Palvelumuotoiluajattelu, -työkalut ja -menetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: MS00CD45-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.11.2022 - 05.02.2023
Ajoitus
13.01.2023 - 14.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 35
Koulutus
- Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat opinnot
Opettaja
- Päivi Katajamäki
Ajoitusryhmät
- Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Tutkinto-opiskelija ilmoittaudu joka tapauksessa, toteutus ei ole vain avoimen opiskelijoille) (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Ryhmät
-
VAVY2223Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat (YAMK)
Pienryhmät
- Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Tutkinto-opiskelija ilmoittaudu joka tapauksessa, toteutus ei ole vain avoimen opiskelijoille)
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- Ymmärtää muotoiluajatteluprosessin ja osaa soveltaa sitä iteratiivisena työskentelytapana
- Hahmottaa muotoiluajattelun merkityksen ja mahdollisuudet organisaatioissa ja laajemmin yhteiskunnassa
- Käsittää empatian ja käyttäjälähtöisen ajattelutavan merkityksen
- Osaa käytännössä toteuttaa palvelumuotoilussa käytettäviä tutkimusmenetelmiä erityisesti asiakkaiden/käyttäjien näkemysten hankkimiseksi, analysoimiseksi ja hyödyntämiseksi
- Käyttää erilaisia palvelumuotoilussa käytettäviä työkaluja palvelun suunnitteluprosessin eri vaiheiden visualisoimiseksi
- Työskentelee ennakoivasti ja luovasti ja pystyy aloittamaan, johtamaan, validoimaan ja analysoimaan palvelumuotoiluprojektin
- Suunnittelee ja tarjoaa vaihtoehtoisia ratkaisuja palvelumuotoiluhaasteisiin
Sisältö
Muotoiluajattelullinen lähestymistapa ja muotoiluajattelun sovellettavuus
Palvelumuotoiluprosessi:
- lähtökohdat, määrittely
- asiakkaan ongelmien ja tarpeiden tunnistaminen
- strateginen suunnittelu
- yhteiskehittäminen
- palvelun muotoilu (ideointi, konseptointi, prototypointi)
- palvelutuotanto
- pilotointi ja lanseeraus
- arviointi
Palvelumuotoilumenetelmät, esim. luotaimet, havainnointi, palvelusafari, haastattelut, vertailuanalyysi, visualisoinnit, prototypointi, validointi
Palvelun muotoilutyökalut, esim. käsitekartta, kuvakäsikirjoitus, persoonat, palvelupolku, palvelukonsepti, service blueprint, liiketoimintamalli
Palvelumuotoiluprojekti – teorian soveltaminen työelämäprojektiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa.
Oppimateriaalit
Ennakkotehtävä:
Clatworthy, S. 2017. Service design thinking.
https://www.researchgate.net/publication/322733238_Service_design_thinking
Artikkeleja muotoiluajattelusta ja palvelumuotoiluajattelusta:
Dam, R. www.interaction-design.org/literature/article/design-thinking-getting-started-with-empathy
Dam, R. F. & Siang, T. Y. 2021. Five Stages in the Design Thinking Process.
https://www.interaction-design.org/literature/article/5-stages-in-the-design-thinking-process
Naiman, L. 2019. Design Thinking as a Strategy for Innovation. https://www.creativityatwork.com/design-thinking-strategy-for-innovation/?amp
Plattner, H. (w.y.) An Introduction to Design Thinking PROCESS GUIDE. http://web.stanford.edu/~mshanks/MichaelShanks/files/509554.pdf
van Reine, P. P. 2017. The Culture of Design Thinking for Innovation. https://journalsojs3.fe.up.pt/index.php/jim/article/view/2183-0606_005.002_0006/281
Wright, N. 2020. Principles for Designing Sustainable Services. https://medium.com/wearesnook/principles-for-designing-sustainable-services-bbf3f3948ac2
Kirjallisuutta muotoiluajattelusta ja palvelumuotoilusta:
Brown, T. 2019. Change by Design: How Design Thinking Transforms Organizations and Inspires Innovation. Harper Business.
