Erinomainen asiakaskokemus saaristomatkailun kilpailukeinona (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00BY11-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.12.2022 - 14.04.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
03.03.2023 - 12.05.2023
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Opetuskielet
- suomi
- ruotsi
- Paikat
- 20 - 40
- Opettajat
- Minna Björkberg-Suominen
- Telle Tuominen
- Opintojakso
- KH00BY11
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojakso koostuu lähiopetuskerroista ja verkko-opetuskerroista lukujärjestyksen mukaisesti sekä suurelta osin itsenäisestä opiskelusta.
Opintojakso sisältää seuraavat teema-alueet:
1. Saariston ja rannikon matkailun erityispiirteet, kilpailukeinot sekä tarjonta, 2 op
2. Asiakasosaaminen ja asiakaskokemuksen johtaminen yrityksen kilpailukeinona, 1 op
3. Yllä mainittuihin teemoihin liittyen ruotsin kielen osaamisen kehittäminen/Svenska inom skärgårdsturismen, 2 op
Ajoitus:
1.3. klo 14 – 16, lähiopetus, toteutussuunnitelman ja tehtävien ohjeistus, Telle Tuominen, Minna Björkberg-Suominen
24.3. klo 14 – 16, Teamsissa tehtävän 1 ohjaus, Telle
28.3. klo 8.30 - 10, lähiopetus/työpaja, tehtävään 1b valittujen saaristoalueiden erityispiirteet sekä kiinnostavimmat digimarkkinointilöydökset alueelta - linkitys opintojaksoon Matkailukohteen kilpailukyvyn kehittäminen, Telle)
28.3. klo 10.15 – 11.45, 2 närundervisning, muntliga kundbetjäningssituationer, presentationen av det utvalda resmålet, Minna
11.4. klo 12 – 14 Teams, de preliminära skisserna för dina skriftliga dokument, Minna
24.4. klo 12 – 16, närundervisning: presentationen av försäljningstalet, Minna
4.5. klo 12 - 14 Teams (ohjausta tehtäviin 1 ja 2 sekä kurssipalauteohjeistus), Telle
Kurssipalautteen keruu Itsissä.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• ymmärtää asiakasosaamisen merkityksen yrityksen kilpailutekijänä
• tunnistaa ja kuunnella asiakkaiden tarpeita ja odotuksia sekä soveltaa asiakaslähtöistä
ajattelua asiakaspalvelu- ja myyntiprosesseissa
• viestiä asiakaskeskeisesti ruotsiksi
• kertoa saariston erityispiirteistä, vetovoimatekijöistä sekä matkailukysynnästä ja -tarjonnasta
Sisältö
• Asiakasymmärrys ja asiakaskokemuksen johtaminen yrityksen kilpailutekijänä
• Asiakkaiden tarpeiden kartoitus
• Positiivisen asiakaskokemuksen luominen sekä vuorovaikutustaitojen merkitys
• Saaristo ja rannikko -matkailualueen erityispiirteet sekä kilpailukeinot
Oppimateriaalit
SAARISTOMATKAILU:
Renfors, S-M.2020. Stakeholders’ Perceptions of Sustainable Tourism Development in a Cold-Water Destination: the Case of the Finnish Archipelago. In Tourism Planning & Development, 18:5, 510-528, DOI: 10.1080/21568316.2020.1816566.
