioida ihmisen ravitsemustarpeita
• Osaa soveltaa suomalaisia ravitsemussuosituksia kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa
• Osaa integroida ravitsemushoitoa ja -ohjausta yhdessä monialaisen asiantuntijaverkoston kanssa sisätauti- ja kirurgisen potilaan hoitotyössä
Sisältö
Sisällöt
• Ravintoaineiden tarve ja tehtävät elimistössä
• Asiakkaiden ravitsemustilan arviointi ja sen merkitys
• Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien ehkäisyssä eri ikäkausina
• Sisätauti- ja kirurgisen potilaan ravitsemushoito ja ohjaus sekä sairauksiin liittyvät yleisimmät erityisruokavaliot
Oppimateriaalit
Ravitsemushoito I-osa:
Voutilainen E, Fogelholm M & Mutanen M. 2015. Ravitsemustaito. Sanoma Pro.
Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Helsinki 2014 (www.vrn.fi)
Tarkemmin oppimateriaali annetaan ensimmäisellä opetustunnilla.
Ravitsemushoito II-osa:
Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2010 Ravitsemushoito. Suositus sairaaloihin, terveyskeskuksiin, palvelu- ja hoitokoteihin sekä kuntoutuskeskuksiin.
Voutilainen E. Fogelholm M. & Mutanen M. 2015 Ravitsemustaito s. 169 - 202.
Sinisalo, L. 2015. Ravitsemus hoitotyössä.
Tarkemmin oppimateriaali ensimmäisellä opetustunnilla.
Opetusmenetelmät
Toteutetaan keskustelevana opetuksena, pienryhmätyöskentelynä ja oppimistehtävinä ja -tenttinä.
Tarkemmin osioiden toteutus ItsLearning-alustalla. Toteutus käydään läpi I-osan ja II-osan ensimmäisellä opetustunnilla.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tiimioppiminen ja ryhmätyöskentely
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ravitsemushoito I-osa 2 op, 54 tuntia opiskelijan työtä, joista opetustunteja 10 ja opiskelijan itsenäistä opiskelua (sis.tehtävät, tenttiin valmistautumisen ja tentin) ja ryhmätyöskentelyä 44 tuntia. Opetus yhdessä PTERTK22-ryhmän kanssa.
Ravitsemushoito II-osa 1 op, 27 tuntia opiskelijan työtä, josta opetustunnit 7 ja itsenäistä opiskelua ja ryhmätyöskentelyä 20 h.
Opetus yhdessä PTERTK22-ryhmän kanssa.
Sisällön jaksotus
Ravitsemushoito I-osa 2 op keväällä 2022
• Ravintoaineiden tarve ja tehtävät elimistössä
• Asiakkaiden ravitsemustilan arviointi ja sen merkitys
• Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien ehkäisyssä eri ikäkausina
Ravitsemushoito II-osa 1 op syksyllä 2022
• Sisätauti- ja kirurgisen potilaan ravitsemushoito ja ohjaus sekä sairauksiin liittyvät yleisimmät erityisruokavaliot. Keskeisinä teemoina ovat sisätauti- ja kirurgisen potilaan ravitsemustilan arviointi, ravitsemushoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kokonaisuus numeerinen arviointi:
I-osa numeerinen arviointi (tehtävät asteikolla hyväksytty/hylätty ja tentti numeerinen arviointi)
II-osa arviointi hyväksytty /hylätty. Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on yksilö- ja ryhmätehtävien suorittaminen. Ryhmätyöhön liittyvä poissaolo korvataan osallistumalla toisen ryhmän vastaaviin tunteihin; ryhmätehtävien tekemiseen ja esittämiseen tai muulla erikseen sovittavalla tavalla.