Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3011379-3021
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.06.2024 - 13.09.2024
Ajoitus
13.09.2024 - 29.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
Opettaja
- Johnny Långstedt
- Ritva Hyttinen
Ryhmät
-
MKITIS22Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)
- 13.09.2024 09:00 - 16:00, Tutkimus- ja kehittämismenetelmät 3011379-3021
- 11.10.2024 09:00 - 16:00, Tutkimus- ja kehittämismenetelmät 3011379-3021
- 08.11.2024 09:00 - 16:00, Tutkimus- ja kehittämismenetelmät 3011379-3021
- 29.11.2024 09:00 - 16:00, Tutkimus- ja kehittämismenetelmät 3011379-3021
Tavoitteet
Opintojaksolla perehdytään tutkimusprosesson eri vaiheisiin, tutkimusongelman määrittelyyn, viitekehyksen merkitykseen tutkimuksen suuntaajana, tutkimusaineiston keräämiseen, kuvaamiseen ja analysointiin sekä tutkimusraportin rakenteeseen.
Opiskelija
- osaa laatia tutkimussuunnitelmat
- osaa etsiä tutkimusaineistoon liittyvää tausta-aineistoa
- hallitsee tutkimuksenteon perusteet ja osaa tehdä pienimuotoisen kehittämis - tai tutkimushankkeen.
Oppimateriaalit
Hakala, J. T. 2022. Hyvä, parempi, valmis: Opinnäyteopas ammattikorkeakouluille. [Helsinki]: Gaudeamus. (e-kirja saatavilla Turku AMK:n Finnassa)
Tarkempi aineisto julkaistaan ITS alustalla
.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla sovelletaan aktiivista ja vuorovaikutteista oppimista. Lähituntien keskeisinä menetelminä ovat johdatukset, työpajat, harjoitukset, ja kokeilut. Opintojaksolla on itsenäistä työskentelyä opiskelijan oman tutkimus- tai kehittämisaiheen parissa, johon liittyy tehtäviä jotka aiheeseen, tietopohjaan, tutkimus- tai kehittämiskohteeseen, ja eettiseen luotettavaan raportointiin. Lisäksi opintojaksoon käytetään vertaisarviointia.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla noudatetaan Turun AMK:n innovaatiopedagogista strategiaa, jonka keskiössä on opiskelija. Opiskelija on aktiivinen toimija ja oppija, joka eri vuorovaikutuksen keinoin lisää osaamistaan ja ymmärtämystään aiheesta. Hän oppii ja osoittaa oppimistaan eri yksilö- ja ryhmätehtävien kautta.
Opintojakso tähtää kestävään kehitykseen välillisesti keskittyen luotettavan tiedon tuottamiseen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op eli 135 h (1 op= 27 h)
Sisällön jaksotus
Opintojakso koostuu lähitapaamisista pe 13.9. klo 9.15-16, pe 11.10. klo 9.15-16, pe 8.11. klo 9.15-16, ja pe 29.11. klo 9.15-16, joiden lomaan sijoittuvat yksilö-, pari- ja ryhmätehtävät
- Tutkiminen ja kehittäminen prosessina ja tekstiraporttina
- Aihe ja tiedollinen pohja
- Tutkimukselliset ja toiminnalliset menetelmät
- Aineiston analyysi ja tulkinta
- Eettinen tutkimus ja kehittäminen
Opintojakso toteutetaan integroidusti Kehittämistehtävä -opintojakson kanssa.
Ilmoittaudu myös sille opintojaksolle!
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla noudatetaan jatkuvan arvioinnin ideologiaa, mikä tarkoittaa että arviointi kohdistuu kaikkiin opintojakson osiin
- läsnäolo ja aktiivisuus lähitunneilla
- aikataulujen ja ohjeiden noudattaminen
- oppimistehtävät sekä ryhmässä että itsenäisesti
Hylätty (0)
Annettuja tehtäviä ei ole tehty riittävällä tasolla tai läpäistäviä testejä ei ole tehty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Kaikki tehtävät ja/tai tentit on tehty ja palautettu verkkoalustalla kerrottujen ohjeiden mukaisesti. Opiskelija on osallistunut tapaamisiin ja/tai reflektoinut ohjeiden mukaisesti omia ja ryhmän tuotoksia. Tuotoksissa osoitetaan osin menetelmien ja kurssisisältöjen osaamista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Kaikki tehtävät ja/tai tentit on tehty ja palautettu verkkoalustalla kerrottujen ohjeiden mukaisesti. Opiskelija on osallistunut tapaamisiin ja on osallistunut aktiivisesti työskentelyyn ja/tai reflektoinut ohjeiden mukaisesti omia ja ryhmän tuotoksia. Tehdyt tehtävät on tehty huolellisesti ja palautettu sovitun aikataulun mukaisesti. Tuotoksissa osoitetaan menetelmien ja kurssisisältöjen hyvää osaamista ja soveltamista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kaikki tehtävät ja/tai tentit on tehty ja palautettu verkkoalustalla kerrottujen ohjeiden mukaisesti. Opiskelija on osallistunut aktiivisesti tapaamisiin ja työskentelyyn sekä edistänyt ryhmän toimintaa omilla ajatuksilla ja oivalluksilla. Lisäksi opiskelija on reflektoinut ohjeiden mukaisesti omia ja/tai ryhmän tuotoksia. Tehdyt tehtävät on tehty huolellisesti ja ne on palautettu sovitun aikataulun mukaisesti. Tuotoksista näkyy menetelmien syvällisempää osaamista, soveltamista ja oivaltavuutta.