Projektiopinnot 1 (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2011402-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
21.01.2023 - 28.02.2023
Ajoitus
20.02.2023 - 29.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 15
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
- Marja Susi
- Mervi Rankila-Källström
Ryhmät
-
PTEATS22Teatteri-ilmaisunohjaaja syksy 2022
Tavoitteet
Opiskelijaa osaa soveltaa oppimaansa esityksellisen kokonaisuuden valmistamiseen työryhmän jäsenenä, toisen ohjauksessa.
Sisältö
Opiskelu toteutetaan esitysprojekteissa. Luennot, työpajat, harjoitteet, harjoitustyöt ja itsenäinen työ. Kirjallinen aiesuunnitelma ja raportti.
Opetusmenetelmät
Osallistuminen yhteisiin seminaaritilaisuuksiin, pienryhmätapaamisiin sekä ohjaustyöhön esiintyjänä. Prosessissa tapahtuvan oppimisen reflektointi yhdessä pienryhmässä sekä raportissa. Osallistuminen ohjaajan palautetilaisuuteen esitysten jälkeen.
Sisällön jaksotus
Projektiohjausten esittelyt, Projektiohjausten työryhmiin jako.
Tilaisuudessa kuullaan esittelyt ja pääsette oman työryhmän kesken keskustelemaan, mukana myös mediapuolen opiskelijat, jotka ovat mukana työryhmissä.
Osallistuminen PTEATS20- ryhmän työpajoihin.
TAPAAMINEN KOKO PTEATS22- ryhmän kanssa/tammikuu
1)Jokainen hahmottaa paperille oman kevään aikataulun liittyen projektiohjauksiin. Kukin laatii työskentelyynsä oman aikajanansa ja hahmottaa prosessin kulun niin kuin sen tietää olevan (eli milloin on harjoitukset, esitykset, purku jne).
2)Määrittelee omat tavoitteensa?esiintyjänä/assistenttina. Määrittelyssä on hyvä ottaa huomioon, mitä?työryhmässä on jo sovittu ja mitä tietää esim. tyylilajista, ilmaisusta, jota haetaan, työtavoista jne. Ilmaise nämä paperille, jossa on myös aikajanasi.
3)Selkiyttää itselleen tämänhetkisen työvaiheen ja pohtii, millaisia asioita voi ottaa huomioon kehittääkseen omaa työrooliaan.?Millä tavoin voi valmistautua harjoituksiin, millä tavoilla voi orientoitua, mitä konkreettisia asioita voi edistää? Mihin ehkä tarvitsee tukea ja selkiytymistä ja keneltä sitä tarvitsee (ohjaaja, muu työryhmä, ohjaavat opettajat)
Pienryhmäohjaustapaamisen kysymykset
(saman viikon esitysten esiintyjät samassa pienryhmässä, tapaavat ohjaavan opettajan noin 3 viikkoa ennen ensi-iltaa, muualle tekevien kanssa sovitaan tapauskohtaisesti mihin ryhmään tulevat)
1.Työprosessin vaihe
– mitä olette tehneet, mitä olette tekemässä
2. Minkälaisia havaintoja/ajatuksia/kysymyksiä/kokemuksia tähän mennessä:
esiintymisen harjoittelusta
-miten harjoitellaan, millainen esiintymisen tyylilaji tai laatu, jota haetaan
työryhmässä toimimisesta
-minkälaista on toimia työryhmässä
ohjaajuudesta projektissa
-minkälaista ohjaajuutta, minkälaisia ohjeita, miten ne toimivat itselle esiintyjänä
KOKO prosessin purku koko ryhmän kanssa (ja raportissa)
Lisäksi jokainen ajaa valotekniikkaa projektiohjauksissa/opinnäytetöissä osana audiovisuaalinen suunnittelu-opintoja.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen, omien tavoitteiden sanoittaminen ja jäsentäminen. Työskentely osana työryhmää kolmannen vuosikurssin ohjauksessa,
Prosessin reflektoimisen taidot sekä esiintyjän että ohjaustyöhön osallistumisen kannalta.
Itsereflektiotaidot keskusteluissa ja raportissa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja tavoitteellisesti ohjeiden mukaan. Opiskelija tunnistaa opintojakson keskeiset ammattikäsitteet ja toimintatavat ja soveltaa niitä työryhmän jäsenenä. Opiskelija on läsnä ja osallistuu aktiivisesti vuorovaikutustilanteisiin. Opiskelija on tehnyt kaikki oppimistehtävät.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Lisäksi opiskelija osaa soveltaa ja kehittää opintojaksolla keskeisiä sisältöjä hyvin oppimistehtävissä. Opiskelija osaa reflektoida ohjausprosessia osallistujan näkökulmasta ja yhdistää tarvittavan teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään. Opiskelija osoittaa prosessissa omaa taiteellispedagista näkemystään/työtapaansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Lisäksi opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja tavoitteellisesti. Opiskelija osaa reflektoida ja yhdistää oppimaansa aiempaan osaamiseensa kiitettävällä tavalla. Opiskelija tunnistaa ohjaustyön prosessia moninäkökulmaisesti ja pystyy erottelemaan erilaisia lähtökohtia taiteellis-pedagogisesti ohjaustyöhön osallistumisessa. Opiskelija pystyy myös toimimaan kiitettävästi yhteistyössä työryhmän jäsenenä ja oppimistilanteissa.