Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoiluajattelu, -työkalut ja -menetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: MS00CD45-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.11.2022 - 05.02.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
13.01.2023 - 14.05.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
suomi
Paikat
15 - 35
Koulutus
Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat opinnot
Opettajat
Päivi Katajamäki
Ajoitusryhmät
Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Tutkinto-opiskelija ilmoittaudu joka tapauksessa, toteutus ei ole vain avoimen opiskelijoille) (Koko: 10 . Avoin AMK : 10.)
Pienryhmät
Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Tutkinto-opiskelija ilmoittaudu joka tapauksessa, toteutus ei ole vain avoimen opiskelijoille)
Opintojakso
MS00CD45
Toteutukselle MS00CD45-3002 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Ajotus:
Kevät 2023
Etätehtävän palautus 27.1.2023
Kurssin aloitus 8.2. 2023.
Viimeisen tehtävän (prosessiportfolio) palautus 14.5.2023

Kontaktitunnit (verkossa Zoomin välityksellä):
ke 8.2. klo 8 -12
ke 1.3. klo 8 -12
ke 29.3. klo 8 -12
ke 3.5. klo 8-12

Sisältö:
Muotoiluajattelullinen lähestymistapa ja muotoiluajattelun sovellettavuus
Palvelumuotoiluprosessi:
- lähtökohdat, määrittely
- asiakkaan ongelmien ja tarpeiden tunnistaminen
- strateginen suunnittelu
- yhteiskehittäminen
- palvelun muotoilu (ideointi, konseptointi, prototypointi)
- palvelutuotanto
- pilotointi ja lanseeraus
- arviointi
Palvelumuotoilumenetelmät, esim. luotaimet, havainnointi, palvelusafari, haastattelut, vertailuanalyysi, visualisoinnit, prototypointi, validointi
Palvelun muotoilutyökalut, esim. käsitekartta, kuvakäsikirjoitus, persoonat, palvelupolku, palvelukonsepti, service blueprint, liiketoimintamalli
Palvelumuotoiluprojekti – teorian soveltaminen työelämäprojektiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:

- Ymmärtää muotoiluajatteluprosessin ja osaa soveltaa sitä iteratiivisena työskentelytapana
- Hahmottaa muotoiluajattelun merkityksen ja mahdollisuudet organisaatioissa ja laajemmin yhteiskunnassa
- Käsittää empatian ja käyttäjälähtöisen ajattelutavan merkityksen
- Osaa käytännössä toteuttaa palvelumuotoilussa käytettäviä tutkimusmenetelmiä erityisesti asiakkaiden/käyttäjien näkemysten hankkimiseksi, analysoimiseksi ja hyödyntämiseksi
- Käyttää erilaisia palvelumuotoilussa käytettäviä työkaluja palvelun suunnitteluprosessin eri vaiheiden visualisoimiseksi
- Työskentelee ennakoivasti ja luovasti ja pystyy aloittamaan, johtamaan, validoimaan ja analysoimaan palvelumuotoiluprojektin
- Suunnittelee ja tarjoaa vaihtoehtoisia ratkaisuja palvelumuotoiluhaasteisiin

Sisältö

Muotoiluajattelullinen lähestymistapa ja muotoiluajattelun sovellettavuus
Palvelumuotoiluprosessi:
- lähtökohdat, määrittely
- asiakkaan ongelmien ja tarpeiden tunnistaminen
- strateginen suunnittelu
- yhteiskehittäminen
- palvelun muotoilu (ideointi, konseptointi, prototypointi)
- palvelutuotanto
- pilotointi ja lanseeraus
- arviointi
Palvelumuotoilumenetelmät, esim. luotaimet, havainnointi, palvelusafari, haastattelut, vertailuanalyysi, visualisoinnit, prototypointi, validointi
Palvelun muotoilutyökalut, esim. käsitekartta, kuvakäsikirjoitus, persoonat, palvelupolku, palvelukonsepti, service blueprint, liiketoimintamalli
Palvelumuotoiluprojekti – teorian soveltaminen työelämäprojektiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa.

