Siirry suoraan sisältöön

Elämänkaari ja kasvatus (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA36-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 11.11.2022

Ajoitus

01.11.2022 - 31.01.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

40 - 65

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Tiina Suni
  • Noora Kumpulainen
  • Susanna Virta
  • Outi Linnossuo

Ryhmät

  • PSOSTS22
    Sosionomi (AMK), Turku, S22

Tavoitteet

• tunnistat ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia yksilöllisiä ja ympäristöön liittyviä tekijöitä
• osaat kuvailla ihmisen eri ikävaiheiden kehitystehtävät
• tiedät kasvatuksen, kehityksen ja oppimisen teorioita

Sisältö

´• ihmisen biologinen, psykologinen ja sosiaalinen kehitys
• eri ikävaiheiden kehitystehtävät ja haasteet: lapsuus, nuoruus, aikuisuus ja vanhuus
• kasvatuksen psykososiaalinen perusta ja yksilön kasvu- ja sosialisaatioprosessin tukeminen
• varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde
• kasvatuksen eettinen ulottuvuus

Opetusmenetelmät

Luento-opetus
JunioriAMK-työskentely
Yksilötyöskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Yksilötentti 15.12. 2022 klo 13-15
Tentti tehdään Itsissä opiskelijan omalla koneella valvotusti kampuksella.

1. uusintatentti 25.1.2023 klo 16-18
2. uusintatentti 17.5.2023 klo 16-18

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Toiminnallinen oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 1
JunioriAMK-työskentely 1,5 op (osallistumisvelvollisuus, jotta kurssi on hyväksytty)
Yksilötentti 2,5

Sisällön jaksotus

vko 46
to 17.11. klo 8:15 - 9:15 jakson aloitus (TS, NK, JL) klo 9:30 - 11:30 Nooran opetus
to 17.11. JunioriAMK-ryhmät 1,2,3,4 klo 12.30-14.00 / JunioriAMK-ryhmät 5,6,7,8 klo 14.15-15.45 (opettajat mukana)
pe 18.11. klo 8-14 Tiinan opetus

vko 47
to 24.11. klo 10.00 - 14:00 Nooran opetus
pe 25.11. klo 9.00-11.00 ryhmät työskentelevät itsenäisesti (opiskelijat varaavat tilat)

vko 48
to 1.12. klo 08.15 - 09.45 JunioriAMK-ryhmät 2,3 / klo 10.00 - 11.30 JunioriAMK-ryhmät 5,6,7 (opettajat mukana)
pe 2.12. klo 8:15 - 9:45 JunioriAMK-ryhmät 1&4 / klo 10:00 - 11:30 JunioriAMK-ryhmä 8 (opettajat mukana)

vko 49
8.12. klo 9 -14 Kurssin oma työpajapäivä (TS), (jos on pois, päivä pitää korvata)
9.12. klo 9:00 - 11:00 ryhmät työskentelevät itsenäisesti (opiskelijat varaavat tilat)

vko 50
15.12. klo 8:15 - 11:30 JunioriAMKn työpajapäivä
15.12. klo 13.00 - 15.00 Yksilötentti Itsissä, tentti tehdään valvotusti koululla, opiskelijat käyttävät omia koneita. (TS)

Toinen tenttimahdollisuus 25.1.2023 klo 16-18 Itsissä.
Kolmas tenttimahdollisuus 17.5. klo 16-18 Itsissä.


Osallistuminen JunioriAMK-työskentelyyn ja työpajaan sekä 8.12. työpajapäivään on pakollista. Poissaolot sairaustapauksissa työpajan osalta korvattava. Työskentelyryhmän tapaamisista voi sairaustapauksessa olla kerran pois, jolloin korvaavat työtehtävät sovitaan työskentelyryhmän kanssa.

Muutokset mahdollisia!

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvioinninkohde on Itsissä tehtävä yksilötentti
Arviointi 1-5

Tentittävä materiaali:
Ahonen. T., Lyytinen, H., Nurmi, J-E., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys.
Opettajien luennot.

Uusintatentti: ilmoitetaan myöhemmin

Hylätty (0)

Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1–2

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- Opiskelija ymmärtää ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä.
- Opiskelija osaa kuvailla ihmisen eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija tietää kasvatukseen ja oppimiseen liittyviä teorioita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- Opiskelija ymmärtää laajemmin ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä, sekä yksilöllisiä ja ympäristöön liittyviä näkökulmia
- Opiskelija osaa kuvailla ja selittää eri ikävaiheille tyypillisiä kehitystehtäviä ja haasteita
- Opiskelija ymmärtää keskeiset kasvatukseen ja oppimiseen liittyvät teoriat ja tietää, miten ne ilmenevät käytännön kasvatustilanteissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa tietoa ihmisen kasvatusta, kehityksestä ja kasvatuksesta, ja ymmärtää yksilölliset tarpeet sekä ympäristötekijöiden merkityksen.
- Opiskelija osaa kuvailla, selittää ja soveltaa oppimiansa eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija argumentoi kasvatuksen ja oppimisen teorioita käytännön kasvatustoimintaan.