Elämänkaari ja kasvatus (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA36-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 11.11.2022
Ajoitus
01.11.2022 - 31.01.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 65
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Tiina Suni
- Noora Kumpulainen
- Susanna Virta
- Outi Linnossuo
Ryhmät
-
PSOSTS22Sosionomi (AMK), Turku, S22
Tavoitteet
• tunnistat ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia yksilöllisiä ja ympäristöön liittyviä tekijöitä
• osaat kuvailla ihmisen eri ikävaiheiden kehitystehtävät
• tiedät kasvatuksen, kehityksen ja oppimisen teorioita
Sisältö
´• ihmisen biologinen, psykologinen ja sosiaalinen kehitys
• eri ikävaiheiden kehitystehtävät ja haasteet: lapsuus, nuoruus, aikuisuus ja vanhuus
• kasvatuksen psykososiaalinen perusta ja yksilön kasvu- ja sosialisaatioprosessin tukeminen
• varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde
• kasvatuksen eettinen ulottuvuus
Opetusmenetelmät
Luento-opetus
JunioriAMK-työskentely
Yksilötyöskentely
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Yksilötentti 15.12. 2022 klo 13-15
Tentti tehdään Itsissä opiskelijan omalla koneella valvotusti kampuksella.
1. uusintatentti 25.1.2023 klo 16-18
2. uusintatentti 17.5.2023 klo 16-18
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Toiminnallinen oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 1
JunioriAMK-työskentely 1,5 op (osallistumisvelvollisuus, jotta kurssi on hyväksytty)
Yksilötentti 2,5
Sisällön jaksotus
vko 46
to 17.11. klo 8:15 - 9:15 jakson aloitus (TS, NK, JL) klo 9:30 - 11:30 Nooran opetus
to 17.11. JunioriAMK-ryhmät 1,2,3,4 klo 12.30-14.00 / JunioriAMK-ryhmät 5,6,7,8 klo 14.15-15.45 (opettajat mukana)
pe 18.11. klo 8-14 Tiinan opetus
vko 47
to 24.11. klo 10.00 - 14:00 Nooran opetus
pe 25.11. klo 9.00-11.00 ryhmät työskentelevät itsenäisesti (opiskelijat varaavat tilat)
vko 48
to 1.12. klo 08.15 - 09.45 JunioriAMK-ryhmät 2,3 / klo 10.00 - 11.30 JunioriAMK-ryhmät 5,6,7 (opettajat mukana)
pe 2.12. klo 8:15 - 9:45 JunioriAMK-ryhmät 1&4 / klo 10:00 - 11:30 JunioriAMK-ryhmä 8 (opettajat mukana)
vko 49
8.12. klo 9 -14 Kurssin oma työpajapäivä (TS), (jos on pois, päivä pitää korvata)
9.12. klo 9:00 - 11:00 ryhmät työskentelevät itsenäisesti (opiskelijat varaavat tilat)
vko 50
15.12. klo 8:15 - 11:30 JunioriAMKn työpajapäivä
15.12. klo 13.00 - 15.00 Yksilötentti Itsissä, tentti tehdään valvotusti koululla, opiskelijat käyttävät omia koneita. (TS)
Toinen tenttimahdollisuus 25.1.2023 klo 16-18 Itsissä.
Kolmas tenttimahdollisuus 17.5. klo 16-18 Itsissä.
Osallistuminen JunioriAMK-työskentelyyn ja työpajaan sekä 8.12. työpajapäivään on pakollista. Poissaolot sairaustapauksissa työpajan osalta korvattava. Työskentelyryhmän tapaamisista voi sairaustapauksessa olla kerran pois, jolloin korvaavat työtehtävät sovitaan työskentelyryhmän kanssa.
Muutokset mahdollisia!
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvioinninkohde on Itsissä tehtävä yksilötentti
Arviointi 1-5
Tentittävä materiaali:
Ahonen. T., Lyytinen, H., Nurmi, J-E., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys.
Opettajien luennot.
Uusintatentti: ilmoitetaan myöhemmin
Hylätty (0)
Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1–2
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- Opiskelija ymmärtää ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä.
- Opiskelija osaa kuvailla ihmisen eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija tietää kasvatukseen ja oppimiseen liittyviä teorioita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- Opiskelija ymmärtää laajemmin ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä, sekä yksilöllisiä ja ympäristöön liittyviä näkökulmia
- Opiskelija osaa kuvailla ja selittää eri ikävaiheille tyypillisiä kehitystehtäviä ja haasteita
- Opiskelija ymmärtää keskeiset kasvatukseen ja oppimiseen liittyvät teoriat ja tietää, miten ne ilmenevät käytännön kasvatustilanteissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa tietoa ihmisen kasvatusta, kehityksestä ja kasvatuksesta, ja ymmärtää yksilölliset tarpeet sekä ympäristötekijöiden merkityksen.
- Opiskelija osaa kuvailla, selittää ja soveltaa oppimiansa eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija argumentoi kasvatuksen ja oppimisen teorioita käytännön kasvatustoimintaan.