Digitaalinen markkinointi (15 op)
Toteutuksen tunnus: KH00BG97-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.12.2022 - 28.02.2023
Ajoitus
03.01.2023 - 30.12.2023
Opintopistemäärä
5 - 15
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Maria Välivirta Havia
- Päivi Killström
- Leena Lemola
Ryhmät
-
PLIITS21baPLIITS21ba
Tavoitteet
Opiskelija osaa hyödyntää digitaalista markkinointia ja sen kanavia yrityksen markkinointiin ja asiakkuuksien hallintaan sekä osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija ymmärtää alan keskeisiä termistöä ja mittareita. Opiskelija tunnistaa verkkosivuston ja sosiaalisen median merkityksen ja osaa suunnitella kävijöiden määrää lisääviä ja heidän sitoutumistaan luovia toimenpiteitä sekä tuntee web-analytiikan perusteet.
Sisältö
Hyvän ja toimivan verkkosivun ominaisuudet, hakukoneoptimoinnin peruskäsitys, kuinka luodaan liikennettä sivuille, verkostojen luominen digitaalisessa ympäristössä, sosiaalisen median vaikutuksen ymmärtäminen ja kanavien hyödyntäminen.
Oppimateriaalit
Kirjavinkkejä:
Komulainen Minna 2018, Menesty digimarkkinoinnilla
Kananen Jorma, 2018, Digimarkkinointi ja sosiaalisen median markkinointi
Kananen Jorma, 2018, Digitaalinen B2B-markkinointi : miten yritys onnistuu digimarkkinoinnin ja sosiaalisen median yritysmarkkinoinnissa?
Lisäksi opiskelijat voivat hakea itsenäisesti lukumateriaalia opintojakson aikana, lähteeksi voi hakea esimerkiksi Johannes Partanen ”1000 Maailman Parasta kirjaa”.
https://tiimiakatemia.com/wp-content/uploads/2017/06/Tiimiyrittäjän-ja-tiimivalmentajan-parhaat-kirjat-valintaopas-2019-20.pdf
Opetusmenetelmät
Tiimioppiminen ja oppiminen asiakasprojektien tekemisen kautta. Tietopohjaa kehitetään treenien ja kirjareflektioiden avulla.
Opiskelija lukee ja reflektoi vähintään yhden kirjan tai vastaavaa materiaalia (artikkelit, TED Talkit, ym.) per 5 OP. Reflektio laaditaan omaan portfolioon.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opiskelija osoittaa oppimistaan koko opintojakson ajan osuuskunnassaan ja BisnesAkatemiassa
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso toteutetaan BisnesAkatemian tiimioppimisympäristössä. BisnesAkatemiassa käytetään nelivetomallia, johon kuuluvat treenit, projektit, lukeminen sekä oppimissopimus.Opiskelija osallistuu treeneihin ja lukee sovitut kirjat ja materiaalit.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tarkoitettu BisnesAkatemian osuuskunnissa työskenteleville opiskelijoille.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tehtävät nelivetomallin mukaan. Kokonaistyömäärä viidelle opintopisteelle on noin 135 tuntia: työtunteja on tultava vähintään 100 tuntia (aktiiviset työtunnit, treenit, lukupiirit, raportointi portfolion muodossa), tämän lisäksi tiedonhankintaa 35h. Opiskelijan työmäärä perustuu tiedonhankintaan, aktiivisiin työtunteihin, viikoittaisiin treeneihin ja luettuihin kirjoihin/materiaaleihin. Osallistuminen treeneihin on pakollista. Jos jostain syystä opiskelija ei pääse oman tiimin treeneihin, poissaolo korvataan osallistumalla jonkun rinnakkaisryhmän treeneihin. Opiskelija pitää kirjaa työtuntinsa tuntikirjanpitoon. Opintopisteet muodostuvat tehdyn tuntimäärän ja saavutettujen tuotosten perusteella.
Sisällön jaksotus
Treeniaiheet syntyvät osuuskunnan liiketoiminnan tarpeista ja ajankohtaisista aiheista. Treeniaiheitä keksitään luovasti ja innovatiivisesti. Lisäksi, vinkkejä treeniaiheisin voi kysyä valmentajilta, apuvalmentajilta ja toiselta tiimiltä.
Oppimisen tavoitteena on ymmärtää keskeisiä digitaaliseen markkinointiin liittyviä asioita mm. hyvän ja toimivan verkkosivun ominaisuudet, hakukoneoptimoinnin peruskäsitys, kuinka luodaan liikennettä sivuille, verkostojen luominen digitaalisessa ympäristössä, sosiaalisen median vaikutuksen ymmärtäminen ja kanavien hyödyntäminen
Viestintäkanava ja lisätietoja
Tarkoitettu BisnesAkatemian osuuskunnissa työskenteleville opiskelijoille.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija saa palautetta toiminnastaan asiakkailta, vertaisiltaan sekä valmentajalta. Hän tekee myös jatkuvaa itsearviointia ja reflektointia toiminnastaan. Arviointi kohdistuu opiskelijan toimintaan tiimissä ja projekteissa. Opiskelija laatii portfolion toiminnastaan ja tuotoksistaan. Portfolio pitää sisällään hänen tuntikirjanpitonsa, kirjareflektionsa sekä tuotoksia toiminnasta (dokumentteja, raportteja, kuvia, linkkejä, videoita, ym.). Opiskelija vakuuttaa portfoliollaan ja raportillaan osaamisensa ja oppimisensa.
Hylätty (0)
Opintojakson tavoitteet eivät täyty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa:
-tunnistaa digitaalisen markkinoinnin keskeisiä asioita
-osana tiimiä suunnitella ja toteuttaa yksinkertaisia digitaalisen markkinoinnin toimenpiteitä
-ymmärtää asiakasprojektin tavoitteet ja on mukana toteuttamassa näitä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa:
-toimia itsenäisesti, aktiivisesti, toimeksiannon mukaisesti hyödyntäen tietotaitoa
-toimia selkeästi, tavoitteellisesti, kehityshakuisesti ja tuloksellisesti
-valita digitaalisen markkinoinnin työkaluja ja soveltaa niitä monipuolisesti
-analysoida digmarkkinoinnin tuloksia erilaisten työkalujen avulla
-kehittää digitaalista markkinointia asiakasta ajatellen
-raportoida ja reflektoida loogisesti ja selkeäst
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
-soveltaa digimarkkinoinnin tietoperustaa asiakasprojekteissa sekä kehittää asiakkaan markkinointia innovatiivisesti
-käyttää eri digimarkkinoinnnin työkaluja monipuolisesti ja laajasti
-analysoida digitaalisen markkinoinnin tuloksia eri työkalujen avulla ja ehdottaa jatkotoimenpiteitä
-ehdottaa myyntiä lisääviä digimarkkinoinnin toimenpiteitä
-kehittää digitaalista markkinointia asiakasta ajatellen
-reflektoida kriittisesti ja vaihtoehtoja pohtien