Siirry suoraan sisältöön

Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena (3 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BD91-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 10.04.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

12 - 24

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Satu Takala
  • FT1 Virtuaalihenkilö7
  • Pirjo Pennanen

Ryhmät

  • MFYSIK22
    Fysioterapeutti (AMK) monimuoto, K22

Tavoitteet

Opiskelija osaa teoreettisen tiedon ja oman kokemuksen perusteella:
• tunnistaa omaa ruumiillisuuttaan ja psykosomaattista kokonaisuuttaan,
• tunnistaa kehon kommunikoivaa luonnetta ja ilmaisua,
• selittää psykofyysisen fysioterapian lähestymistavan peruskäsitteitä,
• valita ihmiselle sopivat psykosomaattisia voimavaroja arvioivat menetelmät,
• laatia vuorovaikutussuhteessa asiakkaan kanssa tarkoituksenmukaiset fysioterapian tavoitteet psykofyysisestä näkökulmasta,
• tukea psykofyysistä kokonnaisuutta suunnittelemalla ja toteuttamalla rentoutumisen tukemisen menetelmiä.

Sisältö

Keskeisiin käsitteisiin tutustuminen, ruumiinkuva, mielen ja ruumiin/liikkeen suhde, liike ja liikkuminen osana kokonaisilmaisua, pelon psykofyysiset vaikutukset ja liikkumispelko-kyselyn toteuttaminen, stressi käsitteenä ja stressin psykofyysiset vaikutukset, psykofyysinen palautuminen, fysioterapeutin ammatillisten rajojen tiedostaminen.

Rentoutumisen / lepäämisen tukemisen menetelmiä.

Oppimateriaalit

Psykofyysisen fysioterapian pohjoismaisten ydinmenetelmien lähteet (Roxendal G., Bunkan B.).
Muu opiskelijoiden löytämä materiaali. Materiaalien haku ja niiden tason arviointi ohjataan.

Muut teemat:
Esim. TtM Petteri Kohon väitöstutkimus: Fear of movement.
Voimavarojen kartoittamisen menetelmiä kuvaavat materiaalit.

Opetusmenetelmät

Vuorovaikutteiset luennot
Kokemuksellinen oppiminen /ryhmässä oppiminen ja kokemusten jakaminen
Raportin kirjoittamisen kautta tiedonhaku ja oppiminen

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Luennot, itseohjautuva tiedonhaku, pienryhmäkeskustelut, tiedon jakaminen, kokemukselliset simulaatiot.
Opintojakson työskentelytavoissa odotetaan opiskelijan itseohjautuvuutta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työn mitoitus:
3op = 3 x 26 tuntia opiskelijan työtä josta
18 tuntia kontaktitapaamisia zoomissa tai luokassa
18 tuntia itsenäistä yksilöllistä kontaktitapaamiseen valmistautumista
18 tuntia itsenäistä pienryhmätyöskentelyä kontaktitapaamisten välissä
10 tuntia tiedon hankintaa
12 tuntia arvioitavan tehtävän tekemistä TAI tenttiin valmistautumista
2 tuntia itsearviointia, 2 tuntia vertaispalautteen antamista

Arvioitavat oppimistehtävät (saattaa muokkautua -22 alkuvuoteen mennessä):
1. Yksilöllinen kirjallinen raportti liittyen psykofyysisiin stressireaktioihin ja palautumiseen
( arviointi 1-5)
2. Ryhmätehtävä jossa tuotetaan a) liikeilmaisuun tähtäävä video sekä b) toisen ryhmän tuottaman videon analysointi (Hyväksytty-Hylätty)
3. Liikkumispelkokyselyn käytännön a) toteuttaminen ja b) kirjallinen analysointi (Hyväksytty-Hylätty)
4. Rentoutumisen tukeminen psykofyysisenä menetelmänä -harjoituksen a) kirjallinen suunnittelu ja b) käytännön toteuttaminen pienryhmätyöskentelynä ja c) toisen ryhmän vastaavan tehtävän rakentava kehittäminen kirjallisen tai suullisen palautteen muodossa, sekä d) itse- ja vertaisarviointi, joka voi vaikuttaa arvosanaan +- 0,6 pistettä. Koronatilanteesta riipuen toteutus joko etänä tai lähitoteutuksena (Hyväksytty-täydennettävä)

Sisällön jaksotus

Suomeksi
Ajoitus:
Opintojakson aloitustapaaminen, yhteiset luennot, sekä itsenäisiä ryhmätöitä ja tuntityöskentelyä


Sisältö:
Psykofyysinen käsitteistö
Mielen ja ruumiin/liikkeen suhde
Liike ja liikkuminen osana kokonaisilmaisua,
Pelon ja muiden tunteiden psykofyysiset vaikutukset
Stressi käsitteenä ja stressin psykofyysiset vaikutukset
Psykofyysinen palautuminen
Liikkumispelko-kyselyn toteuttaminen
Fysioterapeutin ammatillisten rajojen tiedostaminen
Rentoutumisen / lepäämisen tukemisen menetelmiä

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opiskelija ilmoittaa kaikaista poissaoloista opettajalle ja pienryhmälleenetukäteen ja viimeistäänpoissaolopäivänä kirjallisesti.

Opiskelija esittää tällöin ehdotuksen siitä, miten osoittaa osaamisensa /tuottaapanoksensa sisällöllisissä asioissa, joita opettajan tai omanpienryhmän kanssa työskentelystä poissolon aikanaon opittu.
Englanniksi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson suorituksista muodostuu arvosana 0-5.
- osallistuminen: kokemukselliseen oppimiseen perustuva läsnäolo ja aktiivinen toiminta tunneilla)
- pienryhmien raportti, yksilöllinne vertaisarvioitu panos sen tuottamisessa / Arviointi mukautettu SOLO -taksonomia, käydään läpi kurssin alussa.
- perustellun itse- ja vertaisrvioinnin tekeminen
- vertaisarvioinnissa saatu ryhmän näkemys jäsenten työskentelystä arvosanaan +-0,6p.

Merkittävä oppiminen tapahtuu pienryhmissä ohjattujen aihealueiden parissa. Tehtehtävään sisältyy aiheeseen perehtyvä valmistautuminen, aktiivinen keskusteleva työskentelyn aiheen parissa ja raporttin työstö sovituin tehtävin. Itse- ja vertaisarvioinnissa arvioidaan em. asioita ja arvioinnit vaikuttavat opintojakson arviointiin. Jos vertaisarvioinnin tulos on pisteiden perusteella "hylätty", opintojaksoa ei voi läpäistä hyväksytysti.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa kuvata erilaisten ihmiskäsitysten merkitystä osana fysioterapian kliinistä päättelyä