Insinöörimatematiikka I (5 op)
Toteutuksen tunnus: 5011142-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 16.09.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Teemu Pirttimäki
- Marjo Kumpula
Ryhmät
-
PAUTOS22APAUTOS22A
Tavoitteet
Opiskelija osaa käsitellä matemaattisia lausekkeita. Hän osaa muodostaa yksinkertaisia verrantoja ja yhtälöitä ja ratkaista ne. Opiskelija osaa ratkaista yhtälöryhmän.
Opiskelija osaa käsitellä trigonometrisia funktioita ja ratkaista niiden avulla soveltavia tehtäviä.
Opiskelija osaa vektoreiden peruslaskutoimitukset. Hän osaa käyttää vektoreita fysiikan tehtävien ratkaisemiseen.
Opiskelija ymmärtää, mikä on funktio. Hän osaa käyttää funktioita yksinkertaiseen mallintamiseen ja osaa arvioida yksinkertaisten mallien hyvyyttä.
Opiskelija osaa ratkaista ohjelmistojen avulla matemaattisia tehtäviä ja piirtää funktioiden kuvaajia. Opiskelija käsittää numeerisen laskennan rajoitteiden periaatteet.
Sisältö
- yhtälöt
- trigonometria
- vektorit
- funktiot
Oppimateriaalit
1. Insinöörin matematiikka, Tuomenlehto, Holmlund, Huuskonen; Edita
2. ITS-oppimisympäristössä oleva materiaali
Opetusmenetelmät
Matemaattista ajattelua kehitetään vahvistamalla omaa uskallusta tarttua tehtäviin ja tukemalla luovan ajattelun ottamista mukaan ongelmanratkaisuun. Opiskelija tutustuu etukäteen tunnin aiheeseen, miettii mitä asioita jo osaa ja millä tasolla, mihin tarvitsee syventämistä, mitkä asiat tulevat esille ensimmäistä kertaa.
Laskuharjoituksilla haetaan laskurutiinia ja laskemisen nopeutumista. Osittain pareittain/tiimeissä laskettavat tehtävät kasvattavat kykyä puhua matematiikkaa ja ymmärrystä erilaisiin lähestymistapoihin.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Lähtötasotesti 5.9.
1. välikoe 10.10
2. välikoe 28.11.
Loppukoe 5.12.
Uusintakoe 16.12.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelijan työ koostuu kontaktitunneista, laskuharjoituksista, itsenäisestä opiskelusta, opiskeltavaan aiheeseen tutustumisesta etukäteen ja matemaattisen ajattelun kehittämisestä. Aktiivinen osallistuminen tunneille, etukäteisvalmisteluihin sekä laskuharjoitusten aktiivinen laskeminen ovat keskeisessä osassa oppimisprosessia.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähtötasotesti
Käänteinen oppiminen/opittavan tiedon hakeminen ennen tuntia
Välikokeet TAI Loppukoe
Sisällön jaksotus
Yhtälöt
Trigonometria
Vektorit
Funktiot
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu eri oppimistapahtumiin:
Laskuharjoitukset (lineaarinen hyvitys kokeisiin, laskemalla 75 % laskuharjoituksista saa maksimaalisen hyvityksen eli 13 % kokeiden yhteispistemäärästä)
Välikokeet
Koe