Siirry suoraan sisältöön

Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation (3 op)

Toteutuksen tunnus: 100117-3043

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 18.01.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
11.01.2024 - 23.05.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Liiketalouden koulutus
Opettajat
Anniina Vainio
Ryhmät
MLIITS23
Liiketalouden monimuotokoulutus, syksy 2023
MLIITS23A
MLIITS23A
MLIITS23B
MLIITS23B
Opintojakso
100117

Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 12 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Pe 05.04.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3048
LEM_A313 Teoriatila
Pe 05.04.2024 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3048
LEM_A314 Teoriatila
To 23.05.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3048
EDU_4071 Oppimistila muunto byod
To 23.05.2024 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100116-3048
EDU_4071 Oppimistila muunto byod
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opiskelija oppii kommunikoimaan kirjallisesti erilaisissa työelämän tilanteissa. Hän osaa kertoa itsestään, koulutuksestaan ja työkokemuksestaan, esitellä työympäristöään, viestiä asiakaslähtöisesti ja käyttää oman alansa terminologiaa.

Ajoitus keväällä 2024. Tarkemmat ajat lukujärjestyksessä/kerrotaan opintojaksolla.

Tavoitteet

Opiskelija osaa kommunikoida kirjallisesti tavallisissa työelämän viestintätilanteissa.

Sisältö

Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja  –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

Oppimateriaalit

Kirjalliset oppimistehtävät perustuvat itslearningissä olevaan materiaaliin sekä opettajan omaan materiaaliin.

Opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää kirjallisen kielitaidon harjoittelua itsenäisenä työskentelynä sekä yksilö-, pari- ja ryhmätehtävinä lähiopetuksessa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä, arviointi perustuu kurssitehtäviin ja läsnäoloon/aktiivisuuteen.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla harjoitellaan työelämässä tarvittavia viestintätaitoja itsenäisesti, pari- ja ryhmätyönä, harjoituksissa opiskelija kohentaa sanaston ja rakenteiden hallintaa.

Opintojakso suoritetaan rinnakkain suullisen Svenska i arbetslivet -opintojakson kanssa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksolla harjoitellaan työelämän kirjallisia tilanteita ja työnhakua ruotsiksi.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opettajan antama arviointi, itsearviointi, vertaisarviointi.

Hylätty (0)

Opiskelija ei suoriudu opintojaksolla vaadittavista oppimistehtävistä eikä selviydy viestinnän eri tilanteista. Tuotos on niukkaa sekä opiskelijalla on vaikeuksia ymmärtää suullista viestintää. Poissaoloja kertyy yli sallitun, kurssitehtäviä palauttamatta, opiskelija keskeyttää opintojakson.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija selviytyy tyydyttävästi opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy välittäämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa. Opiskelija osallistuu vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa ja on osin aloitteellinen. Sanavaraston niukkuus ja virheellisyys rajoittavat viesintää. Ääntämisessä voi olla epätarkkuutta ja lauserytmi voi olla katkonainen ja hidas. Muiden kielten vaikutus selvästi havaittavissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa opintojakson viestinnällisisä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään sopivalla tavalla ja ottamalla muut huomioon. Puhe on melko sujuvaa. Opiskelija hallitsee laajahkon sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti. Sanavalinnoissa ja ääntämisessä voi esiintyä satunnaista epätarkkuutta. Opiskelija ääntää selkeästi ja luontevasti. Opiskelija käyttää rakenteita melko monipuolisesti; satunnaisia virheitä esiintyy vaativissa rakenteissa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojaksoon.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja huomioi keskustelukumppaninsa kohteliaasti. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta. Opiskelija hallitsee laajan oman alan ja yleiskielen sanaston. Opiskelija käyttää rakenteita monipuolisesti ja hallitsee ne lähes virheettömästi. Opiskelija ääntää erittäin selkeästi ja luontevasti. Opiskelija osaa tarvittaessa käyttää kiertoilmaisuja. Opiskelija osallistuu hyvin aktiivisesti opintojaksoon.

Lisätiedot

Opiskelijan kommunikointi opettajan suuntaan sähköpostitse.
Opettaja käyttää pääasiallisena kommunikointikanavana itslearningiä

Siirry alkuun