Oppimateriaalit

Ennakkotehtävä:

Clatworthy, S. 2017. Service design thinking.
https://www.researchgate.net/publication/322733238_Service_design_thinking


Artikkeleja muotoiluajattelusta ja palvelumuotoiluajattelusta:

Dam, R. www.interaction-design.org/literature/article/design-thinking-getting-started-with-empathy

Dam, R. F. & Siang, T. Y. 2021. Five Stages in the Design Thinking Process.
https://www.interaction-design.org/literature/article/5-stages-in-the-design-thinking-process

Naiman, L. 2019. Design Thinking as a Strategy for Innovation. https://www.creativityatwork.com/design-thinking-strategy-for-innovation/?amp

Plattner, H. (w.y.) An Introduction to Design Thinking PROCESS GUIDE. http://web.stanford.edu/~mshanks/MichaelShanks/files/509554.pdf

van Reine, P. P. 2017. The Culture of Design Thinking for Innovation. https://journalsojs3.fe.up.pt/index.php/jim/article/view/2183-0606_005.002_0006/281

Wright, N. 2020. Principles for Designing Sustainable Services. https://medium.com/wearesnook/principles-for-designing-sustainable-services-bbf3f3948ac2


Kirjallisuutta muotoiluajattelusta ja palvelumuotoilusta:

Brown, T. 2019. Change by Design: How Design Thinking Transforms Organizations and Inspires Innovation. Harper Business.

Clark. T., Pigneur, Y.& Osterwalder, A. 2010. Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons.

Clark, T., Pigneur, Y. & Osterwalder, A. 2012. Business model you: a one-page method for reinventing your career. John Wiley & Sons.

Curedale, R. 2013. Service Design. 250 essential methods. Design Community College.

Curedale, R. 2016. Experience Maps. Comprehensive step-by-step guide. Design Community College Inc.

Kimbell, L. 2014. The Service Innovation Handbook. Action-oriented creative thinking toolkit for service organizations. Templates – cases – capabilities. BIS Publishers.

Luchs, M.G, Swan, K.S & Griffin, A. (eds). 2016. Design Thinking. New Product Development Essentials from the PDMA. Wiley.

Martin, B. & Hanington, B. 2012. Universal Methods of Design. Rockport Publishers.

Miettinen, S. 2014. Muotoiluajattelu. Teknova.

Osterwalder, A. 2014. Value proposition design: how to create products and services customers want. John Wiley & Sons.

Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. 2013. Service design: from insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media.

Stickdorn, M., Schneider, J. 2011. This is Service Design Thinking. John Wiley & Sons.

Stickdorn, M.,Hormess, M.E. & Lawrence, A. 2018. This Is Service Design Doing: Applying Service Design Thinking in the Real World. O’Reilly Media. USA.

Tuulaniemi, J. 2011 and 2013. Palvelumuotoilu. Talentum.

Van Patter, G.K., Pastor, E. & Jones, P. 2020 Rethinking Design Thinking: Making Sense of the Future That Has Already Arrived. Humantific & NextDesign Leadership Network.

Muita linkkejä menetelmiin ja työkaluihin julkaistaan Itslearning-alustalla.

Opetusmenetelmät

Luennot, yksilötehtävät, työpajat ja ryhmätyöt
Palvelumuotoiluprojekti tilaajalle
Esittelyt
Vertaispalautteet
Prosessiportfolio
Aktiivinen osallistuminen ja vuorovaikutus ryhmätöissä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Prosessiportfolion palautus 14.5.2023 mennessä

Rästipalautukset 12.6.2023 tai viimeistään 14.8.2023

Kansainvälisyys

Kurssi perustuu innovaatiopedagogiikkaan ja konstruktivismiin. Opiskelijaryhmä on monialainen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Työkuorma noin 135 h:
Kontaktitunnit 16h
Etäopinnot: n. 119 h:
- Ennakkotehtävä 8h
- Briiffi toimeksiantajalta 3h
- Projektisuunnitelma 6h
- Palvelumuotoiluprojekti (sisältää erilaisia oppimistehtäviä) 75h
- Prosessiportfolio 20h
- Vertaispalautteet 4h
- Esitykset 3h

Oppimisprosessin aikajana ilmoitetaan Itslearningissa

Lisätiedot

Avoimeen AMK:hon 10 paikkaa

Palvelumuotoiluprojekti on mahdollisuus tehdä:
- omalle toimeksiantajalle joko yksilö- tai ryhmätyönä tai
- ryhmätyönä 3-4 hengen ryhmissä koulun palvelumuotoilutoimeksiannoista, jolloin opettaja muodostaa ryhmät.

Siirry alkuun