Työyhteisöviestintä (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3011364-3042
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
21.08.2023 - 17.09.2023
Ajoitus
11.09.2023 - 10.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 80
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Laura Nurminen
Ryhmät
-
LTOPS23HLTOPS23H
-
LTOPS23ILTOPS23I
-
LTOPS23JLTOPS23J
-
LTOPS23KLTOPS23K
-
PBUADS23Degree Programme in Business Administration PBUADS23
-
LTOPS23GLTOPS23G
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa analysoida oman alansa ammattitekstejä ja käyttää saatua tietoa hyväkseen uusissa tilanteissa
- osaa tuottaa asiatyylisen ja johdonmukaisen kirjallisen ja suullisen esityksen hyödyntäen hankkimaansa lähdeaineistoa
- osaa käyttää kielenhuollon oppaita oman viestintänsä tukena
- tunnistaa erilaiset puheenvuorolajit ja argumentoinnin keinot
- osaa arvioida omia viestintätaitojaan
- osaa kehittää viestintäänsä saamansa palautteen perusteella ja antaa rakentavaa palautetta
- osaa arvioida viestinnällisiä taitojaan osana tulevaa ammattitaitoaan
- tunnistaa yhteisöviestintään liittyvät tyylilliset näkökulmat
- tuntee yhteisöjen sisäisen ja ulkoisen viestinnän periaatteet.
Sisältö
1. Yksilön viestintä
- oman alan ammattitekstien analyysi, tulkinta ja kirjoittaminen
- asiatyyliset tekstit ja hyvän yleiskielen hallinta
- työelämän puheviestintätilanteet ja argumentointitilanteet
- suullisen esityksen rakentaminen ja havainnollistaminen
- omien viestintätaitojen arviointi
- palautteen anto ja vastaanotto
2. Yhteisöviestintä
- sidosryhmäviestintä
- sisäinen ja ulkoinen viestintä
Oppimateriaalit
Opintojakson materiaali on saatavilla Itslearning-työympäristössä.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla keskitytään työyhteisöviestinnän eri osa-alueisiin ja raportointiin. Työyhteisöviestinnästä sekä omista kokemuksista ja näkemyksistä keskustellaan yhteisissä tapaamisissa oman ryhmän kanssa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakso ei sisällä tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso toteutetaan lähi- ja etäopetuksessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso sisältää yhteensä 24 tuntia opetusta. Itsenäiseen työskentelyyn on varattu noin 111 tuntia tiedonhankintaan ja lähdemateriaalien lukemiseen sekä niihin pohjautuvan tutkimusraportin kirjoittamiseen ja esityksen suunnitteluun.
Sisällön jaksotus
Opetus toteutetaan lukujärjestyksen mukaisesti koulutuksen omissa ryhmissä.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojakson ensisijaisena viestintäkanavana pidetään Itslearning-työtilaa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin perustana on opiskelijan osallistuminen tapaamisten työskentelyyn ja keskusteluun sekä itsenäisesti tehtävä, teoria- ja tutkimuskirjallisuuteen pohjautuva raportti. Raportin pohjalta pidetään suullinen esitys.
Hylätty (0)
Opiskelija ei osallistu tapaamisiin eikä tee vaadittuja tehtäviä aikataulun mukaisesti. Opiskelijan ilmoittautuminen opintojaksolle poistetaan viimeistään kuukauden kuluttua, jos hänellä ei ole näyttöä aikomuksesta suorittaa opintojakso.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija pystyy kirjoittamaan työyhteisöviestinnästä ohjeiden mukaisen lähdemateriaaliin pohjautuvan tutkimusraportin ja pitämään sen pohjalta suullisen esityksen. Hän osallistuu tapaamisiin ja keskusteluun osittain.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tietää, mikä on viestinnän merkitys työyhteisössä. Hän pystyy kirjoittamaan ohjeiden mukaisen ja teoriakirjallisuutta hyvin hyödyntävän tutkimusraportin sekä pitämään sen pohjalta suullisen esityksen sovitussa aikataulussa. Opiskelija asennoituu viestintään positiivisesti sekä osallistuu tapaamisten työskentelyyn ja keskusteluun aktiivisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tietää ja ymmärtää, mikä on viestinnän merkitys työyhteisössä ja innostuu pohtimaan viestintää käytännössä esimerkiksi omassa arjessaan. Hän pystyy suunnittelemaan ja kirjoittamaan ohjeiden mukaisen ja erinomaisella tavalla teoriakirjallisuutta hyödyntävän tutkimusraportin. Opiskelija asennoituu viestintään erittäin positiivisesti sekä osallistuu tapaamisten työskentelyyn ja keskusteluun motivoituneena ja tavoitteellisesti.