Sosiaalityön eettiset kysymykset (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7081166-3016
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 17.03.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 39
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Ilkka Uusitalo
- Liisa Pirinen
Ryhmät
-
PSOSTS21Sosionomi (AMK), Turku, S21
Tavoitteet
Opiskelija- on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti.- kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa.-kykenee sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon.- edistää tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta.
Sisältö
- sosiaalityön etiikkaan liittyvät eettiset kysymykset, esim. salassapito, väkivallan kohtaaminen, asiakkaan osallisuus, dokumentointiin liittyvät kysymykset
- eettinen reflektio
Oppimateriaalit
Banks S (Editor), Nøhr K (Editor) 2012. Practising Social Work Ethics Around the World: Cases and Commentaries 0th Edition. Saatavissa e-kirjana DawsonEra -palvelussa.
Niemi P & Kotiranta T (toim) 2008. Sosiaalialan normatiivinen perusta. Gaudeamus.
Pehkonen A & Väänänen-Fomin M (toim.) 2011. Sosiaalityön arvot ja etiikka. PS-kustannus
Talentia 2017: Arki, arvot ja etiiikka -Sosiaalialan ammattieettiset ohjeet :saatavilla https://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/docs/Talentia_Etiikkaopas_2017.pdf
Opetusmenetelmät
Ryhmätyöskentely
Yksintyöskentely
Luento-opetusperusteinen
Keskusteluperusteinen
Kirjallisuusperusteinen
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Tutkiva oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävän 1. palautus 14.4.2023
Toinen palautuskerta 19.5.2023
ja kolmas palautuskerta 15.9.2023
Sisällön jaksotus
Opetus tiistaisin vko 11-15
Ennakkotehtävät ennen jokaista kertaa
14.3.2023 klo 9.00-11.30 Jakson aloitus ja oppimistehtävän ohjeistus. Mitä etiikalla tarkoitetaan? IU
klo 12.30 -14.00 Reflektioprosessi, LP
21.3. klo 9.00-11.30 Asiakastyötason eettisiä kysymyksiä, LP, 12.30-14.00 Itsenäistä työskentelyä oppimistehtävän parissa
28.3. klo 9.00-11.30 Työyhteisötason eettisiä kysymyksiä LP, 12.30-14.00 Itsenäistä työskentelyä oppimistehtävän parissa
4.4. klo 9.00-11.30 Yhteiskuntatason eettisiä ongelmia; Itsenäistä työskentelyä oppimistehtävän parissa, 12.30-14.00 aamupäivän tehtävän purkua /IU
11.4. klo 9.00-14.00 Oppimistehtävän purku kolmessa ryhmässä IU, LP, KR
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävä 4 op.
Hyl/Täydennettävä, T1-K5.
1. Palautus 2. Palautus, 3. Palautus .
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
T1= Opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja osaa toimimia tyydyttävästi arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän ymmärtää eettiseen reflektion tärkeyden asiakastyössä. Hän pyrkii edistämään tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä ehkäisemään huono-osaisuutta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
H3= Opiskelija on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän kykenee jossakin määrin sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon. Hän edistää jossakin määrin tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K5 = Opiskelija on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän kykenee sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon. Opiskelijaedistää tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta