Asiakaslähtöinen yritystoiminta, markkinointi ja yrittäjyys (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00BS75-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.06.2022 - 01.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Myyntityön koulutus
Opettaja
- Alisa Pettersson
Ryhmät
-
PMMWES22Myyntityö, matkailu ja wellness liiketoimintana, S22
Tavoitteet
Opiskelija osaa selostaa yrityksen eri toimintojen tehtävät ja niiden merkityksen osana yrityksen toimintaa ja kannattavuutta. Hän tunnistaa yrityksen keskeiset sidosryhmät ja osaa kuvata niiden näkökulmia yrityksen toimintaan. Hän osaa etsiä ratkaisuja toimivan liikeidean löytämiseen ja menestymismahdollisuuksien selvittämiseen sekä arvioida omia yrittämisen edellytyksiään. Opiskelija osaa kertoa sopivista markkinoinnin kilpailukeinoista tavoiteltujen asiakassegmenttien saavuttamisessa. Hän osaa käyttää oikein yrityselämän keskeisiä käsitteitä ja itse toimia asiakaslähtöisesti.
Sisältö
Yrityksen toimintaympäristö
Liiketoiminnan peruskäsitteitä
Yrityksen perustoiminnot ja ydinprosessit
Yrittäjyys
Yritystoiminnan suunnittelu, käynnistäminen, organisointi ja kehittäminen
Asiakaslähtöisyys ja markkinointi
Markkinoinnin kilpailukeinot
Oppimateriaalit
Hyödynnettävää kirjallisuutta (täsmennetään opintojaksolla, e-kirjoja saatavilla):
Hänti, Sirpa. 2021. Asiakkaista ansaintaan: asiakaskeskeinen liiketoimintamalli. Helsinki: Alma Talent.
Viitala, Riitta; Jylhä, Eila. 2013. Liiketoimintaosaaminen. Helsinki: Edita.
Bergström Seija; Leppänen Arja. 2015 tai uudempi: Yrityksen asiakasmarkkinointi. Helsinki: Edita.
Opettajan antama muu materiaali ItsLearning-alustalla.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla hyödynnetään innovaatiopedagogisia oppimismenetelmiä:
-Keskiössä on opiskelijoiden oma tiedonhaku ja oman oppimisen reflektointi.
-Lähiopetuksessa keskitytään yhdessä oppimiseen ja osaamisen jakamiseen.
-Opintojakso sisältää sekä yksin että yhdessä tehtäviä harjoitteita.
-Opiskelijan oman oppimisen kehittymistä tulee oppimispäiväkirjan kirjoittaminen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla hyödynnetään Turun ammattikorkeakoulun innovaatiopedagogiikkaan nojaavaa aktiivista oppimista, jossa keskeistä on tiedon ja osaamisen jakaminen, yhdistely, luova ja myös kriittinen ajattelu. Opittua pyritään soveltamaan käytäntöön opintojakson mahdollisuuksien ja rajoituksien mukaisesti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 ects = 135 h, jakaantuen itsenäiseen opiskeluun, ryhmätehtäviin ja lähiopetukseen.
Sisällön jaksotus
Syyslukukausi, lukujärjestyksen mukaisesti.
Viestintäkanava ja lisätietoja
-
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimispäiväkirja arvioidaan asteikolla 0-5
Palautettava ryhmätehtävä HYV / HYL
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole tehnyt vaadittuja tehtäviä tai palautuksia aikataulussa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija käyttää keskeisiä liiketaloudellisia käsitteitä osittain puutteellisesti kertoessaan löydöksistään ja havainnoistaan. Opiskelija osaa kuvailla, luokitella ja luetella asioita. Kytkös teoreettiseen tietoon puuttuu tai se on irrallista. Opiskelija osaa arvioida oman osaamisensa kehittymistä tyydyttävällä tasolla. Aktiivisuus lähiopetuksessa ja muut tehtävät voivat vaikuttaa arvosanaa korottavasti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija ymmärtää kokonaisuuksia ja käyttää teoriaa sen kuvaamiseen. Hän osoittaa kykyä soveltaa jotain aihealueeseen liittyvää periaatetta ja kykenee yhdistelemään asioita. Hän hyödyntää hankkimaansa tai annettua lähdemateriaalia ja käyttää liiketaloudellista sanastoa oikein ja sujuvasti. Hän osaa arvioida oman osaamisensa kehittymistä. Aktiivisuus lähiopetuksessa ja muut tehtävät voivat vaikuttaa arvosanaa korottavasti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelijan liiketalouden sanaston käyttö on sujuvaa ja hän osaa soveltaa teoriaa käytäntöön kiitettävällä tasolla. Opiskelija yhdistelee asioita ja osoittaa kykyä kriittiseen tai analyyttiseen ajatteluun opitun perusteella. Hän osaa monipuolisesti arvioida oman osaamisensa kehittymistä. Tehtävät on palautettu hyväksytysti ajallaan. Aktiivisuus lähiopetuksessa ja muut tehtävät voivat vaikuttaa arvosanaa korottavasti.