Palveluohjaus ja kirjaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA41-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.06.2022 - 16.10.2022
Ajoitus
19.10.2022 - 23.11.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Salo IoT Campus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Juha Knuuttila
- Liisa Pirinen
- Sirppa Kinos
Ryhmät
-
PSOSK22VSosionomi (AMK), Salo, verkko K22
Tavoitteet
• ymmärrät asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmotat asiakasprosessin vaiheet
• tunnet palveluohjauksen erilaisia malleja ja palveluohjauksen prosessin
• osaat arvioida asiakkaan palveluiden tarvetta ja sen pohjalta suunnitella asiakkaan palvelupolkua sekä ohjata asiakasta palveluiden piiriin
• tunnet sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteet
• tunnet kirjaamisen perusteet ja vastuut ja osaat kirjata asiakastyötä
Sisältö
• asiakkaan työ- ja toimintakyvyn arviointi
• sosiaalihuollon palvelutehtävät
• kuntoutuksen palvelujärjestelmä
• määrämuotoinen kirjaaminen sosiaalihuollossa ja sitä ohjaava lainsäädäntö
• tietoturva ja sitä ohjaava lainsäädäntö
Oppimateriaalit
Verkko-oppimateriaalit
Opetusmenetelmät
Verkko-opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson verkkotentit 23.11.2022 klo 16-16.30 (Tenttiin osallistuminen on mahdollista, mikäli kirjaamistehtävä on palautettu viimeistään 21.11)
1.Uusintatentti verkossa 14.03.2022 klo 16.30-17 (Tenttiin osallistuminen on mahdollista, mikäli kirjaamistehtävä on palautettu viimeistään 10.2)
2.Uusintatentti verkossa: 23.05.2022 klo 15-15.30 (Tenttiin osallistuminen on mahdollista, mikäli kirjaamistehtävä on palautettu viimeistään 19.5)
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Viikkotehtävien (3) tekeminen: Yksilö- ja tiimiopiskelu sekä vertaisopiskelutapaaminen / opettajaohjaus
Yksilötehtävän tekeminen
Tenttiminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1. Suoritus: Osallistuminen opintojakson aloitukseen ja kolmeen kurssitapaamiseen (jos poissaoloja yli 2, tehdään lähiopetus seuraavan verkkoryhmän opetuksen yhteydessä)
2. Suoritus: Viikkotehtävien tekemiseen osallistuminen
3. Suoritus: Kirjaamistehtävän tekeminen hyv/hyl
4. Opintojakson henkilökohtaisen osaamisen näyttäminen tentissä / 0-K5
Sisällön jaksotus
Vko 42 ke 19.10 klo 16-18 Kurssitapaaminen Zoomissa: Opintojakson aloitus
Vko 43 ke 26.10 klo 16-18 Kurssitapaaminen Zoomissa: Viikkotehtävä 1. Asiakkaan työ- ja toimintakyvyn arviointi
Vko 45 ke 09.11 klo 16-18 Kurssitapaaminen Zoomissa: Viikkotehtävä 2. Kuntoutuksen palv.järj. ja sosiaalinen kuntoutus
Vko 46 ke 16.11 klo 16-18 Kurssitapaaminen Zoomissa: Viikkotehtävä 3. Palveluohjaus
Vko 47 ke 23.11 klo 16-16.30 Verkkotentti
Viestintäkanava ja lisätietoja
Viestintäkanava on itslearning.
Tenttiin osallistuminen edellyttää, että kirjaamistehtävä on tehty määräaikaan mennessä.
Uusintatenttiin ilmoittautuminen on tehtävä viimeistään 2 viikkoa, ennen uusintatenttiä Juhalle sähköpostitse.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1. Viikkotehtävien 1-3 tekeminen opiskelijatiimissä viimeistään kurssitapaamista edellisenä iltana. Arviointi: Suoritettu / Ei suoritettu
2. Kirjaamistehtävän tekeminen ja palautus Itslearning ympäristöön 21.11.2022 23.59 mennessä (Edellystys tenttiin osallistumiselle). Hyväksytty / hylätty
3. Tentti 23.11, 0-K5
Hylätty (0)
Opiskelija
- ei tunnista asiakkuuden prosessinomaisuutta ja eikä hahmota asiakasprosessin vaiheita
- puutteita asiakkaan palveluiden tarpeen arvioinnissa, palvelupolun suunnittelussa ja asiakkaan ohjaamisessa
- ei tunne sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteita
- tunnistaa vain pintapuolisesti palveluohjauksen ja sen prosessin
- tuntee vain välttävästi kuntoutuksen palvelujärjestelmää
- ei tunne asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteita eikä tietosuojan ja tietoturvan merkitystä
- ei tunnista erilaisia asiakassuunnitelmia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- tunnistaa vain pintapuolisesti asiakkuuden prosessinomaisuutta ja asiakasprosessin vaiheita
- jonkin verran puutteita asiakkaan palveluiden tarpeen arvioinnissa, palvelupolun suunnittelussa ja asiakkaan ohjaamisessa
- tuntee alustavasti sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteita
- tunnistaa vain pintapuolisesti palveluohjauksen ja sen prosessin
- tunnistaa vain pintapuolisesti kuntoutuksen palvelujärjestelmää
- tunnistaa vain pintapuolisesti asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteita ja tietosuojan ja tietoturvan merkitystä
- tunnistaa vain pintapuolisesti erilaisia asiakassuunnitelmia
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- ymmärtää asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmottaa asiakasprosessin vaiheet
- ymmärtää asiakkaan olevan oman elämänsä ja kuntoutumisensa asiantuntija
- osaa palveluohjauksen perusteet
- osaa arvioida asiakkaan palvelujen tarvetta, suunnitella palvelupolkua ja ohjata asiakasta palvelujen piiriin
- tuntee sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteet
- tuntee kuntoutuksen palvelujärjestelmän
- tuntee palveluohjauksen prosessin
- tuntee asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteet
- tunnistaa erilaisia asiakassuunnitelmia
-ymmärtää tietosuojan ja tietoturvan perusteet
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- ymmärtää asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmottaa asiakasprosessin vaiheet
- ymmärtää asiakkaan olevan oman elämänsä ja kuntoutumisensa asiantuntija
- osaa palveluohjauksen perusteet ja käytäntöjä
- osaa arvioida monipuolisesti asiakkaan palvelujen tarvetta, suunnitella palvelupolkua ja ohjata asiakasta palvelujen piiriin
- tuntee sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteet ja toimintamuotoja
- tuntee laajasti kuntoutuksen palvelujärjestelmän ja sen kompleksisuuden
- tuntee palveluohjauksen prosessin
- tuntee asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteet
- tunnistaa erilaisia asiakassuunnitelmia
- ymmärtää tietosuojan ja tietoturvan perusteet ja osaa soveltaa niitä.