Yrityksen rahoitussuunnittelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3011647-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2024 - 31.03.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
13.03.2025 - 08.06.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus
- Opettajat
- Sami Nummela
- Ryhmät
-
MLIITS23Liiketalouden monimuotokoulutus, syksy 2023
- Opintojakso
- 3011647
Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 12 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 13.03.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Yrityksen rahoitussuunnittelu 3011647-3009 |
LEM_A309
Oppimistila BYOD
|
Pe 11.04.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Yrityksen rahoitussuunnittelu 3011647-3009 |
LEM_A309
Oppimistila BYOD
|
To 22.05.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Yrityksen rahoitussuunnittelu 3011647-3009 |
LEM_A309
Oppimistila BYOD
|
Pe 23.05.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Yrityksen rahoitussuunnittelu 3011647-3009 |
LEM_A309
Oppimistila BYOD
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opiskelija omaksuu yrityksen rahoitustilanteen analysointimenetelmät ja osaa arvioida rahoituksen vaikutusta liiketoiminnan kannattavuuteen, vakavaraisuuteen ja maksuvalmiuteen. Opiskelija perehtyy erityisesti yritysrahoituksen muuttuvaan tilanteeseen sekä uusiin rahoituslähteisiin. Esimerkki: miten lainojen korkotaso vaikuttaa yritysten kannattavuuteen.
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- esittää yritykselle erilaisia rahoitusvaihtoehtoja ja rahoituslähteitä
- laatia lyhyen aikavälin rahoitusbudjetin ja käyttää sitä kassanhallinnan välineenä
- kartoittaa yrityksen riskitekijöitä ja niihin kohdistuvia riskinhallintakeinoja
Sisältö
- yritystoiminnan rahoitussuunnittelu
- rahoitusvaihtoehdot ja niiden kustannukset
- kassanhallinta
- riskienhallinta ja vakuuttaminen
- sijoitusmahdollisuudet
Oppimateriaalit
Yrityksen rahoitussuunnittelun oppimateriaalit Itslearning-oppimisalustan resursseissa. Soveltuva lähdekirjallisuus. Itsenäisesti tai ryhmätyönä tuotettava raportti. Kurssin oheislukemiseksi sopiva kirja on esimerkiksi Yritysrahoitus (Niskanen).
Opetusmenetelmät
Tehtäväkeskeinen oppiminen, kurssitehtävät jotka annetaan oppimisalustassa. Kurssitehtävien esittäminen, seuraaminen, kommentointi kurssin lopussa. Oppimispäiväkirja.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innopeda
Oppimispyramidi
Käännetty luokkahuone
Oppimispäiväkirja
Itsearviointi
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssitehtävät, noin 8, joista osa noin 5 ovat suppeampia ja 2 on laajempia. Kaikki tehtävät ja oppimispäiväkirja (sisältäen itsearvionnin) palautetaan kurssin loppuun mennessä. Opiskelijat esittävät kurssin aikana laajemmat kurssityönsä, jolloin se tukee muiden opiskelijoiden vertaisoppimista.
Kaikki opintomateriaali tulee kurssin edetessä Itslearning-oppimisalustan resursseihin.
Koska kurssi on laaja, 5 opintopistettä, työmäärä omalla ajalla on reilusti yli 100 tuntia ja lukujärjestykseen merkityt kerrat eivät ole kurssin suorittamisen kannalta kuin noin 10% koko kurssista. Lukujärjestykseen merkittyjen kertojen välissä on siis syytä varata aikaa itsenäiseen opiskeluun, jotta kurssin aiheeseen ehtii perehtyä. Opiskelun etemistä seurataan oppimispäiväkirjassa. Ryhmätöissä on suositeltavaa sopia ryhmän kesken Teams-etätapaamisia lukujärjestykseen merkittyjen kertojen välillä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssityöskentely: kurssitehtävien tekeminen, itsenäinen opiskelu, oppitunneille osallistuminen ja aktiivisuus, oppimispäiväkirjan palauttaminen itsearviointeineen, ovat perusedellytys kurssin hyväksyttävään suorittamiseen. Kurssitehtävien palautus on hyväksytyn suorituksen edellytys. Kurssin aikana esitetään palautettuja kurssitehtäviä. Opettaja arvioi opiskelijan suoritusta ja osaamista kokonaisuutena ottaen huomioon myös oppimispäiväkirjan ja sen itsearvioinnin.
Hylätty (0)
Opiskelija ei palauta kurssitehtäviä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija suorittaa kurssitehtävät, joissa suoritus on tyydyttävä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija suorittaa kurssitehtävät, joiden taso on hyvä (3) tai erittäin hyvä (4).
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija suorittaa annetut tehtävät, sekä suoritus on erinomainen.