Clark. T., Pigneur, Y.& Osterwalder, A. 2010. Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons.
Clark, T., Pigneur, Y. & Osterwalder, A. 2012. Business model you: a one-page method for reinventing your career. John Wiley & Sons.
Curedale, R. 2013. Service Design. 250 essential methods. Design Community College.
Curedale, R. 2016. Experience Maps. Comprehensive step-by-step guide. Design Community College Inc.
Kimbell, L. 2014. The Service Innovation Handbook. Action-oriented creative thinking toolkit for service organizations. Templates – cases – capabilities. BIS Publishers.
Luchs, M.G, Swan, K.S & Griffin, A. (eds). 2016. Design Thinking. New Product Development Essentials from the PDMA. Wiley.
Martin, B. & Hanington, B. 2012. Universal Methods of Design. Rockport Publishers.
Miettinen, S. 2014. Muotoiluajattelu. Teknova.
Osterwalder, A. 2014. Value proposition design: how to create products and services customers want. John Wiley & Sons.
Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. 2013. Service design: from insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media.
Stickdorn, M., Schneider, J. 2011. This is Service Design Thinking. John Wiley & Sons.
Stickdorn, M.,Hormess, M.E. & Lawrence, A. 2018. This Is Service Design Doing: Applying Service Design Thinking in the Real World. O’Reilly Media. USA.
Tuulaniemi, J. 2011 and 2013. Palvelumuotoilu. Talentum.
Van Patter, G.K., Pastor, E. & Jones, P. 2020 Rethinking Design Thinking: Making Sense of the Future That Has Already Arrived. Humantific & NextDesign Leadership Network.
Muita linkkejä menetelmiin ja työkaluihin julkaistaan Itslearning-alustalla.
Opetusmenetelmät
Luennot, yksilötehtävät, työpajat ja ryhmätyöt
Palvelumuotoiluprojekti tilaajalle
Esittelyt
Vertaispalautteet
Prosessiportfolio
Aktiivinen osallistuminen ja vuorovaikutus ryhmätöissä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Prosessiportfolion palautus 14.5.2023 mennessä
Rästipalautukset 12.6.2023 tai viimeistään 14.8.2023
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Kurssi perustuu innovaatiopedagogiikkaan ja konstruktivismiin. Opiskelijaryhmä on monialainen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työkuorma noin 135 h:
Kontaktitunnit 16h
Etäopinnot: n. 119 h:
- Ennakkotehtävä 8h
- Briiffi toimeksiantajalta 3h
- Projektisuunnitelma 6h
- Palvelumuotoiluprojekti (sisältää erilaisia oppimistehtäviä) 75h
- Prosessiportfolio 20h
- Vertaispalautteet 4h
- Esitykset 3h
Oppimisprosessin aikajana ilmoitetaan Itslearningissa
Sisällön jaksotus
Ajotus:
Kevät 2023
Etätehtävän palautus 27.1.2023
Kurssin aloitus 8.2. 2023.
Viimeisen tehtävän (prosessiportfolio) palautus 14.5.2023
Kontaktitunnit (verkossa Zoomin välityksellä):
ke 8.2. klo 8 -12
ke 1.3. klo 8 -12
ke 29.3. klo 8 -12
ke 3.5. klo 8-12
Sisältö:
Muotoiluajattelullinen lähestymistapa ja muotoiluajattelun sovellettavuus
Palvelumuotoiluprosessi:
- lähtökohdat, määrittely
- asiakkaan ongelmien ja tarpeiden tunnistaminen
- strateginen suunnittelu
- yhteiskehittäminen
- palvelun muotoilu (ideointi, konseptointi, prototypointi)
- palvelutuotanto
- pilotointi ja lanseeraus
- arviointi
Palvelumuotoilumenetelmät, esim. luotaimet, havainnointi, palvelusafari, haastattelut, vertailuanalyysi, visualisoinnit, prototypointi, validointi
Palvelun muotoilutyökalut, esim. käsitekartta, kuvakäsikirjoitus, persoonat, palvelupolku, palvelukonsepti, service blueprint, liiketoimintamalli
Palvelumuotoiluprojekti – teorian soveltaminen työelämäprojektiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Avoimeen AMK:hon 10 paikkaa
Palvelumuotoiluprojekti on mahdollisuus tehdä:
- omalle toimeksiantajalle joko yksilö- tai ryhmätyönä tai
- ryhmätyönä 3-4 hengen ryhmissä koulun palvelumuotoilutoimeksiannoista, jolloin opettaja muodostaa ryhmät.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0 - 5.
