Siirry suoraan sisältöön

Kohtausharjoitus (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00BT48-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 28.02.2022

Ajoitus

05.04.2022 - 29.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Kuvataiteen koulutus

Opettaja

  • Elli Vuorinen

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- suunnitella ja piirtää lyhyen animoidun kohtauksen ja toteuttaa sen itsenäisesti
- nimetä animaatiotuotannon eri vaiheet
- käyttää piirrosanimaation digitaalisia työvälineitä

Sisältö

Opiskelija ideoi lyhyen 10-20 sekunnin kokonaisen kohtauksen. Kohtauksen voi toteuttaa käyttäen kynää ja paperia tai digitaalisia työvälineitä. Kohtauksen toteutuksessa sovelletaan opittuja animoinnin periaatteita.

Oppimateriaalit

Richard Williams: Animator´s Survival Kit + DVD:t sekä muu piirroanimaation tekniikkaan johdattava kirjallisuus ja verkkomateriaali

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

ohjattu ja itsenäinen työskentely, palautteenanto harjoituksen eri vaiheissa.

Sisällön jaksotus

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa suunnitella ja piirtää lyhyen animoidun kohtauksen ja toteuttaa sen itsenäisesti.
Hän osaa käyttää piirrosanimaation digitaalisia työvälineitä animoimiseen, värittämiseen ja kuvasuunnitteluun.

Opiskelija ideoi ja toteuttaa n. 10 sekunnin kohtausharjoituksen sekä ohjauksessa että itsenäisesti. Hän voi animoida kohtauksen joko käyttäen kynää ja paperia tai toteuttaa sen digitaalisesti.

Kurssi toteutetaan 5.4. - 29.4.2022.

Opintojaksolle otetaan ensisijaisesti animaation PKANIS21-ryhmän opiskelijat. Piirrosanimoinnin perusteet ja Toonboom ohjelman käyttö on hallittava etukäteen ennen opintojaksolle ilmoittautumista.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kontaktiopetukseen osallistuminen (minimi 80 %), harjoitustehtävän hyväksytty suoritus.

Hylätty (0)

Opiskelija ei suorita annettua tehtävää

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija suorittaa tehtävän ja osallistuu palautetilaisuuteen. Hän ymmärtää saamansa palautteen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija ideoi, suunnittelee ja esittelee ideansa. Hän toteuttaa annetun tehtävän. Hän on paneutunut tehtävän suorittamiseen, osaa ottaa vastaan palautetta ja tekee korjaukset tarvittaessa. Hän ymmärtää animoinnin periaatteet ja osaa soveltaa niitä itsenäisesti. Hän osallistuu tehtävän palautetilaisuuteen ja ymmärtää saamansa palautteen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ideoi, suunnittelee ja toteuttaa annetun tehtävän ja esittelee ideansa. Hän on paneutunut tehtävän suorittamiseen, osaa ottaa vastaan palautetta ja tekee korjaukset tarvittaessa. Hän ymmärtää animoinnin periaatteet ja osaa soveltaa niitä itsenäisesti. Hän tunnistaa rytmin ja ajoituksen merkityksen animoinnissa ja on asettanut tavoitteita niiden suhteen. Hän osallistuu aktiivisesti tehtävän palautetilaisuuteen ja ymmärtää saamansa palautteen.