Siirry suoraan sisältöön

Kirjasto- ja tietoammattilaisuus (10 op)

Toteutuksen tunnus: 3071056-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.08.2018 - 02.09.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
03.09.2018 - 31.12.2018
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
10 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 22
Koulutus
Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
Opettajat
Lauri Pietikäinen
Liisa Tiittanen
Opintojakso
3071056
Toteutukselle 3071056-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

• Kirjasto- ja tietopalvelualan työtehtävät, verkostot ja kehittäminen
• Kirjastotoiminnan ohjaus ja arviointi
• Asiakasyhteisöt ja -segmentointi
• Kirjastotoiminnan ja informaatiotutkimuksen kehitys

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa kuvata kirjasto- ja tietopalvelualan työ.selittää kirjastotoiminnan ohjaus- ja arviointimenetelmät.tunnistaa erilaisia asiakasyhteisöjä.kertoa kirjastotoiminnan ja informaatiotutkimuksen kehityksestä.

Sisältö

Kirjasto- ja tietopalvelualan työtehtävät, verkostot ja kehittäminenKirjastotoiminnan ohjaus ja arviointiAsiakasyhteisöt ja -segmentointiKirjastotoiminnan ja informaatiotutkimuksen kehitys

Aika ja paikka

Verkkopalaverit (Skype for business) ke 12.9.2018 ja ke 3.10.2018.

Oppimateriaalit

• Hokkanen, Laura. Sosiaalinen kirjasto: lukemattomien mahdollisuuksien maailma. Helsinki: Avain, 2015. (205 s.)
• Kekki, Kirsti. Menestystarina nimeltä kirjasto: Näin sen koin. Helsinki: Avain, 2013. (239 s.)
• Serola, Sami (toim.) Ote informaatiosta: johdatus informaatiotutkimukseen ja interaktiiviseen mediaan. Helsinki: BTJ, 2010. Sivut 11-74 (63 s.)
• Yleisten kirjastojen laatusuositus. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2010:20. [Helsinki]: Opetus- ja kulttuuriministeriö, kulttuuri-, liikunta- ja nuorisopolitiikan osasto, 2010. (74 s.) https://www.kirjastot.fi/sites/default/files/content/OKM20.pdf
• Mäkinen, Ilkka (toim.) Suomen yleisten kirjastojen historia. Helsinki: BTJ, 2009. (880 s.)
• Muu aineisto Optimassa
- Tiedonhakijan oppaat http://libguides.turkuamk.fi/

Opetusmenetelmät

Verkkopalaverit, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt (blogi), essee.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Yhteistoiminnallinen oppiminen (ryhmätyöt)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Verkkopalaverit 2h
Itsenäinen-/ryhmätyöskentely 265h
Yhteensä 267h

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tiedonhankinnan verkkokurssi 10 %
Orientoiva tehtävä 20%
Toiminnallinen tehtävä 30%
Teoreettinen tarkastelu 40 %

Hylätty (0)

Opiskelijalla selvästi puutteelliset tiedot tai opiskelija on vastannut annettuihin tehtäviin tehtävänantoa ymmärtämättä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa yhdistää teoreettista tietoa käytännön toimintaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa soveltaa oman alansa tietoja ja taitoja käytännön tilanteissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa soveltaa teoreettista tietoa ja kehittää uusia ratkaisumalleja sidosryhmät ja verkostot huomioiden.

Siirry alkuun