Siirry suoraan sisältöön

Ryhmän ohjaaminen ja pedagogiikka 2 (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2011405-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
31.08.2022 - 30.10.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
30.09.2022 - 25.12.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
8 - 20
Opettajat
Marja Susi
Anna Hellstén
Opintojakso
2011405
Toteutukselle 2011405-3006 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

3.10.-28.10.2022
Opintojakson puitteissa toteutetaan työpajat Turun ammatti-instituutin opiskelijoille TAI:n Ruiskadun kampuksen tiloissa.

Huippuosaajat: 1 ja 2 , kahdessa eri tilassa yhtä aikaa
tutustumiskerta 6.10. 9-10
Työpajat
12.10. klo 9-12
26.10. klo 9-12

Lasten ja nuorten erikoistujat 1 ja 2, kahdessa eri tilassa yhtä aikaa
tutustumiskerta 5.10. 9-10
Työpajat
5.10 . klo 9-12
13.10. klo 9-12
Lisäksi tämä ryhmä tekee lyhyen Juniori-AMK -työpajan 26.10. aamulla Taideakatemian tiloissa (n. 30 min + kuljetus tanssin ja sirkuksen tiloihin)

Tavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa teatterilähtöisen opintokokonaisuuden opettajan valitsemille osallistujille. Opiskelija osaa ohjata ryhmää osallistavien ja eettisten periaatteiden mukaan. Opiskelija osaa käsitteellistää teatteri-ilmaisun ohjaajan työtä osana kulttuurihyvinvoinnin kontekstia.

Sisältö

Teatteriopetuksen suunnittelu ja toteutus tiimissä. Luennot, työpajat, harjoitteet, harjoitustyöt ja itsenäinen työ.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakson yhtenä painopisteenä ovat taiteen ja kulttuurin hyvinvointivaikutukset. Teemaa sovelletaan laajasti käsitettynä työpajoihin sen mukaan, minkälaisia toiveita ammatti-instituutin opiskelijoilla on omien opintojensa puitteissa. Työote on ensisijaisesti kokemuksellinen, mutta ryhmän tarpeiden mukaan heille voi myös tarjota esimerkkejä menetelmistä omien opintojen puitteissa toteutettaviin sisältöihin.

Opintojaksoon kuuluu myös Diversi Date -hankkeen tarjoama improvisaatiokoulutus, jonka toteuttaa nuorten kanssa kouluissa työskennellyt improvisaatiokouluttaja Johanna Novak. Impropaja on 4.10. tiistaina 9-15.
Improvisaatiota menetelmänä voi soveltaa työpajoissa tilanteen mukaan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson aikana syvennetään omaa osaamista ryhmän ohjaamisesta. Painopistealueena ovat taiteen ja kulttuurin hyvinvointivaikutukset teatteri-ilmaisun ohjaajan työssä.
Opintojaksolla tutustutaan ajankohtaiseen tietoon taiteen ja kulttuurin hyvinvointivaikutuksista ja suunnitellaan sekä toteutetaan kolmen työpajan kokonaisuus pienryhmissä Turun ammatti-instituutin lähihoitajaopiskelijoille.
Työpajojen sisältö suunnitellaan osallistujaryhmien tarpeiden sekä ohjaajien omien tavoitteiden mukaan.

Opintojakson päätteeksi kirjoitetaan raportti omasta oppimiskokemuksesta ja opintojakson teemojen mahdollisuuksista teatteri-ilmaisun ohjaajan työssä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Läsnäolo opetuksessa ja osallistuminen
-annettujen tehtävien suorittaminen määräajassa
-sisällön kehittäminen itsenäisesti ja yhdessä ryhmän kanssa
-ohjaajana toimiminen ja siinä kehittyminen
-vuorovaikutus osana prosessia
-raportti

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

-opiskelija on läsnä opetuksessa
-opiskelija ymmärtää perustiedot sisällöstä
-annettujen tehtävien suorittaminen

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

-läsnäolo opetuksessa
-opiskeltavan sisällön soveltaminen ja kehittäminen ryhmässä ja yksilönä sekä ohjaustilanteissa
-ryhmätehtävissä rakentavasti ja reflektiivisesti toimiminen, sisällön soveltaminen jäsennetysti
-oman reflektiokyvyn osoittaminen suhteessa annettuihin tehtäviin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

-läsnäolo opetuksessa
-opiskeltavan sisällön soveltaminen ryhmässä ja yksilönä sekä ohaustilanteissa
-ryhmätehtävissä rakentavasti ja reflektiivisesti toimiminen, sisällön soveltaminen jäsennetysti
-oman reflektiokyvyn osoittaminen suhteessa annettuihin tehtäviin
-lisäksi sisällön kehittäminen erityisen kiitettävällä tavalla yksilönä ja ryhmässä

Siirry alkuun