Siirry suoraan sisältöön

Työyhteisöviestintä (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3011364-3042

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

21.08.2023 - 17.09.2023

Ajoitus

11.09.2023 - 10.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

40 - 80

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Laura Nurminen

Ryhmät

  • LTOPS23H
    LTOPS23H
  • LTOPS23I
    LTOPS23I
  • LTOPS23J
    LTOPS23J
  • LTOPS23K
    LTOPS23K
  • PBUADS23
    Degree Programme in Business Administration PBUADS23
  • LTOPS23G
    LTOPS23G

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa  analysoida oman alansa ammattitekstejä ja käyttää saatua tietoa hyväkseen uusissa tilanteissa
- osaa tuottaa asiatyylisen ja johdonmukaisen kirjallisen ja suullisen esityksen hyödyntäen hankkimaansa lähdeaineistoa
- osaa  käyttää kielenhuollon oppaita oman viestintänsä tukena
- tunnistaa erilaiset puheenvuorolajit ja argumentoinnin keinot
- osaa  arvioida omia viestintätaitojaan
- osaa  kehittää viestintäänsä saamansa palautteen perusteella ja antaa rakentavaa palautetta
- osaa  arvioida viestinnällisiä taitojaan osana tulevaa ammattitaitoaan
- tunnistaa yhteisöviestintään liittyvät tyylilliset näkökulmat
- tuntee yhteisöjen sisäisen ja ulkoisen viestinnän periaatteet.

Sisältö

1. Yksilön viestintä
- oman alan ammattitekstien analyysi, tulkinta ja kirjoittaminen
- asiatyyliset tekstit ja hyvän yleiskielen hallinta
- työelämän puheviestintätilanteet ja argumentointitilanteet
- suullisen esityksen rakentaminen ja havainnollistaminen
- omien viestintätaitojen arviointi
- palautteen anto ja vastaanotto
 
2. Yhteisöviestintä
- sidosryhmäviestintä
- sisäinen ja ulkoinen viestintä

Oppimateriaalit

Opintojakson materiaali on saatavilla Itslearning-työympäristössä.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla keskitytään työyhteisöviestinnän eri osa-alueisiin ja raportointiin. Työyhteisöviestinnästä sekä omista kokemuksista ja näkemyksistä keskustellaan yhteisissä tapaamisissa oman ryhmän kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso ei sisällä tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso toteutetaan lähi- ja etäopetuksessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso sisältää yhteensä 24 tuntia opetusta. Itsenäiseen työskentelyyn on varattu noin 111 tuntia tiedonhankintaan ja lähdemateriaalien lukemiseen sekä niihin pohjautuvan tutkimusraportin kirjoittamiseen ja esityksen suunnitteluun.

Sisällön jaksotus

Opetus toteutetaan lukujärjestyksen mukaisesti koulutuksen omissa ryhmissä.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojakson ensisijaisena viestintäkanavana pidetään Itslearning-työtilaa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin perustana on opiskelijan osallistuminen tapaamisten työskentelyyn ja keskusteluun sekä itsenäisesti tehtävä, teoria- ja tutkimuskirjallisuuteen pohjautuva raportti. Raportin pohjalta pidetään suullinen esitys.

Hylätty (0)

Opiskelija ei osallistu tapaamisiin eikä tee vaadittuja tehtäviä aikataulun mukaisesti. Opiskelijan ilmoittautuminen opintojaksolle poistetaan viimeistään kuukauden kuluttua, jos hänellä ei ole näyttöä aikomuksesta suorittaa opintojakso.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija pystyy kirjoittamaan työyhteisöviestinnästä ohjeiden mukaisen lähdemateriaaliin pohjautuvan tutkimusraportin ja pitämään sen pohjalta suullisen esityksen. Hän osallistuu tapaamisiin ja keskusteluun osittain.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tietää, mikä on viestinnän merkitys työyhteisössä. Hän pystyy kirjoittamaan ohjeiden mukaisen ja teoriakirjallisuutta hyvin hyödyntävän tutkimusraportin sekä pitämään sen pohjalta suullisen esityksen sovitussa aikataulussa. Opiskelija asennoituu viestintään positiivisesti sekä osallistuu tapaamisten työskentelyyn ja keskusteluun aktiivisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tietää ja ymmärtää, mikä on viestinnän merkitys työyhteisössä ja innostuu pohtimaan viestintää käytännössä esimerkiksi omassa arjessaan. Hän pystyy suunnittelemaan ja kirjoittamaan ohjeiden mukaisen ja erinomaisella tavalla teoriakirjallisuutta hyödyntävän tutkimusraportin. Opiskelija asennoituu viestintään erittäin positiivisesti sekä osallistuu tapaamisten työskentelyyn ja keskusteluun motivoituneena ja tavoitteellisesti.