Skip to main content

Cultural comptence (10 cr)

Code: 3071058-3001

General information


Enrollment
04.08.2018 - 18.10.2018
Registration for the implementation has ended.
Timing
03.09.2018 - 31.12.2018
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
5 cr
Virtual portion
5 cr
RDI portion
3 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Engineering and Business
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Library and Information Services
Teachers
Pauliina Isomäki
Course
3071058
No reservations found for realization 3071058-3001!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Toteus koostuu lähiopetuskerroista, itsenäisestä oppimisesta oppimistehtävien parissa sekä pienimuotoisen tapahtuman suunnittelusta, toteuttamisesta ja raportoinnista.
1) Johdatus tapahtuman suunnitteluun,projektityöskentelyn ohjeistus ja oppimistehtävän anto (oppimistehtävässä havainnointiosuus, tapahtumajärjestämisprojektia tukevan tietoperustan esittely sekä tapahtuman suunnittelu)
2) Käytännön osuus: tapahtuman suunnitteluun ja toteutukseen osallistuminen Turun kaupunginkirjastossa; raportin ja esittelyn laatiminen.
3) Ryhmätyö: portfolion ja esitelmän tekeminen yhdestä keskeisestä kulttuuri- ja taideisnstituutiosta.
Opintojakso sisältää ennakkotehtävän. > Katso LISÄTIETOJA
Tarkempi ohjeistus OPTIMASSA

Objective

Having completed the course, the student is able topromote the cultural and social role of libraries.inspire hobbyism of arts, science, and culture.improve library patrons' multiliteracies.design and realise an event.

Content

The library as cultural agent in the societyInspiring arts, science, and cultureImproving multiliteraciesEvent production

Location and time

29.10.- 12.12.2018
Lemminkäisenkatu
Turun kaupunginkirjasto
Keskiviikkoisin klo 9-15:45
7.11.2018 Kaupunginkirjasto klo 9-12

Materials

Catani, Johanna.2017. Onnistunut yritystapahtuma, Järjestäjän käsikirja.
Optimassa.
Oheislukemistoa:
Iiskola-Kesonen, Hanna.2006. Mitä, miksi, kuinka? Käsikirja tapahtumajärjestäjille.
Saksala, Elina. 2015. Tuottajan käsikirja.
Vallo, Helena & Häyrinen, Eija. 2012 tai uudempi painos. Tapahtuma on tilaisuus: tapahtumamarkkinointi ja tapahtuman järjestäminen.
Sähköiset lähteet:
Information Technology at Cirque du Soleil: Looking Back, Moving ForwardAvailable:http://aisel.aisnet.org/cgi/viewcontent.cgi?article=1058&context=icis2011
Etelä-Pohjanmaan liitto. 2008. Tapahtumajärjestäjän opas.
Imatran Seudun Kehitysyhtiö Oy. 2004. Kulttuuritapahtumat kaupallisina ohjelmapalvelutuotteina -käsikirja 2004.
Nuori kulttuuri. 2010. Nuori kulttuuri tapahtumix, Opas tapahtumajärjestäjille.
Kaartinen, Sini & Linnapuomi, Aura.2015. Tapahtumia kaikille! Opas saavutettavan kulttuurifestivaalin järjestämiseen.

Teaching methods

PB-learning, yhteisölliset oppimismenetelmät verkkoympäristössä.

Pedagogic approaches and sustainable development

Konstruktivismi, verkkopedagogiikka, katso Bates & Bates: https://opentextbc.ca/teachinginadigitalage/
Sekä PB-learningiin perustuvia yksilö- ja ryhmätehtäviä, yhteisöllistä tiedonhakua, toimimista virtuaaliympäristössä ja aidon tapahtuman järjestämistä (suunnittelu, analysointi ja raportin laadinta) toimeksiantajalle.

Completion alternatives

Sovitaan tapauskohtaisesti

Student workload

Työn mitoitus 10 x 27 h
1) Johdatus tapahtuman suunnitteluun,projektityöskentelyn ohjeistus ja oppimistehtävän anto (oppimistehtävässä havainnointiosuus, tapahtumajärjestämisprojektia tukevan tietoperustan esittely sekä tapahtuman suunnittelu)
2) Käytännön osuus: tapahtuman suunnittelu ja toteutus Turun kaupunginkirjastossa; raportin ja esittelyn laatiminen.
3) Ryhmätyö: portfolion ja esitelmän tekeminen yhdestä keskeisestä kulttuuri- ja taideisnstituutiosta.
Opintojakso sisältää ennakkotehtävän. > Katso LISÄTIETOJA
Tarkempi ohjeistus Optimassa

Evaluation methods and criteria

1) Johdatus tapahtuman suunnitteluun,projektityöskentelyn ohjeistus ja oppimistehtävän anto (oppimistehtävässä havainnointiosuus, tapahtumajärjestämisprojektia tukevan tietoperustan esittely sekä tapahtuman suunnittelu), arviointi 1-5, mitoitus 25 %
2) Käytännön osuus: tapahtuman suunnitteluun ja toteutukseen osallistuminen Turun kaupunginkirjastossa; raportin ja esittelyn laatiminen, arviointi 1-5, mitoitus 25 %
3) Ryhmätyö: portfolion ja esitelmän tekeminen yhdestä keskeisestä kulttuuri- ja taideinstituutiosta.
Opintojakso sisältää ennakkotehtävä, arviointi 1-5, mitoitus 25 %.
4) Läsnäolo, työskentely ryhmissä, itsearviointi 1-5, mitoitus 25 %.

