Autokoritekniikka (5 op)
Toteutuksen tunnus: 5011129-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 30.09.2022
Ajoitus
05.09.2022 - 18.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 60
Koulutus
- Ajoneuvo- ja kuljetustekniikan koulutus
Opettaja
- Rami Wahlsten
Ryhmät
-
LIPATMODjälkimarkkinointiLIPAT jälkimarkkinointi
-
PAUTOS20ATPAUTOS20AT
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee auton korin rakennemateriaalit, liittämistekniikat, korroosioneston ja korin keventämismahdollisuudet. Opiskelija myös osaa valita oikeat korinkorjausmenetelmät ja osaa käyttää Cabas-ohjelmistoa vauriokorjausten kustannusten määrittämiseen
Sisältö
- Korin mitoitus, lujuus ja kolariturvallisuus
- Tavalliset ja suurlujuusteräkset
- Ei-teräksiset korimateriaalit
- Eri materiaalien hitsattavauus, liimaaminen sekä muut liittämismenetelmät
- Korin keventämismahdollisuudet
- Modernien materiaali- ja rakenneratkaisujen kolarikorjattavuus ja korjauksissa vaadittavat menetelmät
- CABAS-laskentaohjelma vauriokorjausten kustannusten määrittelemiseksi
Aika ja paikka
Turun ammattikorkeakoulu oy, TELI, Sepänkatu 1
Oppimateriaalit
Mahdollinen luentomateriaali on saatavilla OneDrive pilvipalvelusta (tekijänoikeudet rajoittavat joiltakin osin materiaalin jakamista). Opiskelija saa materiaalit luennon päätyttyä.
Opetusmenetelmät
Aiheeseen johdattelevia luentoja, useita laajoja harjoitustöitä sekä käytännönharjoituksia liitos- sekä maalautstekniikan osa-alueella.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opetusvastuussa RIku Kangastie, Koulutuspalvelu Vaurio, https://www.facebook.com/koulutuspalveluvaurio/
Maan johtava asiantuntija ajoneuvojen korimateriaali- sekä korjausteknisissä kysymyksissä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Luennot, pienryhmätyöskentely, yksilötehtävät.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- CABAS-laskelma, tehtävä koostuu CABAS laskentajärjestelmällä tehtävästä ajoneuvon vaurion / vahingonmäärän arvioinnista, tehtävässä käytetään CABAS-normistoja (sovellutusohjeet – maalaus, muovikorjaus, pintaoikaisu, vetotyöt, liimattulasi- ja kiveniskukorjaus) ja ohjeita. CABAS laskelmassa (vaurion arvioinnissa) käytettävät ajoneuvontiedot, työmenetelmät ja varaosat annetaan oppimistehtävässä tarkemmin.
- Autokoritekniikka-tehtävä, jolla syvennetään luennoilla käsiteltävien asioiden ja saatavilla olevan tiedon soveltamista autokoritekniikassa. Tehtävässä tulee huomioida lähdemateriaalin viittaukset sekä mahdolliset tekijänoikeudet.
Sisällön jaksotus
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee auton korin rakennemateriaalit, liittämistekniikat, korroosioneston ja korin keventämismahdollisuudet. Opiskelija myös osaa valita oikeat korinkorjausmenetelmät ja osaa käyttää Cabas-ohjelmistoa vauriokorjausten kustannusten määrittämiseen.
- Korin mitoitus, lujuus ja kolariturvallisuus
- Tavalliset ja suurlujuusteräkset
- Ei-teräksiset korimateriaalit
- Eri materiaalien hitsattavauus, liimaaminen sekä muut liittämismenetelmät
- Maalaustekniikkaan liittyvät asiat
- Korin keventämismahdollisuudet
- Modernien materiaali- ja rakenneratkaisujen kolarikorjattavuus ja korjauksissa vaadittavat menetelmät
- CABAS-laskentaohjelma vauriokorjausten kustannusten määrittelemiseksi
Viestintäkanava ja lisätietoja
Oppimistehtävät opiskelijat palauttavat sähköpostilla osoitteeseen riku.kangastie@vauriokoulutus.com
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosana määräytyy yksittäisten harjoitustöiden arvosanojen keskiarvon perusteella. Arviointi tapahtuu kuukauden kuluessa kurssin päättymisestä, mikäli opiskelija on luovuttanut kaikki vaadittavat suoritukset.
- CABAS-laskelma, arviointi 1 – 5, tehtävässä huomioidaan laskelmantekninenrakenne, että normistoja ja ohjeita on käytetty oikein vahingonmäärän määrityksessä – laskelman / vahingonmäärän oikeellisuus.
- Autokoritekniikka-tehtävä, arviointi 1 – 5, tehtävässä huomioidaan oppimistehtävän kattavuus ja asiasisällön oikeellisuus.
Hylätty (0)
Harjoitustyöt palauttamatta.