Vehicle Chassis Technology (5 cr)
Code: 5011129-3005
General information
- Enrollment
-
02.07.2022 - 30.09.2022
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
05.09.2022 - 18.12.2022
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Engineering and Business
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 5 - 60
- Degree programmes
- Degree Programme in Automotive and Transportation Engineering
- Teachers
- Rami Wahlsten
- Groups
-
PAUTOS20ATPAUTOS20AT
-
LIPATMODjälkimarkkinointiLIPAT jälkimarkkinointi
- Course
- 5011129
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee auton korin rakennemateriaalit, liittämistekniikat, korroosioneston ja korin keventämismahdollisuudet. Opiskelija myös osaa valita oikeat korinkorjausmenetelmät ja osaa käyttää Cabas-ohjelmistoa vauriokorjausten kustannusten määrittämiseen.
- Korin mitoitus, lujuus ja kolariturvallisuus
- Tavalliset ja suurlujuusteräkset
- Ei-teräksiset korimateriaalit
- Eri materiaalien hitsattavauus, liimaaminen sekä muut liittämismenetelmät
- Maalaustekniikkaan liittyvät asiat
- Korin keventämismahdollisuudet
- Modernien materiaali- ja rakenneratkaisujen kolarikorjattavuus ja korjauksissa vaadittavat menetelmät
- CABAS-laskentaohjelma vauriokorjausten kustannusten määrittelemiseksi
Objective
After completing the course, the student knows different chassis construction materials, bonding and joining methods, corrosion prevention and body downweighting. Also, the student can select the correct damage repair methods and is capable of using the Cabas software for determining damage repair costs.
Content
Vehicle body sizing and dimensioning
- Ordinary and high strength steels
- Non-steel body materials
- Weldability of different materials, gluing and other bonding and joining methods
- Body downweighting possibilities
- Reparability and repair methods of modern body materials and structures
- CABAS software for determining damage repair costs
Location and time
Turun ammattikorkeakoulu oy, TELI, Sepänkatu 1
Materials
Mahdollinen luentomateriaali on saatavilla OneDrive pilvipalvelusta (tekijänoikeudet rajoittavat joiltakin osin materiaalin jakamista). Opiskelija saa materiaalit luennon päätyttyä.
Teaching methods
Aiheeseen johdattelevia luentoja, useita laajoja harjoitustöitä sekä käytännönharjoituksia liitos- sekä maalautstekniikan osa-alueella.
Employer connections
Opetusvastuussa RIku Kangastie, Koulutuspalvelu Vaurio, https://www.facebook.com/koulutuspalveluvaurio/
Maan johtava asiantuntija ajoneuvojen korimateriaali- sekä korjausteknisissä kysymyksissä.
International connections
Luennot, pienryhmätyöskentely, yksilötehtävät.
Student workload
- CABAS-laskelma, tehtävä koostuu CABAS laskentajärjestelmällä tehtävästä ajoneuvon vaurion / vahingonmäärän arvioinnista, tehtävässä käytetään CABAS-normistoja (sovellutusohjeet – maalaus, muovikorjaus, pintaoikaisu, vetotyöt, liimattulasi- ja kiveniskukorjaus) ja ohjeita. CABAS laskelmassa (vaurion arvioinnissa) käytettävät ajoneuvontiedot, työmenetelmät ja varaosat annetaan oppimistehtävässä tarkemmin.
- Autokoritekniikka-tehtävä, jolla syvennetään luennoilla käsiteltävien asioiden ja saatavilla olevan tiedon soveltamista autokoritekniikassa. Tehtävässä tulee huomioida lähdemateriaalin viittaukset sekä mahdolliset tekijänoikeudet.
Further information
Oppimistehtävät opiskelijat palauttavat sähköpostilla osoitteeseen riku.kangastie@vauriokoulutus.com