Englannin kieli ja näyttöön perustuva hoitotyö (3 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BV75-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 28.02.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Camilla Laaksonen
- Pinja Aitio
Ryhmät
-
PENHOK23Ensihoitaja (AMK), päiväkoulutus, K23
Tavoitteet
Ammatilllisuus ja eettisyys, hoitotiede ja näyttöön perustuva toiminta ensihoidossa ja hoitotyössä
• tietää ja omaksuu hoitotyön keskeiset käsitteet, arvot, eettiset periaatteet ja ohjeet ja harjaantuu niiden soveltamisessa hoitotyön käytännön tilanteisiin
• erottaa yksityisen ja ammatillisen roolin sosiaalisen median käytössä
• tietää hoitotyön tietoperustan
• tunnistaa ensihoitajan ja sairaanhoitajan vastuut ja tehtäväalueet
• tietää näyttöön perustuvan toiminnan hoitotyössä
• osaa tiedonhaun ja tiedon totuudellisuutta yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista
Sisältö
Sisältö
• epistemologian ja etiikan keskeiset käsitteet
• ammattietiikka ja kollegiaalisuus
• potilaan oikeudet ja itsemäärääminen
• eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely
• eettinen toiminta ensihoitajan ja sairaanhoitajan työssä
• hoitotiede tieteenalana
• näyttöön perustuva toiminta - käsitteet ja toiminnan lähtökohdat
• keskeiset hoitosuositukset
• tiedonhankinta
Oppimateriaalit
Materiaalit tulevat saataville Itslearning-oppimisympäristöön. Opiskelijalle ei materiaalikustannuksia.
Sisällön jaksotus
Englannin kielen suullista ja kirjallista taitoa harjoitellaan alakohtaisten tehtävien ja sisältöjen avulla. Opintojaksolla kirjoitetaan ja luetaan tekstejä, pidetään suullinen esitelmä, keskustellaan ja harjoitellaan tärkeää sanastoa. Opiskelija saa itsevarmuutta kielen käyttämiseen työelämässä.
Sekä lähi- että etäopetusta. Verkko-opetus tapahtuu Zoomissa, linkki tulee itslearning-alustalle. Linkki pysyy samana koko opintojakson ajan.
to 23.3 9-12 Teoriatila ICT_B1033
ke 29.3 12-15, etänä
to 30.3 klo 12-15 etänä
ke 5.4 klo 9-12 Teoriatila muunto ICT_B2026
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssiarvosanaan vaikuttavat läsnäolon lisäksi sekä suulliset että kirjalliset suoritukset. Tarkemmat tiedot kurssilla.
Opettajan palautteen lisäksi opiskelija saa vertaispalautetta muilta opetusryhmän jäseniltä.
Hylätty (0)
Opiskelija ei suoriudu kurssista tai jättää kurssisuorituksen kesken
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelijan kielenkäyttö on epäjohdonmukaista ja paikoin vaikeasti seurattavaa. Opiskelija kuitenkin hallitsee keskeisimmän ammattisanaston, ja osaa käyttää sitä sekä puheessa että kirjoituksessa. Opiskelijan tuotos sisältää rakenteellisia ja sanastollisia virheitä, mikä saattaa vaikuttaa paikoin ymmärrettävyyteen. Viesti pystytään pääasiallisesti välittämään sekä puheessa että kirjoituksessa virheistä huolimatta. Opiskelija osallistuu opetukseen vaihtelevan aktiivisesti, eikä hakeudu kielenkäyttötilanteisiin vapaaehtoisesti. Kurssisuoritukset on palautettu.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelijan kieli on tilanteeseen sopivaa, loogista, sujuvaa ja selkeää sekä kirjallisesti että suullisesti. Puhetta ja tuotettua tekstiä on helppo seurata. Opiskelijalla on alakohtainen sanasto kohtalaisen hyvin hallussa, ja hän osaa käyttää sitä hyödykseen kirjallisessa ilmaisussa. Virheitä saattaa esiintyä silloin tällöin sekä puheessa että kirjoituksessa, mutta ne eivät vaikuta kriittisesti ymmärrettävyyteen. Opiskelija on seurannut suorituksissaan tehtävänantoa ja hänen tuotoksensa ovat tyyliltään ammatillisia. Opiskelija osallistuu pääosin aktiivisesti opetukseen ja vuorovaikutustilanteisiin. Kurssisuoritukset on palautettu ja tehty hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelijan kieli on monipuolista, taitavaa, asianmukaista ja osuvaa sekä kirjallisissa että suullisissa suorituksissa. Puhetta ja tuotettua tekstiä on miellyttävää seurata. Alakohtainen sanasto on erinomaisesti hallinnassa ja opiskelija osaa käyttää sitä hyödykseen tuotoksissaan. Opiskelija on taitava vuorovaikuttaja ja tarttuu innokkaasti tilaisuuksiin käyttää kieltä. Sekä suullisessa että kirjallisessa tuotoksessa on käytetty monimutkaisia rakenteita. Opiskelija on ollut aktiivinen kurssilla ja kurssisuoritukset osoittavat erinomaista valmiutta käyttää kieltä.