Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalityön eettiset kysymykset (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7081166-3016

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 17.03.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 39

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Ilkka Uusitalo
  • Liisa Pirinen

Ryhmät

  • PSOSTS21
    Sosionomi (AMK), Turku, S21

Tavoitteet

Opiskelija- on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti.- kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa.-kykenee sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon.- edistää tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta.

Sisältö

- sosiaalityön etiikkaan liittyvät eettiset kysymykset, esim. salassapito, väkivallan kohtaaminen, asiakkaan osallisuus, dokumentointiin liittyvät kysymykset
- eettinen reflektio

Oppimateriaalit

Banks S (Editor), Nøhr K (Editor) 2012. Practising Social Work Ethics Around the World: Cases and Commentaries 0th Edition. Saatavissa e-kirjana DawsonEra -palvelussa.
Niemi P & Kotiranta T (toim) 2008. Sosiaalialan normatiivinen perusta. Gaudeamus.
Pehkonen A & Väänänen-Fomin M (toim.) 2011. Sosiaalityön arvot ja etiikka. PS-kustannus
Talentia 2017: Arki, arvot ja etiiikka -Sosiaalialan ammattieettiset ohjeet :saatavilla https://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/docs/Talentia_Etiikkaopas_2017.pdf

Opetusmenetelmät

Ryhmätyöskentely
Yksintyöskentely
Luento-opetusperusteinen
Keskusteluperusteinen
Kirjallisuusperusteinen

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Yhteistoiminnallinen oppiminen
Tutkiva oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävän 1. palautus 14.4.2023
Toinen palautuskerta 19.5.2023
ja kolmas palautuskerta 15.9.2023

Sisällön jaksotus

Opetus tiistaisin vko 11-15
Ennakkotehtävät ennen jokaista kertaa

14.3.2023 klo 9.00-11.30 Jakson aloitus ja oppimistehtävän ohjeistus. Mitä etiikalla tarkoitetaan? IU
klo 12.30 -14.00 Reflektioprosessi, LP
21.3. klo 9.00-11.30 Asiakastyötason eettisiä kysymyksiä, LP, 12.30-14.00 Itsenäistä työskentelyä oppimistehtävän parissa
28.3. klo 9.00-11.30 Työyhteisötason eettisiä kysymyksiä LP, 12.30-14.00 Itsenäistä työskentelyä oppimistehtävän parissa
4.4. klo 9.00-11.30 Yhteiskuntatason eettisiä ongelmia; Itsenäistä työskentelyä oppimistehtävän parissa, 12.30-14.00 aamupäivän tehtävän purkua /IU
11.4. klo 9.00-14.00 Oppimistehtävän purku kolmessa ryhmässä IU, LP, KR

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä 4 op.
Hyl/Täydennettävä, T1-K5.
1. Palautus 2. Palautus, 3. Palautus .

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

T1= Opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja osaa toimimia tyydyttävästi arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän ymmärtää eettiseen reflektion tärkeyden asiakastyössä. Hän pyrkii edistämään tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä ehkäisemään huono-osaisuutta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

H3= Opiskelija on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän kykenee jossakin määrin sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon. Hän edistää jossakin määrin tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

K5 = Opiskelija on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän kykenee sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon. Opiskelijaedistää tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta