Enterprise Resource Planning Systems (5 cr)
Code: 3011472-3001
General information
- Enrollment
- 03.12.2018 - 14.01.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 02.01.2019 - 26.04.2019
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Engineering and Business
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 30
- Teachers
- Tuomo Helo
- Course
- 3011472
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Johdatus liiketoimintaprosesseihin
ERP - integroitu liiketoiminnan tietojärjestelmä
ERP-järjestelmien hankintavat, käyttöönotto ja toteutusvaihtoehdot
SAP ERP -toiminnanohjausjärjestelmän käyttöliittymä
(SAP ERP) -toiminnanohjausjärjestelmä liiketoimintaprosessien tukijana, automatisoijana ja integroijana
- ulkoinen ja sisäinen kirjanpito
- osto
- myynti ja jakelu
- tuotanto
- varastonhallinta
- materiaalien suunnittelu
- projektinhallinta
- henkilöstöhallinta
Johdatus toiminnanohjausjärjestelmien räätälöintiin.
Harjoitustyö ryhmässä.
Global Bike Inc. v. 3.1harjoitteluympäristö. SAP ERP 6.08
Objective
Aftercompleting the course the student:knows what an ERP system isunderstands the business drivers for implementing an ERP systemcan make a difference between business processes and functional areascan use an ERP system for supporting and automating business processesknows the basic architecture of ERP systemsmasters the different ERP system data conceptsis ready to participate in ERP projects
Content
ERP system - An integrated business information systemBusiness processes and functional areasERP’s graphical user interfaceData concepts of enterprise resource planningPractical business process execution exercisesRDI assignment
Materials
Kurssikirja (teoriatehtävien perusta):
*
Magal, S. & J. Word. 2011. Integrated Business Processes with ERP Systems. John Wiley & Sons. 358 sivua.
*
Harjoitusmateriaali (Käytännön SAP-tehtävien perusta):
*
Introduction to SAP ERP Using Global Bike Inc 3.1. SAP University Alliances.
*
SAP-harjoitusmateriaali jaetaan sähköisenä Optiman kautta. Kurssikirjaan liittyvät teoriatehtävät julkaistaan sähköisesti Optimassa. Kurssikirjaa ei valitettavasti löydy DawsonErasta, mutta kirjastolla on ainakin joitakin kappaleita.
*
Joitakin artikkeleita
*
Materiaaliin voi tulla vielä muutoksia ja lisäyksiä kurssin alkuun asti.
Teaching methods
Luennoille osallistuminen (Pakollista vain tehtävien tarkastuskerroilla)
*
Henkilökohtaisten harjoitustehtävien tekeminen
*
Osallistuminen ryhmätyön tekemiseen
*
Ensimmäinen luento: perehtymistä kurssin tavoitteisiin, materiaaliin ja joihinkin sen työkaluihin. Teoriaa.
*
Toinen luento: SAP-käyttöliittymän opiskelu, teoria jatkuu.
*
Kolmas luento: aloitamme käytännön työskentelyn harjoitustehtävien parissa ja alamme perehtyä kurssin teoreettiseen sisältöön keskustellen.
*
Talviloman jälkeinen luento (viimeistään): ryhmätyön toimeksiannot julkaistaan.
*
Viimeinen luento: ryhmätöiden demoaminen.
*
Ei tenttiä
Exam schedules
Ei tenttiä.
Pedagogic approaches and sustainable development
Tekemällä oppiminen
Kirjallisuuteen perehtyminen
Käytännön projektimuotoinen ryhmätyöskentely
Student workload
Luennot 24 h
Kirjallisuuteen perehtyminen 34 h
Henkilökohtaiset harjoitustehtävät 34 h
Ryhmätyöhön osallistuminen 40 h
Evaluation methods and criteria
Arvosanan muodostuminen, 3 pakollista osuutta:
*
1) Käytännön harjoitustehtävien hyväksytty suorittaminen (6 SAP -perustehtävää ja 4 muuta tehtävää).
- 4 tehtävää, arvosanaan lisätään 0,33(ensimmäinen hyväksytty suoritus)
- 6 tehtävää, arvosanaan lisätään 1,0
- 8 tehtävää, arvosanaan lisätään 1,5
*
2) ERP-teoriatehtävien hyväksytty suorittaminen (8 tehtävää).
- 3 tehtävää, arvosanaan lisätään 0,33(ensimmäinen hyväksytty suoritus)
- 5 tehtävää, arvosanaan lisätään 1,0
- 7 tehtävää, arvosanaan lisätään 1,5
*
3) Harjoitustyön tekeminen ryhmässä - teoreettinen tai T&K-luonteinen
- Arvosanaan lisätään 0,34 (ensimmäinen hyväksytty suoritus), 1 tai 2
*
Ei Tenttiä!
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija ymmärtää ainakin joitakin liiketoimintaprosesseja
Opiskelija ymmärtää toiminnanohjausjärjestelmien idean ja merkityksen
Opiskelija tuntee toiminnanohjausjärjestelmän vahvuuksia ja heikkouksia
Opiskelija osaa luokitella yrityksessä käytettävää tietoa eri tyypeittäin
Opiskelijalla on valmius käyttää toiminnanohjausjärjestelmää
Opiskelijalla on valmius osallistua toiminnanohjausjärjestelmiin liittyviin projekteihin
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija ymmärtää monia liiketoimintaprosesseja
Opiskelija ymmärtää toiminnanohjausjärjestelmien idean ja merkityksen
Opiskelija tuntee laajasti toiminnanohjausjärjestelmän vahvuuksia ja heikkouksia
Opiskelija osaa luokitella yrityksessä käytettävää tietoa eri tyypeittäin ja ymmärtää erilaisten tietojen merkityksen
Opiskelijalla osaa käyttää toiminnanohjausjärjestelmää
Opiskelija osaa ainakin jossain määrin sovittaa toiminnanohjausjärjestelmää liiketoimintavaatimuksiin
Opiskelija tuntee toiminnanohjausjärjestelmien valintaan ja käyttöönottoon liittyviä kysymyksiä.
Opiskelijalla on valmius osallistua toiminnanohjausjärjestelmiin liittyviin projekteihin
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija ymmärtää monia liiketoimintaprosesseja
Opiskelija ymmärtää toiminnanohjausjärjestelmien idean ja merkityksen
Opiskelija tuntee laajasti toiminnanohjausjärjestelmän vahvuuksia ja heikkouksia
Opiskelija osaa luokitella yrityksessä käytettävää tietoa eri tyypeittäin ja ymmärtää erilaisten tietojen merkityksen
Opiskelijalla osaa käyttää toiminnanohjausjärjestelmää
Opiskelija osaa ainakin jossain määrin sovittaa toiminnanohjausjärjestelmää liiketoimintavaatimuksiin
Opiskelija tuntee hyvin toiminnanohjausjärjestelmien valintaan ja käyttöönottoon liittyviä kysymyksiä.
Opiskelijalla on monia toiminnanohjausjärjestelmiin liittyvissä projekteissa tarvittavia taitoja