Library and Information Professionalism (10 cr)
Code: 3071056-3001
General information
- Enrollment
- 04.08.2018 - 02.09.2018
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 03.09.2018 - 31.12.2018
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 10 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Engineering and Business
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 22
- Degree programmes
- Degree Programme in Library and Information Services
- Teachers
- Lauri Pietikäinen
- Liisa Tiittanen
- Course
- 3071056
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
• Kirjasto- ja tietopalvelualan työtehtävät, verkostot ja kehittäminen
• Kirjastotoiminnan ohjaus ja arviointi
• Asiakasyhteisöt ja -segmentointi
• Kirjastotoiminnan ja informaatiotutkimuksen kehitys
Objective
Having completed the course, the student is able todescribe library work and networks at home and abroad.explain the guidance and evaluation methods used in library operations.distinguish the customer communities of libraries.present the development of library operations and information studies.
Content
Library profession, networks, and developmentGuidance and evaluation related to library operationsCustomer communities and customer segmentationLibrary history and library and information studies
Location and time
Verkkopalaverit (Skype for business) ke 12.9.2018 ja ke 3.10.2018.
Materials
• Hokkanen, Laura. Sosiaalinen kirjasto: lukemattomien mahdollisuuksien maailma. Helsinki: Avain, 2015. (205 s.)
• Kekki, Kirsti. Menestystarina nimeltä kirjasto: Näin sen koin. Helsinki: Avain, 2013. (239 s.)
• Serola, Sami (toim.) Ote informaatiosta: johdatus informaatiotutkimukseen ja interaktiiviseen mediaan. Helsinki: BTJ, 2010. Sivut 11-74 (63 s.)
• Yleisten kirjastojen laatusuositus. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2010:20. [Helsinki]: Opetus- ja kulttuuriministeriö, kulttuuri-, liikunta- ja nuorisopolitiikan osasto, 2010. (74 s.) https://www.kirjastot.fi/sites/default/files/content/OKM20.pdf
• Mäkinen, Ilkka (toim.) Suomen yleisten kirjastojen historia. Helsinki: BTJ, 2009. (880 s.)
• Muu aineisto Optimassa
- Tiedonhakijan oppaat http://libguides.turkuamk.fi/
Teaching methods
Verkkopalaverit, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt (blogi), essee.
Pedagogic approaches and sustainable development
Yhteistoiminnallinen oppiminen (ryhmätyöt)
Student workload
Verkkopalaverit 2h
Itsenäinen-/ryhmätyöskentely 265h
Yhteensä 267h
Evaluation methods and criteria
Tiedonhankinnan verkkokurssi 10 %
Orientoiva tehtävä 20%
Toiminnallinen tehtävä 30%
Teoreettinen tarkastelu 40 %
Failed (0)
Opiskelijalla selvästi puutteelliset tiedot tai opiskelija on vastannut annettuihin tehtäviin tehtävänantoa ymmärtämättä.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija osaa yhdistää teoreettista tietoa käytännön toimintaan.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija osaa soveltaa oman alansa tietoja ja taitoja käytännön tilanteissa.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa soveltaa teoreettista tietoa ja kehittää uusia ratkaisumalleja sidosryhmät ja verkostot huomioiden.