Myynnin johtaminen ja Revenue Management (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00BY79-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.06.2023 - 04.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
16 - 40
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Annika Karppelin
- Arto Kuuluvainen
Ryhmät
-
PMMWES21Myyntityö, matkailu ja wellness liiketoimintana, S21
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• selittää tuottojohtamisen eli Revenue Managementin pääperiaatteet
• tunnistaa keskeiset jakelukanavat ja niiden merkityksen matkailu-, vieraanvaraisuus- ja vapaa-aikapalveluiden liiketoiminnassa
• hallitsee henkilökohtaisen myyntityön sekä myyntineuvottelutilanteet
•
Sisältö
• Tuottojohtamisen eli Revenue Managementin periaatteet ja soveltaminen
• Jakelukanavien moninaisuuden hyödyntäminen osana yrityksen kilpailukykyä
• Myynnin johtaminen sekä myyntityö- ja myyntineuvottelutaidot
Oppimateriaalit
Podcastit ja videot itsenäisen opiskelun tueksi. Kurssilla jaettava materiaali.
Oppikirjoja on useita ja monista kirjoista löytyy samaa aihealuetta käsitteleviä kokonaisuuksia.
e-kirja: Johnston R., Shulver, M., Slack, N., Clark, G. 2020. Service Operations Management: Improving Service Delivery, 5th edition Published by Pearson (viisi saman aikaista lukijaa)
Luvut: 10 Service supply networks, 12 Managing Service Performance, 13 Service
Resources and Capacity.
Johnston,Clark&Shulver. 2012. Service Operations Management. Improving Service Delivery.
Luvut: 6 Managing Supply networks, 9 Measuring, Controlling, Managing, 11 Managing
Service Resources.
Kaikki Revenue Management -teeman kirjat. Hylly 64.024, sekä Albanese, Pietro. 2004.Revenue Management : periaatteet ja käytännöt palvelualalla.
Lisäksi luettavana artikkelit, jotka määritellään kurssin alussa.
Opetusmenetelmät
Projektioppiminen, kirjalliset tehtävät, lähiopetus, vierailijaluennot
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson tentti koskee osaa opintojakson sisällöstä, eikä kata koko opintojaksoa.
Vain tentin suorittamalla, ei läpäise opintojaksoa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tiimioppiminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson osaamisen voi todentaa työtodistuksella ja osaamisen näytöllä.
Näyttö tulee suorittaa ennen opintojakson alkua viimeistään viikolla 36.
Työtodistuksessa tulee ilmetä vähintään 150 h myynnin tiimin vetäjän toimessa (myös B2B myynti) sekä vastuu hinnoittelusta ja alaan soveltuvien myyntikanavien käytöstä.
Ota yhteyttä Karppelin elokuun 2023 aikana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5op eli 133 h opiskelijan työtä.
Työ jakautuu seuraavasti:
Luennot
Kirjalliset työt
Itsenäinen työskentely
Sisällön jaksotus
Kurssin aikana opiskelija saa monipuolisen katsauksen myyntiin erityisesti johtamisen näkökulmasta. Kurssin aikana käsitellään mm. seuraavia aihe-alueita/teemoja:
- Myyntiprosessit ja myyntikanavat
- B2B-myynti ja johtaminen yleisellä tasolla
- Myyntitavoitteet ja myynnin mittarit
- Motivointi
- Data & myynti
- Myynnin pelikirjat
Viestintäkanava ja lisätietoja
ITS oppimisalusta
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Myyntijohtamisen osuus 40% (kokonaisarvosanasta)
- oppimispäiväkirjat
- läsnäolo (minimi 50%)
Revenue Mgmt osuus 60% (kokonaisarvosanasta)
- tarjous -tehtävä 30%
- RM - tehtävä 30%
Kuten yhdessä sovittiin.
Hylätty (0)
Läsnäolo kontaktitunneilla vähemmän kuin 50%
Harjoitteet pääosin tekemättä.
RM tentti hylätty. Tentti korvattiin yhteisestä päätöksestä, ryhmätehtävällä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Perustellut päätelmät
Tehtävänannon huomioiminen
Looginen kokonaisuus, oikeaoppinen sanasto