Yrityksen wellness-tarjooman kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00BY75-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 13.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Opettaja
- Annika Karppelin
- Susanna Saari
- Telle Tuominen
Ryhmät
-
PMMWES21Myyntityö, matkailu ja wellness liiketoimintana, S21
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• tunnistaa markkinatilanteiden muutoksia
• analysoida yrityksen tarjoomaa ja resursseja suhteessa asiakkaiden tarpeisiin ja arvostuksiin sekä kilpailutilanteeseen
• soveltaa palveluiden kehittämisen malleja käytäntöön, ts. suunnitella lanseerattavissa olevia, määriteltyjen asiakaskohderyhmien tarpeisiin ja arvostuksiin vastaavia palveluita
Sisältö
• Markkina-analyysi
• Palveluiden kehittämisen prosessimallit ja niiden soveltaminen yritystasolla
• Tarjooma ja erilaistuminen kilpailukeinona
• Arvon tuottaminen asiakkaalle
Oppimateriaalit
Oppimateriaalit tarkennetaan lukupiiriohjeistuksissa itslearning-alustalla, jonne opettajat vievät mahdollisesti myös lisämateriaaleja. Pienryhmätentti pohjautuu pääosin lukupiirimateriaaleihin. Kehittämistehtävään opiskelijoiden odotetaan tekevän mysö itsenäistä tiedonhakua.
Lähteinä esim.
Kotler, P., Bowen, J.T.& Baloglu, S. 2022. Marketing for Hospitality and Tourism. Eighth edition,
Visit Finland 2021. Future International Travel Trends 2022. Saatavilla: https://www.businessfinland.fi/49a9cd/globalassets/julkaisut/visit-finland/tutkimukset/2021/future-international-travel-trends-2022-visit-finland.pdf.
Business Finland 2020. Matkailija 2030 -skenaariot. Rethinking Travel: Matkailija 2030 - skenaariotyöpajojen tulokset. Saatavilla: https://www.businessfinland.fi/490529/globalassets/julkaisut/visit-finland/tutkimukset/2021/matkailija-2030--skenaariot.pdf.
Visit Finland. 2019. Matkailuyrityksen kansainvälistymisopas
Opetusmenetelmät
Monimuotototeutus, jossa lähtökohtana on Innopeda ja siihen liittyen monimuotoiset itsenäisen opiskelun sekä aktiivisen oppimisen menetelmät kuten lukupiiri ja yhteiskehittelytyöpajat pienryhmissä. Menetelmävalinnoilla edistetään tietoperustan ja käytännön yhdistämistä, työelämäkontekstiin tutustumista, tiedon jakamista, rakentamista sekä luovuutta ja tiimityöskentelyä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Soveltava kurssitentti pienryhmissä 9.3.2023. Kurssitentistä poissaollella henkilökohtainen tentti, jonka ajankohta sovitaan erikseen.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Turun ammattikorkeakoulun pedagogista lähestymistapaa kutsutaan innovaatiopedagogiikaksi tai lyhyesti Innopedaksi. Se on oppimiskäsitys, joka perustuu kokeiluihin, tiedon ja asiantuntemuksen jakamiseen sekä erilaisten näkökulmien yhdistämiseen. Innovaatiopedagogiikka perustuu työelämälähtöisyyteen ja yhteistyöhön, kansainvälisyyteen, yrittäjyyteen ja systeemiseen ajatteluun.
Tulevaisuudessa tarvitset opiskelemiesi ydintaitojen lisäksi innovaatiotaitoja, joita tarvitaan kaikilla liiketoiminnan aloilla. Sinulta odotetaan myös luovuutta ja aloitteellisuutta, mutta myös kriittistä ajattelua ja kykyä työskennellä tiimeissä ja verkostoissa. Harjoittelet kaikkia näitä aktiivisesti, mutta eri painotuksin kullakin kurssilla, koko opintojesi ajan.
Lisätietoja Innopedasta osoitteessa https://innopeda.turkuamk.fi/
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Matkamessutehtävä
Viisi lukupiiriä ja niihin liiittyvät esitykset, akvaariokeskustelut sekä johtopäätökset kehittämistehtävään työpajan muodossa
Käytännön matkailukohteen tarjooman kehittämistehtävä pienryhmissä: matkailukohteen eli Turun kilpailukyvyn analyysi wellness-kohteena sekä sen pohjalta työstettävät tarjooman kehittämisehdotukset
Mitoitus:
Opintojakson laajuus 5 op., mikä vastaa n. 135 työtuntia
Lukujärjestykseen merkityt lähikerrat: n. 45 h
Lukupiirityöskentely & esitysten valmistelu n. 40 h
Kehittämistehtävä lopputuotoksineen n. 50 h
Opintojakso kestää 15 viikkoa, mikä tasaisesti jaettuna tarkoittaa n. 9 h työtä opiskelijalta per viikko (lähiopetus + itsenäinen työskentely).
Sisällön jaksotus
Lähiopetus lukujärjestyksen mukaisesti.
12.1.23 Toteutussuunnitelman esittely, tuote-/palvelukokemuksia, matkailuyrityksen vs. matkailukohteen tuote, lukupiiritehtävän 1 ohjeistus (SS)
- 19.1.23, Lukupiirin 1 purku, alustava ideointityöpaja tarjooman kehittämistehtävään. Liiketoiminnan innovaatiotyypit, post-covid tourism, matkamessutehtävän ohjeistus. (TT)
- 20.1.23 Opintomatka matkamessuille Helsinkiin, paritehtävä. (TT)
- 26.1.23 työpaja Turun kilpailukyvyn kehittäminen wellness-tarjooman osalta: lähtötilanneanalyysi, matkamessutehtävän purku, lukupiirin 2 ohjeistus, (SS, TT)
- 2.2.23 Lukupiirin 2 purku, kehittämistehtävän työpaja, lukupiirin 3 ohjeistus. (TT, AK?)