Maa- ja metsätalousministeriö.2020. Ihmisten saaristo - Saaristo- ja vesistöalueiden valtakunnallinen kehittämisohjelma vuosille 2020 - 2023. (https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162495/MMM_2020_13.pdf?sequence=1&isAllowed=y) tai sama ruotsiksi (https://mmm.fi/julkaisu?pubid=URN:ISBN:978-952-366-389-3)
Visit Finland: Välkommen till den finska kusten och skärgården (https://www.visitfinland.com/sv/resmal/finska-kusten-och-skargarden /)
Ainutlaatuinen Saaristomeri -sivusto (https://www.ainutlaatuinensaaristomeri.fi/saaristomer i) tai Det unika Skärgådshavet (https://se.ainutlaatuinensaaristomeri.fi/)
Saaristoasiain neuvottelukunta: Suomi saarten ja vetten maa (https://mmm.fi/documents/1410837/1948019/Suomi_Saarten_ja_vetten_maa_esite_suomi.pdf/) tai sama ruotsiksi (https://mmm.fi/documents/1410837/1948019/Suomi_Saarten_ja_vetten_maa_esite_ruotsi.pdf/c8b1b6d0-2ad9-468a-8455-e45194526b71/Suomi_Saarten_ja_vetten_maa_esite_ruotsi.pdf)
Maa ja metsätalousministeriö. 2017. Suomen saaristo- ja vesistömatkailusta eurooppalainen
vetovoimatekijä (https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/79421/03_17_Suomen_saaristo_ja_vesistomatkailusta_FINAL.pdf?sequence=1&isAllowed=y)
Opiskelijan etsimät saaristomatkailun tarjontaa esittelevät lähteet (ns. visit-organisaatioiden "omat kanavat")
ASIAKASOSAAMINEN/ASIAKASKOKEMUKSEN JOHTAMINEN,
Korkiakoski, K. & Gerdt, B. (2016). Ylivoimainen asiakaskokemus, työkalupakki. (myös e-kirja)
Korkiakoski, K. (2019). Asiakaskokemus ja henkilöstökokemus: uusi aikakausi, uudenlainen johtaminen. (myös e-kirja)
Futurelab-yrityksen blogikirjoitukset (https://futurelab.fi/blogi/)
Mahdolliset opiskelijan löytämät tehtävänantojen tavoitteiden kannalta relevantit lähteet.
RUOTSIN KIELI:
- opettajan materiaali.
Opetusmenetelmät
Opintojakso nojaa innovaatiopedagogiikkaan. Keskiössä on aktiivinen oppiminen, jossa aloitteellisuus, tiedonhaku, luovuus ja kriittinen ajattelu korostuvat opintojakson OPS:ssa mainittujen substanssiosaamistavoitteiden lisäksi.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla korostuu itsenäinen tiedonhaku hyödyntäen niin annettuja lähteitä kuin opiskelijan itse löytämiä, luotettavia ja oppimistavoitteiden näkökulmasta relevantteja lähteitä. Opintojakso kytkeytyy työelämään siten, että opiskelija oppii tunnistamaan saaristomatkailun eri alueiden vetovoimatekijöitä eri kohderyhmien näkökulmasta sekä toisaalta hyödyntämään oppimaansa saaristomatkailua koskevaa tietoa toisen opintojakson työelämäprojektissa (Matkailukohteen kilpailukyvyn kehittäminen, 5 op). Ruotsin kielen osuuden tehtävät sekä lähiopetuskerrat tukevat saaristomatkailun asiakaspalvelu- ja myyntitilanteissa tarvittavaa ruotsin kielen kehittymistä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoista tapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Saariston ja rannikon matkailun erityispiirteet, kilpailukeinot sekä tarjonta (2 op eli n. 53 h):
- Yleisesittely Suomen saaristoista posterina
- Kahden Suomen saaristoalueen matkailun vetovoimatekijöiden, saavutettavuuden, tarjonnan ym. vertailu (esim. word, ppt) ja hissipuheen valmistelu yhteen saaristoalueeseen liittyen (esim. video tai äänitetty ppt). Lisäksi aktiivinen osallistuminen vkon 13 lähikertaan, jossa linkitetään tehtävän "löydöksiä" Matkailukohteen kilpailukyvyn kehittäminen -opintojakson projektiin.
Asiakasosaaminen ja asiakaskokemuksen johtaminen yrityksen kilpailukeinona (1 op eli n. 27 h) :
- "Huoneentaulu": asiakaspalvelun sekä b) asiakaskokemuksen johtamisen kultaiset sääntöni (lähdeviitteet) SEKÄ omien vahvuuksien ja kehittymistarpeiden pohdinta
Ruotsin kielen taitojen kehittäminen / Svenska inom skärgårdsturismen (2 op eli n. 53 h):
- asiakaspalvelutilanteet suullisesti ja kirjallisesti saariston yrityskontekstissa
- valitun saaristoalueen myyntipuhe
Lisätiedot
its-oppimisympäristö
Viestintä ruotsin kielen osalta sähköpostitse (minna.bjorkberg-suominen@turkuamk.fi)