Liiketoiminnan kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3011605-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.06.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Arja Keltaniemi
Ryhmät
-
MLIITS23Liiketalouden monimuotokoulutus, syksy 2023
- 05.09.2024 09:00 - 16:00, Tulevaisuustyöpaja / Liiketoiminnan kehittäminen 3011605-3008
- 27.09.2024 11:30 - 14:00, Kirjapiirit / Liiketoiminnan kehittäminen 3011605-3008
- 24.10.2024 09:00 - 12:00, Kirjaesitykset / Liiketoiminnan kehittäminen 3011605-3008
- 14.11.2024 09:00 - 12:00, Kirjaesitykset / Liiketoiminnan kehittäminen 3011605-3008
- 09.12.2024 09:00 - 16:00, Kirjaesitykset / Liiketoiminnan kehittäminen 3011605-3008
Tavoitteet
Opintojaksolla analysoidaan nykyistä ja tulevaisuuden kilpailu- ja toimintaympäristöä.
Opiskelija osaa
- analysoida kilpailijoita ja hyödyntää löydöksiä kehittämistyössä
- soveltaa erilaisia liiketoiminnan kehittämismenetelmiä
- kuvata tulevaisuuden trendejä
- kehittää toimintaa skenaariotyöskentelyn avulla.
Sisältö
- Miten kilpailevien yritysten tuntemusta voidaan hyödyntää liiketoiminnan kehittämisessä
- Millaisia kehitystrendejä on havaittavissa
- Miten tulevaisuuden tutkimusta voidaan hyödyntää kehittämistyössä
- Miten skenaarioiden avulla kehitetään liiketoimintaa
- Millaisia työkaluja käytetään liiketoiminnan kehittämisessä
Oppimateriaalit
Monipuoliset tuoreet tulevaisuuden ennakointiin ja näkökulmiin liittyvät lähteet.
Kirjapiirin kirjat esitellään opintojakson alussa tai vaihtoehtoisesti pienryhmä valitsee itse ajankohtaisen kirjan.
Opetusmenetelmät
- Työpajatyöskentelyä
- Ideointimenetelmät
- Yhteistoiminnallinen oppiminen ja yhteistoiminnalliset menetelmät
- Kirjapiiri
- Erilaiset menetelmät/työkalut konseptisuunnittelussa
- Opiskelijan aktiivisuus ja aloitteellinen toiminta
- Itsenäinen tiedon haltuunotto
- Oman työn kehittäminen
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työelämäläheisyys ja opiskelijalähtöisyys luovat lähtökohdat omien tavoitteiden asettamiselle.
Monimuoto-opiskelu, jossa yhteisiä lähijaksoja sekä etäjaksolla tapahtuva itsenäinen työskentely, pienryhmätyöskentely ja ohjauskeskustelut opintojaksosta vastaavan ohjaajan kanssa.
Itsiä hyödynnetään verkko-oppimisalustana.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen näyttömahdollisuus sovitaan tapauskohtaisesti opintojakson vastaavan opettajan kanssa. Opiskelijan tulee osallistua ensimmäiselle lähijaksolle ja mikäli opiskelija haluaa osoittaa osaamisensa näyttönä, hänen tulee olla yhteydessä opintojakson vastaavan opettajaan viimeistään viikkoa kuluttua opintojakson ensimmäisestä lähijaksosta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähijaksoilla toteutuvat harjoitukset, joihin ohjeistetaan opintojakson edetessä.
Tulevaisuuspaja.
Tulevaisuuskatsaus kiinnostuksen kohteena olevaan toimialaan.
Kirjapiiri pienryhmän valitsemasta kirjasta aktivoiva loppuesitys muulle ryhmälle.
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla teoria ja käytäntö linkittyvät vahvasti toisiinsa. Haltuun otettavia asioita mm.tulevaisuusnäkökulma, tulevaisuuden ennakointi, megatrendit, trendit ja heikot signaalit, yrityksen toimintaympäristö, sekä ajankohtaisia omavalintaisia teemoja.
5.9. klo 9-16
27.9. klo 13-16
24.10. klo 9-12
14.11. klo 9-12
9.12. klo 9-16
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojakso on osa Liiketoiminnan kehittämisen osaamispolkua 30 op. Osaamispolusta valitaan kaikki opintojaksot.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tulevaisuuskatsaus, osallistuminen lähijaksojen työskentelyyn sekä pienryhmätyöskentelyyn.
Tulevaisuuskatsauksen tarkemmat arviointikohteet ja kriteerit on esitelty opintojakson Its-alustalla.
Pienryhmäkohtainen kirjaesitys.
Hylätty (0)
Vähäinen osallistuminen lähijaksoille, poissaoloja ei saa olla enempää kuin yksi.
Tehtäväpalautuksia tekemättä tai tehtävät eivät vastaa tehtäväantoa.
Ideointivaiheessa tekoälyn hyödyntäminen sallittu (myös kuvat sallittu), mutta kielletty asiasisällön tuottamisessa .
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
• Opiskelija toimii ohjeita noudattaen muttei tuota itsenäisiä ratkaisuja.
• Opiskelija tietoperusta puutteellisesta ja pääosin referoivaa, ilman soveltamisen näkökulmaa.
• Oppimistavoitteet noudattavat opetussuunnitelman ja asetettuja tavoitteita, mutta opiskelija saavuttaa vain osan tavoitteista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
• Opiskelija toimii itsenäisesti, omat kehittymistavoitteet näyttäytyvät tuotoksessa.
• Tuotos on selkeästi tavoitteellista sekä kehityshakuista että hyödyttävää.
• Tietoperustan valinta ja soveltaminen on monipuolista ja aiheeseen sopivaa.
• Tuotoksen esittäminen on loogista ja selkeää.
• Tuotoksessa on kriittistä ajattelua ja tekeminen on aktiivista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
• Opiskelija osaa soveltaa tietoperustaa ja kehittämisehdotukset ovat innovatiivisia sekä hyödynnettävissä.
• Tietoperustan käyttö on monipuolista ja lähteitä on käytetty kriittisesti.
• Tuotos ja tehtävät osoittavat erinomaista työskentelyä ja perusteltua kriittistä ajattelua.
• Työskentely on innovatiivista ja aktiivista.
• Työskentely on ollut dialogista ja kaikkien osaamista kehittävää.
Esitietovaatimukset
1. vuoden liiketalouden opinnot tulee olla suoritettu.