Kirjasto- ja tietoammattilaisuus (10 op)
Toteutuksen tunnus: 3071056-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 04.08.2018 - 02.09.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 03.09.2018 - 31.12.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 10 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 22
- Koulutus
- Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
- Opettajat
- Lauri Pietikäinen
- Liisa Tiittanen
- Opintojakso
- 3071056
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
• Kirjasto- ja tietopalvelualan työtehtävät, verkostot ja kehittäminen
• Kirjastotoiminnan ohjaus ja arviointi
• Asiakasyhteisöt ja -segmentointi
• Kirjastotoiminnan ja informaatiotutkimuksen kehitys
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa kuvata kirjasto- ja tietopalvelualan työ.selittää kirjastotoiminnan ohjaus- ja arviointimenetelmät.tunnistaa erilaisia asiakasyhteisöjä.kertoa kirjastotoiminnan ja informaatiotutkimuksen kehityksestä.
Sisältö
Kirjasto- ja tietopalvelualan työtehtävät, verkostot ja kehittäminenKirjastotoiminnan ohjaus ja arviointiAsiakasyhteisöt ja -segmentointiKirjastotoiminnan ja informaatiotutkimuksen kehitys
Aika ja paikka
Verkkopalaverit (Skype for business) ke 12.9.2018 ja ke 3.10.2018.
Oppimateriaalit
• Hokkanen, Laura. Sosiaalinen kirjasto: lukemattomien mahdollisuuksien maailma. Helsinki: Avain, 2015. (205 s.)
• Kekki, Kirsti. Menestystarina nimeltä kirjasto: Näin sen koin. Helsinki: Avain, 2013. (239 s.)
• Serola, Sami (toim.) Ote informaatiosta: johdatus informaatiotutkimukseen ja interaktiiviseen mediaan. Helsinki: BTJ, 2010. Sivut 11-74 (63 s.)
• Yleisten kirjastojen laatusuositus. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2010:20. [Helsinki]: Opetus- ja kulttuuriministeriö, kulttuuri-, liikunta- ja nuorisopolitiikan osasto, 2010. (74 s.) https://www.kirjastot.fi/sites/default/files/content/OKM20.pdf
• Mäkinen, Ilkka (toim.) Suomen yleisten kirjastojen historia. Helsinki: BTJ, 2009. (880 s.)
• Muu aineisto Optimassa
- Tiedonhakijan oppaat http://libguides.turkuamk.fi/
Opetusmenetelmät
Verkkopalaverit, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt (blogi), essee.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Yhteistoiminnallinen oppiminen (ryhmätyöt)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Verkkopalaverit 2h
Itsenäinen-/ryhmätyöskentely 265h
Yhteensä 267h
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tiedonhankinnan verkkokurssi 10 %
Orientoiva tehtävä 20%
Toiminnallinen tehtävä 30%
Teoreettinen tarkastelu 40 %
Hylätty (0)
Opiskelijalla selvästi puutteelliset tiedot tai opiskelija on vastannut annettuihin tehtäviin tehtävänantoa ymmärtämättä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa yhdistää teoreettista tietoa käytännön toimintaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa soveltaa oman alansa tietoja ja taitoja käytännön tilanteissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa soveltaa teoreettista tietoa ja kehittää uusia ratkaisumalleja sidosryhmät ja verkostot huomioiden.