Markkinoinnin kehittämistehtävä (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00CA03-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.06.2024 - 29.10.2024
Ajoitus
29.10.2024 - 16.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Salo IoT Campus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Jaana Merikallio
- Taru Kankaanpää
Ryhmät
-
MLIISK23Liiketalouden monimuotokoulutus Salo, kevät 2023
- 29.10.2024 13:00 - 16:00, Markkinoinnin kehittämistehtävä KH00CA03-3004
- 18.11.2024 09:00 - 12:00, Markkinoinnin kehittämistehtävä KH00CA03-3004
- 09.12.2024 13:00 - 16:00, Markkinoinnin kehittämistehtävä KH00CA03-3004
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
- soveltaa opittua markkinoinnin ja myynnin johtamisen teoriaa ja työkaluja myynti- ja markkinointitoimenpiteiden tehostamiseksi
Sisältö
Opiskelija laatii:
- myynnin ja markkinoinnin kehityssuunnitelman hankitun osaamisen perusteella sisältäen valitun yrityksen nykytilanteen, tulevaisuuden vision ja strategian (niiden toimenpiteiden joukko, joiden avulla visio saavutetaan). Kehityssuunnitelma esitetään yritykselle ja muokataan mahd. palautteen perusteella.
Oppimateriaalit
Kurssi pohjautuu kevään toteutukseen Myynnin kehittämistehtävä sekä syksyn kurssiin Sisältömarkkinointi ja niissä käytettyihin materiaaleihin.
Opetusmenetelmät
Hyödynnetään mm. seuraavia oppimismenetelmiä:
- itsenäinen tiedon haltuunotto ja sen reflektointia
- oppimisen syventämistä ja käyttöönottoa omassa työssä
- työelämälähtöiset yrityscaset ja niiden työstäminen ja esittelyt
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Yhteisöllinen ja työelämälähtöinen tiedon rakentaminen, jakaminen ja soveltaminen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Markkinointisuunnitelman kirjoittaminen ohjeistuksen mukaan. Suunnitelma pohjautuu yrityksen liiketoiminnan ja myynnin tavoitteiden tuntemiseen.
Markkinointisuunnitelman keskeinen sisältö esitellään viimeisellä lähitapaamisella.
5 op eli 135 tuntia aktiivista työtä.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Kehittämistehtävä hyväksytään suoritetuksi, kunhan kehittämistehtävän molemmat osa-alueet eli markkinointisuunnitelma ja posteriesittely on hoidettu Its Learningissä olevan tehtäväannon mukaisesti.
Aktiivisuus ja poissaolot lähiopetuksesta vaikuttavat arviointiin.
Sisällön jaksotus
Kurssitavoitteet:
Opiskelija osaa tehdä tavoitteellisen ja toteuttamiskelpoisen markkinointisuunnitelman. Opiskelija osaa käyttää tietolähteitä ja perustella markkinointisuunnitelmassaan esittämät mitattavat tavoitteet ja toimenpiteet. Hän osaa kohdentaa markkinoinnin toimenpiteet oikein sekä sisällyttää markkinointisuunnitelmaan oleellisia ja konkreettisia esimerkkejä (ml. sisältömarkkinointitoimenpide/toimenpiteitä).
Opiskelija pystyy esittelemään visuaalisen kiteytyksen suunnitelmastaan (yksi ruudullinen tietokonenäytöllä).
Kurssilla voit halutessasi hyödyntää kevään Myynnin kehittämistehtävän toimeksiantoyritystä, mutta näkökulma keskittyy nyt markkinoinnin toimenpiteisiin. Voit myös valita toisen yrityksen. Syksyn Sisältömarkkinointi-kurssista saat työkaluja markkinoinnin kehittämistehtävään. Muista myös kaivaa esiin viime syksyn Digitaalisen markkinoinnin materiaalit Itsistä (osana kurssia Markkinoinnin osa-alueet ja toimintaympäristö).
Lähitapaamiset:
29.10. Kurssin esittely ja markkinointisuunnitelmatehtävän briiffaus.
18.11. Markkinointisuunnitelman työstäminen pienryhmissä, opettajan ja opiskelijoiden palaute jatkotyöstöä varten. Visuaalisen kiteytyksen ohjeistus.