- 7.2.23 klo 12 - 15 Varsinais-Suomen matkailuparlamentti (Linnasmäki), n. 12 opiskelijaa osallistuu työpajatyöskentelyn tulosten koontiin (TT)
- 9.2.23 lukupiirin 3 purku sekä Varsinais-Suomen matkailuparlamentin työpajan tulokset, kehittämistehtävän työpaja. Lukupiirin 4 ohjeistus (TT)
- 16.2.23 Lukupiirin 4 purku, kehittämistehtävän/työpaja, lukupiirin 5 ohjeistus (AK, TT)
VKO 8 ITSENÄISTÄ TYÖSKENTELYÄ
- 2.3.23 lukupiirin 5 purku, kehittämistehtävän työpaja, SS, Telle (?), AK?
- 9.3.23 soveltava kurssitentti pienryhmissä (tietoperustan soveltaminen kehittämistehtävään) ( TT)
- 16.3.23 Kehittämistehtävän konseptien testauksen suunnittelu, tuotteistus (TT)
vko 12 ITSENÄINEN PIENRYHMÄTYÖSKENTELY
- 30.3.23 Kehittämistehtävä: Palvelukuvaus, markkinointistrategia ym. palvelutuotannon aloittamiseen liittyvät suunnitelmat, ohjaus TT, SS, AK?
vko 14 ITSENÄINEN PIENRYHMÄTYÖSKENTELY
- 13.4.23 Pienryhmätyöskentely, esityksen ja lopputuotosten valmistelu, ohjaus TT
- 20.4.23 Esitykset, TT, SS, AK
- 4.5.23 Palaute, tuotosten viimeistely (verkossa)
Viestintäkanava ja lisätietoja
Oppimateriaalit (tai linkit niihin) ja toteutussuunnitelma its-oppimisympäristössä.
Projektityöskentely Teamsissä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1. Matkamessuihin liittyvä paritehtävä: hyväksytty - täydennettävä, opettaja-arviointi
2. Lukupiirit ja niihin liittyvät esitykset/keskustelut ja johtopäätökset kehittämistehtävään: hyväksytty-täydennettävä (minimi: 4 hyväksyttyä lukupiiriä), opettaja-arviointi
3. Tietoperustaa kehittämistehtävään soveltava pienryhmätentti, numeerinen arviointi 1 - 5, painoarvo 50% kokonaisarvosanasta. Itse-, vertais- ja opettaja-arviointi.
4. . Matkailukohteen tarjooman kehittämistehtävä pienryhmissä: numeerinen arviointi 1 - 5, painoarvo 50 % kokonaisarvosanasta. Itse-, vertais- ja opettaja-arviointi.
Hylätty (0)
Jokin arvioitava osio suorittamatta hyväksytysti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosana 1: Lukupiirityöskentely on pinnallista, irrallisia asioita esiin nostavaa. Kehittämistehtävässä ryhmä on määritellyt tavoitteet toimeksiannon sekä opetussuunnitelman suuntaisiksi, mutta saavuttaa ne vain osittain. Opiskelija/projektiryhmä hyödyntää tietoperustaa, ohjaaja-, vertaispalautetta ja/tai mahdollista yritysyhteistyötä niukahkosti ja ryhmän työskentely on hajanaista. Tuotos perustuu pääosin hajanaiseen, suorittavaan tekemiseen, ei suunnitelmalliseen kehittämistyöhön ja relevantin tietoperustan perusteltuun soveltamiseen. Lopputuotos on sekava ja viimeistelemätön ja sen arvo toimeksiantajalle on vähäinen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana 3: Lukupiirityöskentely on jossain määrin vuorovaikutteista, tietoperustaa rakentavaa ja ryhmän jäsenet osoittavat hallitsevansa oleellisia näkökulmia. Kehittämistehtävässä opiskelijaryhmä toimii varsin oma-aloitteisesti ja koordinoidusti kohti toimeksiannon ja opintojakson tavoitteita sekä kykenee kohtalaisesti jakamaan tietoa ryhmän sisällä sekä hyödyntämään ohjaaja- ja vertaispalautetta sekä mahdollista yritysyhteistyötä. Ryhmä hyödyntää osittain perustellusti relevanttia tietoperustaa ja työskentely on ajoittain systemaattista, kriittistä ja joitakin uusia ideoita tuottavaa. Lopputuotos on pääosin perusteltu joko tietoperustan tai oman tiedonkeruun avulla ja se siältää joitakin oivalluksia. Se sisältää hyödyntämiskelpoisia osia, tuotoksen kokonaisrakenne ja -ilme ovat varsin loogisia, ymmärrettäviä ja ilmeeltään selkeitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Lukupiirityöskentely on tavoitteellista, syventyvää ja oleellisia näkökulmia yhdistävää. Kehittämistehtävässä opiskelijaryhmä toimii aktiivisesti ja koordinoidusti, dialogisesti toistensa osaamista, ohjaaja- ja vertaispalautetta sekä yrittäjäyhteistyötä hyödyntäen. Tietoperusta on laaja, lähteet relevantteja suhteessa tavoitteisiin ja tietoperustaa sekä menetelmiä sovelletaan onnistuneesti ja perustellen koko kehittämisprosessin aikana. Lopputulos on innovatiivinen ja helposti hyödynnettävissä. Tuotokset ovat loogisia sekä ammattimaisen viimeisteltyjä.