Palveluohjaus ja kirjaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA41-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 28.04.2023
Ajoitus
02.05.2023 - 30.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 39
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Juha Knuuttila
- Sirppa Kinos
Ryhmät
-
PSOSS22VSosionomi (AMK), Turku, verkko S22
Tavoitteet
• ymmärrät asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmotat asiakasprosessin vaiheet
• tunnet palveluohjauksen erilaisia malleja ja palveluohjauksen prosessin
• osaat arvioida asiakkaan palveluiden tarvetta ja sen pohjalta suunnitella asiakkaan palvelupolkua sekä ohjata asiakasta palveluiden piiriin
• tunnet sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteet
• tunnet kirjaamisen perusteet ja vastuut ja osaat kirjata asiakastyötä
Sisältö
• asiakkaan työ- ja toimintakyvyn arviointi
• sosiaalihuollon palvelutehtävät
• kuntoutuksen palvelujärjestelmä
• määrämuotoinen kirjaaminen sosiaalihuollossa ja sitä ohjaava lainsäädäntö
• tietoturva ja sitä ohjaava lainsäädäntö
Oppimateriaalit
Verkko-oppimateriaalit
Opetusmenetelmät
Verkko-opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson verkkotentti 30.5.23 klo 8-8.30
1.Uusintatentti verkossa 23.8.23 klo 8-8.30.
2.Uusintatentti verkossa: 15.11.23 klo 8-8.30.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Viikkotehtävien (3) tekeminen: Yksilö- ja tiimiopiskelu sekä vertaisopiskelutapaaminen / opettajaohjaus
Yksilötehtävän tekeminen
Tenttiminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1. Suoritus: Osallistuminen opintojakson aloitukseen ja kolmeen kurssitapaamiseen (jos poissaoloja yli 2, tehdään lähiopetus seuraavan verkkoryhmän opetuksen yhteydessä)
2. Suoritus: Viikkotehtävien tekemiseen osallistuminen
3. Suoritus: Kirjaamistehtävän tekeminen tiimeissä hyv/hyl
4. Opintojakson henkilökohtaisen osaamisen näyttäminen tentissä / 0-K5
Sisällön jaksotus
Vko 18 ti 2.5.23 klo 8-10 Kurssitapaaminen Zoomissa: Opintojakson aloitus
Vko 19 ti 9.5.23 klo 8-10 Kurssitapaaminen Zoomissa: Viikkotehtävä 1.
Vko 20 ti 16.5.23 klo 8-10 Kurssitapaaminen Zoomissa: Viikkotehtävä 2.
Vko 21 ti 23.5.23 klo 8-10 Kurssitapaaminen Zoomissa: Viikkotehtävä 3.
Vko 22 ti 30.5.23 klo 8-8.30 Verkkotentti
Viestintäkanava ja lisätietoja
-
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Viikkotehtävät (hyv./hyl.)2 op ja tentti 1 op (hyl./T1-K5). Tenttimateriaali koostuu viikkotehtävien ja kirjaamistehtävän materiaaleista.
Kirjaamistehtävät, tehdään opintojakson tiimeissä 2 op.
Hylätty (0)
Opiskelija
- ei tunnista asiakkuuden prosessinomaisuutta ja eikä hahmota asiakasprosessin vaiheita
- puutteita asiakkaan palveluiden tarpeen arvioinnissa, palvelupolun suunnittelussa ja asiakkaan ohjaamisessa
- ei tunne sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteita
- tunnistaa vain pintapuolisesti palveluohjauksen ja sen prosessin
- tuntee vain välttävästi kuntoutuksen palvelujärjestelmää
- ei tunne asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteita eikä tietosuojan ja tietoturvan merkitystä
- ei tunnista erilaisia asiakassuunnitelmia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- tunnistaa vain pintapuolisesti asiakkuuden prosessinomaisuutta ja asiakasprosessin vaiheita
- jonkin verran puutteita asiakkaan palveluiden tarpeen arvioinnissa, palvelupolun suunnittelussa ja asiakkaan ohjaamisessa
- tuntee alustavasti sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteita
- tunnistaa vain pintapuolisesti palveluohjauksen ja sen prosessin
- tunnistaa vain pintapuolisesti kuntoutuksen palvelujärjestelmää
- tunnistaa vain pintapuolisesti asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteita ja tietosuojan ja tietoturvan merkitystä
- tunnistaa vain pintapuolisesti erilaisia asiakassuunnitelmia
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- ymmärtää asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmottaa asiakasprosessin vaiheet
- ymmärtää asiakkaan olevan oman elämänsä ja kuntoutumisensa asiantuntija
- osaa palveluohjauksen perusteet
- osaa arvioida asiakkaan palvelujen tarvetta, suunnitella palvelupolkua ja ohjata asiakasta palvelujen piiriin
- tuntee sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteet
- tuntee kuntoutuksen palvelujärjestelmän
- tuntee palveluohjauksen prosessin
- tuntee asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteet
- tunnistaa erilaisia asiakassuunnitelmia
-ymmärtää tietosuojan ja tietoturvan perusteet
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- ymmärtää asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmottaa asiakasprosessin vaiheet
- ymmärtää asiakkaan olevan oman elämänsä ja kuntoutumisensa asiantuntija
- osaa palveluohjauksen perusteet ja käytäntöjä
- osaa arvioida monipuolisesti asiakkaan palvelujen tarvetta, suunnitella palvelupolkua ja ohjata asiakasta palvelujen piiriin
- tuntee sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteet ja toimintamuotoja
- tuntee laajasti kuntoutuksen palvelujärjestelmän ja sen kompleksisuuden
- tuntee palveluohjauksen prosessin
- tuntee asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteet
- tunnistaa erilaisia asiakassuunnitelmia
- ymmärtää tietosuojan ja tietoturvan perusteet ja osaa soveltaa niitä.