9.12. Markkinointisuunnitelman keskeisten tavoitteiden ja konkreettisten toimenpiteiden esittely
Toimeksiantaja ja markkinointisuunnitelman keskeinen tavoite merkitty Itslearningiin viimeistään 11.11.
Markkinointisuunnitelman palautuksen deadline 2.12.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Kurssin tarkempi kuvaus ja tehtävät ovat Itslearningissä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Markkinointisuunnitelma valitun yrityksen myynnin tukemiseen ja lisäämiseen.
Markkinointisuunnitelman keskeinen sisältö esitellään viimeisessä lähitapaamisessa.
Tehtävän palautus deadlineen (8.12.) mennessä.
Jos opiskelija on pois enemmän kuin yhden kerran, kurssi hylätään.
Hylätty (0)
Opiskelija on pois lähitapaamisista enemmän kuin kerran tai ei palauta tehtävää deadlineen 2.12. mennessä.
Opiskelija ei ole palauttanut markkinointisuunnitelmaa ohjeistuksen mukaisesti tai ei ole pitänyt esitystä viimeisessä lähitapaamisessa.
Markkinointisuunnitelmassa ei ole käytetty lähteitä.
Markkinointisuunnitelma sisältää plagioitua tekstiä yli 30%. Teksti on suoraan tekoälyn tuottamaa ja tekoälyn käyttöä ei ole selvästi merkitty tekstiviitteiden avulla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- hyödyntää lähteitä markkinointisuunnitelmassa ja lähteitä on käytetty hyvin rajallisesti tai lähdeviitteet puuttuvat.
- sisällyttää markkinointisuunnitelmaan vaaditut osa-alueet ja suunnitelma vastaa osittain valittuun kehittämistavoitteeseen.
- määrittelee markkinointisuunnitelman tavoitteet ja niihin tarvittavat toimenpiteet yleisellä tasolla. Toteutus edellyttäisi vielä suunnitelman työstämistä, jotta se olisi toteutuskelpoinen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- hyödyntää aiheeseen liittyviä keskeisiä tietolähteitä markkinointisuunnitelmassa, joiden avulla perustelee valintojaan.
- sisällyttää markkinointisuunnitelmaan vaaditut ja suunnitelman tavoitteiden kannalta oleelliset osa-alueet.
- määrittelee markkinointisuunnitelman mitattavat tavoitteet, niiden mittarit ja tarvittavat toimenpiteet.
- esittelee selkeästi ja asiantuntevasti markkinointisuunnitelman keskeiset tavoitteet ja konkreettiset toimenpiteet.
- palauttaa visuaalisen kiteytyksen osana markkinointisuunnitelmaa.
- saa toimeksiantajalta palautteen ja kirjaa sen markkinointisuunnitelmaan.
- on tehnyt visuaalisen ja kiinnostavan kiteytyksen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- valitsee ja hyödyntää markkinointisuunnitelmaan soveltuvaa monipuolista tietopohjaa, jonka avulla pystyy perustelemaan valintojaan.
- tuottaa toteuttamis- ja esittämiskelpoisen markkinointisuunnitelman, joka soveltuu yrityksen päätöksenteon tueksi ja sisältää kattavasti toteuttamiseen tarvittavat osa-alueet.
- tuottaa markkinointisuunnitelman, josta yritys on ottanut/voi ottaa yhden tai useampia toimenpiteitä osaksi omia kehittämistavoitteitaan.
- määrittelee markkinointisuunnitelman mitattavat tavoitteet, niiden mittarit ja yksittäiset toimenpiteet, joilla tavoitteet pystytään saavuttamaan.
- esittelee innovatiivisesti ja asiantuntevasti markkinointisuunnitelman keskeiset tavoitteet ja konkreettiset toimenpiteet.
- saa toimeksiantajalta palautteen, joka osoittaa markkinointisuunnitelman hyödyllisyyden yritykselle ja kirjaa sen markkinointisuunnitelmaan.
- on selkeästi panostanut visuaaliseen kiteytykseen.