Kirjastopalvelujen muotoilu (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3071052-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.05.2020 - 07.09.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 21.09.2020 - 31.12.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 5 - 50
- Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan kehittäminen
- Opettajat
- Riikka Kulmala
- Opintojakso
- 3071052
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojakso on suunnattu ylemmän AMK:n kirjastoalan opiskelijoille. Opintojaksolla on kaksi kaikille yhteistä ohjattua päivää (21.9.2020 ja 16.11.2020), jotka toteutetaan Teams- ja Zoom-oppimisaluistoilla etäohjauksena. Linkit näihin alustoihin löytyy Itslearnin-oppimisympäristöstä.
Toteutus perustuu Itslearning-kurssialustalla oleviin oppimateriaaleihin ja oppimistehtäviin.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
•kuvata tuotteistamisprosessin ja soveltaa sitä toiminnassaan
•analysoida ja käyttää palvelumuotoilun menetelmiä
•kertoa käyttäjälähtöisen toiminnan periaatteet ja käyttää niitä toiminnassaan
•toimia kirjastopalveluiden markkinointia edistävästi
Sisältö
•palvelujen kehittämis- ja tuotteistamisprosessi
•palvelumuotoilun menetelmät
•käyttäjälähtöinen suunnittelu ja kehittäminen
•kirjastopalvelujen markkinointi
Oppimateriaalit
Ohjeistetaan itslearning-kurssialustalla.
Opetusmenetelmät
Oppimismenetelminä hyödynnetään pääasiassa yhteistoiminnallisia oppimismenetelmiä, kuten
- oppimispäiväkirja
- opiskelijan omasta ammatillisesta viitekehyksestä nousevat case-esimerkit ja käytännön kokeilut, jotka tehdään yksin tai parityönä
- pienryhmätehtävät
Lisäksi opiskelijat tekevät yksilö- ja paritehtäviä, jotka kiinnittyvät oman alan palvelujen kehittämiseen ja kehittämistyön prosessin dokumentointiin. Tällä pyritään varmistamaan, että opiskelija hallitsee palvelumuotoilun periaatteet, prosessin ja teoreettisen viitekehyksen sekä osaa hyödyntää menetelmiä palvelujen asiakaslähtöisessä kehittämisessä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Kaksi ohjatttua tapaamista Teams- ja Zoom-alustoilla, joissa pedagoginen toiminta toteutuu osallistujien välisessä vuorovaikutuksessa ja yhteisessä toiminnassa.
Pienryhmätapaamiset ja pienryhmätyöt Itslearning -oppimisympäristössä
Yksilötehtävät itslearning -ympäristössä
Virtuaaliohjaus oppimisympäristössä ja ohjatuissa tapaamisissa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ohjattu opetus verkkoympäristössä: 15 h
Verkko- ja etäopiskelu: Verkko-opiskelua ja itsenäistä työskentelyä yksin tai pienryhmässä: 120 h
***
***
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi kohdistuu oppimistehtäviin sekä aktiiviseen osallistumiseen lähipäivien työskentelyyn.
Opintojakson suorittaminen hyväksytysti edellyttää kaikkien oppimistehtävien suorittamista hyväksytysti sekä osallistumista lähipäiviin (tai pakottavan poissaolon tapauksessa korvaavan tehtävän suorittamista hyväksytysti). Opettaja kirjaa lähipäivien osallistumissuoritukset (ja arvioi poissaolijoiden korvaavien tehtävien suoritukset).
Esitietovaatimukset
Liiketalouden perusteet