Failed (0)

Opiskelija ei hahmota kulttuuri-instituutiota, sen osa-alueita eikä pysty kuvailemaan tapahtumatuotantoa tai sen teoriaa; hänen osallistumisensa lähipäiviin ja käytännön työhön on puutteellista.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija tietää, mitä kulttuuri-instituutioilla ja tapahtumatuotannolla tarkoitetaan. Hän pystyy kuvaamaan ohjeiden mukaisesti jotakin kulttuuri-instituutioiden alaa kuitenkin ilman perusteellista ymmärrystä sen sisällöstä. Hänen osallistumisensa lähipäivien työskentelyyn ja ryhmätöihin on puutteellista
tai
Opiskelija tietää, mitä kulttuuri-instituutioilla ja tapahtumatuotannolla tarkoitetaan. Hän pystyy kuvaamaan ohjeiden mukaisesti jotakin kulttuuri-instituutioiden alaa ja hahmottaa tapahtumatuotantoa. Hän osallistuu lähipäivien työskentelyyn ja ryhmätöihin osittain.

Assessment criteria, good (3-4)

Opiskelija tietää ja ymmärtää, mitä kulttuuri-instituutioilla ja tapahtumatuotannolla tarkoitetaan. Hän pystyy laatimaan ohjeiden mukaisen ja lähdemateriaalia peilaavan esityksen yhdestä keskeisestä kulttuuri- ja/tai taideinstituutiosta ja esittelee sen muulle ryhmälle. Hän on ohjeistuksen mukaisesti mukana järjestämässä kulttuuritapahtumaa ja laatii siitä raportin. Opiskelija asennoituu opintojaksoon positiivisesti ja osallistuu lähipäivien työskentelyyn ja ryhmätöihin aktiivisesti.
tai
Opiskelija tietää ja ymmärtää, mitä kulttuuri-instituutioilla ja tapahtumatuotannolla tarkoitetaan. Hän pystyy suunnittelemaan ja kirjoittamaan ohjeiden mukaisen ja lähdemateriaalia hyvin peilaavan esityksen yhdestä keskeisestä kulttuuri- ja/tai taideinstituutiosta ja esittelee sen asianmukaisesti muulle ryhmälle. Hän on ohjeistuksen mukaisesti mukana järjestämässä kulttuuritapahtumaa ja laatii siitä raportin Opiskelija asennoituu opintojaksoon positiivisesti ja osallistuu lähipäivien työskentelyyn ja ryhmätöihin hyvin aktiivisesti.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija tietää ja ymmärtää, mitä kulttuuri-instituutioilla ja tapahtumatuotannolla tarkoitetaan. Hän pystyy suunnittelemaan ja kirjoittamaan ohjeiden mukaisen ja erinomaisella tavalla lähdemateriaalia peilaavan esityksen yhdestä keskeisestä kulttuuri- ja/tai taideinstituutiosta ja esittelee sen ansiokkaasti muulle ryhmälle. Hän on ohjeistuksen mukaisesti järjestämässä kulttuuritapahtumaa ja laatii siitä raportin Opiskelija asennoituu opintojaksoon erittäin positiivisesti ja osallistuu lähipäivien työskentelyyn ja ryhmätöihin aktiivisesti tuoden tähän jotain uutta ja merkityksellistä.

Further information

ENNAKKOTEHTÄVÄ
Tutustu kirjastojen tapahtumiin, esimerkiksi:
http://www.turku.fi/turun-kaupunginkirjasto > Tapahtumat
http://www.kaarina.fi/kirjasto/tapahtumat/fi_FI/tapahtumat/
http://www.helmet.fi/ > Tapahtumat
https://www.ouka.fi/oulu/kirjasto/kirjallisuustapahtumat

Pohdi, millaisen kirjastotapahtuman voit itse suunnitella ja toteuttaa.
Kirjoita toteutettavasta tapahtumasta lyhyt selostus: mikä on teema, kohdeyleisö, missä sen voisi tehdä, mitä resursseja tapahtuma vaatii. Selostus Optiman palautuslaatikkoon viim. 29.10.2018.
Entä mistä kirjastojen verkkosivuilta löytämästäsi tapahtumasta innostuit? Esittele suullisesti 1. tunnilla.

Go back to top of page