Arvosanaan vaikuttavat aktiivinen osallistuminen tehtävien suorittamiseen sekä ryhmätyöskentelyyn, tehtävien ja projektin suorittaminen ammattimaisuuteen pyrkien sekä sovitun aikataulun noudattaminen.
Yksilötehtävien arvioinnin perusteina:
- Reflektointi, näkökulmien ymmärtäminen ja kokonaisuuksien hahmottaminen
- Tehtävien palauttaminen sovitussa aikataulussa
Palvelumuotoiluprojektin arvioinnin perusteina:
Aktiivinen osallistuminen projektin läpi viemiseen ja vuorovaikutus ryhmätöihin
Tehtävien palauttaminen aikataulussa
Prosessiportfolio, joka kuvaa koko prosessin etenemisen briefistä prosessin loppuun asti sisältäen tarvittavan teoreettisen taustoituksen, tutkimusmenetelmien ja palvelumuotoilutyökalujen käytön palvelumuotoiluprosessin eri vaiheissa sekä lopputuloksen ja sen arvioinnin. Prosessiportfolio koostuu tekstistä ja visualisoidusta havaintoaineistosta sekä muusta aineistosta, jotta lukija voi ymmärtää prosessin.
- Tiedonhankinnan kattavuus ja hyödyntäminen työskentelyssä
- Palvelumuotoilumenetelmien ja -työkalujen monipuolinen ja tavoitteenmukainen käyttö
- Ideoiden ja vaihtoehtojen monipuolisuus ja hyödynnettävyys
- Palvelunäkökulman ymmärtäminen ja palvelun osien ja kokonaisuuden hahmottaminen
- Prosessiportfolion selkeys ja kattavuus
Opettajan arvioinnin lisäksi itse-ja vertaisarviointi vaikuttavat arvosanan muodostumiseen.
Hylätty (0)
Määrä: Tehtävät eivät ole valmiita / niitä puuttuu ja / tai
Laatu: Vähimmäisvaatimukset eivät täyty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä 1
Teoria ja metodologia ymmärretään huonosti. Tehtävien ja työelämäprojektin toteutus ovat heikkotasoisia mutta hyväksyttäviä.
Tiedonhankinta, palvelumuotoilu, viestintä ja dokumentointi ovat tuskin hyväksyttäviä.
Kohtalainen osallistuminen.
Tyydyttävä 2
Teorian ja metodologian ymmärtämisen ja niiden soveltamisen alkeita tehtävissä ja työelämäprojektissa.
Tiedonhankinta, palvelumuotoilu, viestintä ja dokumentointi ovat hyväksyttäviä vaikka taso vaihtelee.
Aktiivinen osallistuminen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Teorian ymmärtämistä ja menetelmien soveltamista tehtävissä ja työelämäprojektissa, mutta työ voisi olla vahvempi.
Tiedonhankinta, palvelumuotoilu, viestintä ja dokumentointi ovat hyvällä tasolla.
Aktiivinen osallistuminen.
Erittäin hyvä 4
Teoria ja metodologia ymmärretään yleisesti ja niitä sovelletaan erittäin hyvin tehtävissä ja työelämäprojektissa.
Luotettava tiedonhankinta, innovatiivinen palvelumuotoilu, sekä viestintä ja dokumentaatio hyvällä tasolla.
Erittäin aktiivinen osallistuminen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Teorian ja menetelmien hallinta ja niiden soveltaminen tehtävissä ja työelämäprojektissa kiitettävällä tasolla.
Erinomainen tiedonhankinta, innovatiivinen palvelumuotoilu ja erinomainen viestintä ja dokumentointi.
Erittäin aktiivinen osallistuminen.