Työyhteisöosaaminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: KH00BS21-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.06.2023 - 31.08.2023
Ajoitus
31.08.2023 - 08.12.2023
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Opettaja
- Mikko Niskanen
- Riikka Kulmala
Ryhmät
-
MKITIS22Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)
- 08.12.2023 09:00 - 12:00, Työyhteisöosaaminen KH00BS21-3008
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija on kehittänyt osaamistaan joillakin hänelle tärkeillä työelämätaitojen aloilla, joita voivat olla esimerkiksi seuraavat:
- Organisaatioiden rakenteeseen, ilmapiiriin ja kehittämiseen liittyvät taidot sekä strateginen johtaminen
- Henkilöiden johtaminen, esimiehen työ
- Ihmisten erilaisuuden ja motivaation tunnistaminen ja hyödyntäminen, palkitseminen
- Tiimi-, alais- tai työyhteisötaidot, tunneäly
- Kokous-, neuvottelu- ja myyntitaidot
- HR-tehtävät, kuten rekrytointi, perehdyttäminen, kehittäminen, työturvallisuus tai yhteistoiminta työpaikoilla
Sisältö
Opiskelija rakentaa oman henkilökohtaisen opiskelusuunnitelmansa kurssin alussa, ja osoittaa osaamisensa erilaisilla suoritteilla, joita voivat olla raportit, esseet, esitykset, tai omalle työpaikalle tehtävät, aiheeseen liittyvät materiaalit tai suoritteet, kuten perehdyttämismateriaalit, opetusmateriaalit tms. Lisäksi kontaktipäivinä pidetään tietoiskutyyppisiä luentoja osasta aiheita.
Oppimateriaalit
Opiskelijat hakevat oman suunnitelmansa mukaisesti
Opetusmenetelmät
Opiskelijat muodostavat 5-6 hengen ryhmiä (32 opiskelijaa = 5-6 ryhmää), joissa perehtyvät annettuihin aihepiireihin (4 kpl, yllämainitut), lukevat kirjallisuutta, pitävät lukupiirin tai tekevät muun suoritteen (ks. alla) ja raportoivat sen tulokset palauttamalla kirjallisen esityksen Its:iin
Suoritteet
Raportit, esseet, referaatit - jokainen ryhmä kirjoittaa lukupiiristään tai muusta tuotoksestaan raportin
Työpaikoille tehtävät suoritteet - ryhmä sopii asian työpaikalle ja hyväksyttää sen opettajilla ennen aloittamista. Tulokset raportoidaan Itsiin esim. oppimispäiväkirjan muodossa, täydennettynä mahdollisella suoritteella, esim. perehdyttämisohjeella tai koulutusmateriaalilla.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Yhteiset alustukset aihepiireittäin
Ryhmätyöt
Itsenäinen opiskelu
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kurssi on mahdollista ahotoida opintojakson alussa suunnitelman teon yhteydessä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssin laajuus 10 op = 270h opiskelijan työtä
Kontaktiopetus 6x3h = 18h
Ohjauskeskustelut valmistautumisineen 2h
Lukupiirit ja ryhmätyöt 4x 3h=12h
Itsenäinen työskentely - materiaalin etsiminen, lukeminen, kirjoittaminen 238h
Itsenäiseen työskentelyyn varataan syksyllä (14 viikkoa) = 17h/viikko
Sisällön jaksotus
31.8.2023
Aloitus Työskentely opintojaksolla
Hyväksiluvut
Oman oppimissuunnitelman tekeminen.
Ihmisten erilaisuuden ja motivaation tunnistaminen ja hyödyntäminen, palkitseminen
Thomas-analyysi
1.9.2023-10.10.2023
Oppimissuunnitelmien läpikäynti Teamsissa + mahdollinen Thomas-palaute (Mikko Niskanen)
Oppimissuunnitelman on tarkoitus ohjata opiskelijan työskentelyä pienryhmissä sekä pienryhmien aihevalintojen että kyseisen opiskelijan työn painopisteen suhteen
12.10.2023 Tiimi-, alais- tai työyhteisötaidot, tunneäly (Niskanen)
13.10.2023 HR, rekrytointi, perehdyttäminen, kehittäminen, työturvallisuus tai yhteistoiminta työpaikoilla (Niskanen)
9.11.2023 Henkilöiden johtaminen, esimiehen työ (Niskanen)
8.12.2023 Kokous-, neuvottelu- ja myyntitaidot (Kulmala)
16.12.2023 Arvosanat Pepissä
Viestintäkanava ja lisätietoja
Itslearning
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskleijat tekevät ryhmätyön 5-6 hengen ryhmissä seuraavista teemoista:
1. Tiimi-, alais- tai työyhteisötaidot, tunneäly
2. HR, rekrytointi, perehdyttäminen, kehittäminen, työturvallisuus tai yhteistoiminta työpaikoilla
3. Henkilöiden johtaminen, esimiehen työ
4. Kokous-, neuvottelu- ja myyntitaidot
Ryhmätyön tuotos voi olla raportti, lukupiiriesitys tai muussa muodossa (sovitaan ohjaajan kanssa) oleva tuotos. Ryhmätyön lisäksi opiskelijat tekevät yksilötehtävänä oppimisraportin, joho yhdistetään kaikki yllä mainitut teemat. Ryhmätyöt vertais- ja itsearvioidaan sekä arvioidaan ohjaajan toimesta.
Ryhmätöiden osuus kokonaisarvosanasta on 75%
Yksilötehtävänä tehtävän oppimisraportin osuus kokonaisarvosanasta on 25%
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole osallistunut lähiopetukseen eikä ryhmätöihin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Ryhmätöissä teemaa on käsitelty suppeasti, luettelomaisesti eikä asia välity täysin tehtävästä.
Kirjallisessa työssä ristiriitaisuutta ja epäjohdonmukaisuutta.
Perusteluissa puutteita, ei ole käytetty lähteitä.
Itsereflektio puuttuu
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tehtävissä tuotu esille keskeinen asiasisältö melko hyvin.
Esitetty perusteluja vähäisessä määrin.
Kirjallinen työ selkeä.
Lähteitä on käytetty ja ne on merkitty asianmukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tehtävissä on tuotu esille keskeinen asiasisältö kattavasti.
Asiaa kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta
Lähdeaineistoa on hyödynnetty monipuolisesti ja lähteet on merkitty asianmukaisesti.
Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä johdonmukaisesti perustellen.
Kirjallinen työ selkeä ja looginen.