Asiakaskeskeinen tuotekehitys (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3011664-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 09.02.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 30.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Sanna Merisalo
Ryhmät
-
PLIITS21marPLIITS21mar
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kehittää kannattavia, asiakaskeskeisiä ja innovatiivisia ratkaisuja
- soveltaa tuotteiden ja palveluiden erilaistamista kilpailukeinona
- soveltaa tuotekehityksen prosessimalleja käytäntöön.
Sisältö
- tuote ja tuotekehitys kilpailukeinona
- asiakasymmärryksen ja kilpailutilanteen merkitys yrityksen tarjooman kehittämisessä
- tuotekehityksen prosessimallien soveltaminen
Oppimateriaalit
- Tuulaniemi, J. (2011): Palvelumuotoilu. https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk_electronic.992997637205970
- Lukupiirien materiaalit
- Opettajan jakamat materiaalit
- Itsenäinen tiedonhaku.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssin lopussa Itslearningissä tehtävä monivalintatentti. Tentti on auki viikon ajan ja sen tekemisessä voi hyödyntää kurssimateriaaleja.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
- Luennot, lukupiirit ja työpajat
- Opiskelu- ja opetusmateriaalit
- Oppimistehtävät ja esitykset
- Työpajojen harjoitukset
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135 h:
- kirjallisuuteen perehtyminen ja lukupiirit
- luennot
- ryhmätyöt ja vertaisarvioinnit
- yksilötehtävän laatiminen (essee)
- esitykset
- monivalintatentti
Sisällön jaksotus
Opintojakson aikana opiskelija perehtyy asiakaskeskeisten kehittämismenetelmien perusteisiin.
Opiskelijat suunnittelevat ryhmätyönä innovatiivisia ratkaisuja arkipäivän ongelmiin. Opiskelijat esittelevät ratkaisunsa ja saavat palautetta (vertaispalaute, opettajan palaute).
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- tuntee ja osaa käyttää erilaisia asiakaslähtöisiä työkaluja uuden palvelun/tuotteen kehittämisessä
- osaa laatia projektisuunnitelman
- osaa suunnitella esittelymateriaalia
- osaa laatia myyvän esityksen
- osaa toimia ryhmän jäsenenä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kokonaisarvosana muodostuu ryhmä- ja yksilötehtävistä, niihin liittyvästä vertaisarvioinnista sekä aktiivisesta osallistumisesta yhteisissä tapaamisissa.
Kaikki tehtävät on oltava tehtynä, jotta kurssista voi päästä läpi.
Tehtävien palautus myöhässä vaikuttaa arviointiin.
Projektisuunnitelman 1. vaihe 20%
Projektisuunnitelman 2. vaihe 30%
Yksilötehtävä 20%
Monivalintatentti 10%
Aktiivinen osallistuminen 20%
Hylätty (0)
Opiskelija ei osallistu opetukseen ja tehtävien tekemiseen.
Kaikkia tehtäviä ei ole palautettu tai niitä ei ole suoritettu hyväksytysti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- ymmärtää innovaatioiden ja kehittämisen roolin liiketoiminnassa
- tunnistaa kehittämisprosessin vaiheet
- omaa palvelujen ja tuotteiden kehittämisen perustaidot
- osaa laatia uudesta palvelusta/tuotteesta ymmärrettävän esitysmateriaalin.
Opiskelija on läsnä yhteisissä tapaamisissa, mutta ei osallistu tunneilla käytävään keskusteluun.
Kaikki tehtävät on palautettu, mutta niissä on selkeitä puutteita ja tuotokset jäävät hyvin yleiselle tasolle.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- ymmärtää innovaatioiden roolin ja eri vaiheet liiketoiminnassa
- osaa soveltaa kehittämismenetelmiä käytäntöön
- osaa kehittää innovatiivisia ratkaisuja markkinoiden tarpeeseen
- osaa huomioida ja toimia aktiivisessa vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa uutta palvelua/tuotetta suunniteltaessa
- osaa esitellä uuden palvelun/tuotteen.
Opiskelija on läsnä yhteisissä tapaamisissa ja osallistuu tunneilla käytävään keskusteluun.
Opiskelijalla on aktiivinen rooli tuotoksissa ja esityksissä.
Kaikki tehtävät on palautettu ajallaan ohjeistuksen mukaan. Tuotokset ovat selkeitä, perusteltuja ja sisältävät lähdemateriaalia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- ymmärtää innovaatioiden roolin ja eri vaiheet liiketoiminnassa
- osaa soveltaa kehittämismenetelmiä käytäntöön
- osaa kehittää innovatiivisia ratkaisuja markkinoiden tarpeeseen
- osaa huomioida ja toimia aktiivisessa vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa uutta palvelua/tuotetta suunniteltaessa
- osaa esitellä uuden palvelun/tuotteen vaikuttavasti
- toimii ryhmässä aktiivisessa roolissa.
Opiskelija on läsnä yhteisissä tapaamisissa ja osallistuu aktiivisesti tunneilla käytävään keskusteluun.
Opiskelijalla on vahva rooli tuotoksissa ja esityksissä.
Opiskelija osaa soveltaa oppimateriaalia käytännön työhön.
Kaikki tehtävät on palautettu ohjeistuksen mukaan.
Tuotokset on tehty ammattimaisesti hyvin perustellen ja ne osoittavat kykyä yhdistää monipuolista lähdemateriaalia ja omaa pohdintaa.