Siirry suoraan sisältöön

Kulttuuriosaaminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: 3071058-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.08.2018 - 18.10.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
03.09.2018 - 31.12.2018
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
Opettajat
Pauliina Isomäki
Opintojakso
3071058
Toteutukselle 3071058-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Toteus koostuu lähiopetuskerroista, itsenäisestä oppimisesta oppimistehtävien parissa sekä pienimuotoisen tapahtuman suunnittelusta, toteuttamisesta ja raportoinnista.
1) Johdatus tapahtuman suunnitteluun,projektityöskentelyn ohjeistus ja oppimistehtävän anto (oppimistehtävässä havainnointiosuus, tapahtumajärjestämisprojektia tukevan tietoperustan esittely sekä tapahtuman suunnittelu)
2) Käytännön osuus: tapahtuman suunnitteluun ja toteutukseen osallistuminen Turun kaupunginkirjastossa; raportin ja esittelyn laatiminen.
3) Ryhmätyö: portfolion ja esitelmän tekeminen yhdestä keskeisestä kulttuuri- ja taideisnstituutiosta.
Opintojakso sisältää ennakkotehtävän. > Katso LISÄTIETOJA
Tarkempi ohjeistus OPTIMASSA

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaaedistää kirjaston kulttuurista ja yhteiskunnallista roolia.innostaa taiteen, tieteen ja kulttuurin harrastusta.parantaa asiakkaiden monilukutaitoja.suunnitella ja toteuttaa tapahtuman.

Sisältö

Kirjasto kulttuurisena toimijana yhteiskunnassaTaiteeseen, tieteeseen ja kulttuuriin innostaminenMonilukutaitojen parantaminenTapahtumatuotanto

Aika ja paikka

29.10.- 12.12.2018
Lemminkäisenkatu
Turun kaupunginkirjasto
Keskiviikkoisin klo 9-15:45
7.11.2018 Kaupunginkirjasto klo 9-12

Oppimateriaalit

Catani, Johanna.2017. Onnistunut yritystapahtuma, Järjestäjän käsikirja.
Optimassa.
Oheislukemistoa:
Iiskola-Kesonen, Hanna.2006. Mitä, miksi, kuinka? Käsikirja tapahtumajärjestäjille.
Saksala, Elina. 2015. Tuottajan käsikirja.
Vallo, Helena & Häyrinen, Eija. 2012 tai uudempi painos. Tapahtuma on tilaisuus: tapahtumamarkkinointi ja tapahtuman järjestäminen.
Sähköiset lähteet:
Information Technology at Cirque du Soleil: Looking Back, Moving ForwardAvailable:http://aisel.aisnet.org/cgi/viewcontent.cgi?article=1058&context=icis2011
Etelä-Pohjanmaan liitto. 2008. Tapahtumajärjestäjän opas.
Imatran Seudun Kehitysyhtiö Oy. 2004. Kulttuuritapahtumat kaupallisina ohjelmapalvelutuotteina -käsikirja 2004.
Nuori kulttuuri. 2010. Nuori kulttuuri tapahtumix, Opas tapahtumajärjestäjille.
Kaartinen, Sini & Linnapuomi, Aura.2015. Tapahtumia kaikille! Opas saavutettavan kulttuurifestivaalin järjestämiseen.

Opetusmenetelmät

PB-learning, yhteisölliset oppimismenetelmät verkkoympäristössä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Konstruktivismi, verkkopedagogiikka, katso Bates & Bates: https://opentextbc.ca/teachinginadigitalage/
Sekä PB-learningiin perustuvia yksilö- ja ryhmätehtäviä, yhteisöllistä tiedonhakua, toimimista virtuaaliympäristössä ja aidon tapahtuman järjestämistä (suunnittelu, analysointi ja raportin laadinta) toimeksiantajalle.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovitaan tapauskohtaisesti

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Työn mitoitus 10 x 27 h
1) Johdatus tapahtuman suunnitteluun,projektityöskentelyn ohjeistus ja oppimistehtävän anto (oppimistehtävässä havainnointiosuus, tapahtumajärjestämisprojektia tukevan tietoperustan esittely sekä tapahtuman suunnittelu)
2) Käytännön osuus: tapahtuman suunnittelu ja toteutus Turun kaupunginkirjastossa; raportin ja esittelyn laatiminen.
3) Ryhmätyö: portfolion ja esitelmän tekeminen yhdestä keskeisestä kulttuuri- ja taideisnstituutiosta.
Opintojakso sisältää ennakkotehtävän. > Katso LISÄTIETOJA
Tarkempi ohjeistus Optimassa

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1) Johdatus tapahtuman suunnitteluun,projektityöskentelyn ohjeistus ja oppimistehtävän anto (oppimistehtävässä havainnointiosuus, tapahtumajärjestämisprojektia tukevan tietoperustan esittely sekä tapahtuman suunnittelu), arviointi 1-5, mitoitus 25 %
2) Käytännön osuus: tapahtuman suunnitteluun ja toteutukseen osallistuminen Turun kaupunginkirjastossa; raportin ja esittelyn laatiminen, arviointi 1-5, mitoitus 25 %
3) Ryhmätyö: portfolion ja esitelmän tekeminen yhdestä keskeisestä kulttuuri- ja taideinstituutiosta.
Opintojakso sisältää ennakkotehtävä, arviointi 1-5, mitoitus 25 %.
4) Läsnäolo, työskentely ryhmissä, itsearviointi 1-5, mitoitus 25 %.

Hylätty (0)

Opiskelija ei hahmota kulttuuri-instituutiota, sen osa-alueita eikä pysty kuvailemaan tapahtumatuotantoa tai sen teoriaa; hänen osallistumisensa lähipäiviin ja käytännön työhön on puutteellista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tietää, mitä kulttuuri-instituutioilla ja tapahtumatuotannolla tarkoitetaan. Hän pystyy kuvaamaan ohjeiden mukaisesti jotakin kulttuuri-instituutioiden alaa kuitenkin ilman perusteellista ymmärrystä sen sisällöstä. Hänen osallistumisensa lähipäivien työskentelyyn ja ryhmätöihin on puutteellista
tai
Opiskelija tietää, mitä kulttuuri-instituutioilla ja tapahtumatuotannolla tarkoitetaan. Hän pystyy kuvaamaan ohjeiden mukaisesti jotakin kulttuuri-instituutioiden alaa ja hahmottaa tapahtumatuotantoa. Hän osallistuu lähipäivien työskentelyyn ja ryhmätöihin osittain.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tietää ja ymmärtää, mitä kulttuuri-instituutioilla ja tapahtumatuotannolla tarkoitetaan. Hän pystyy laatimaan ohjeiden mukaisen ja lähdemateriaalia peilaavan esityksen yhdestä keskeisestä kulttuuri- ja/tai taideinstituutiosta ja esittelee sen muulle ryhmälle. Hän on ohjeistuksen mukaisesti mukana järjestämässä kulttuuritapahtumaa ja laatii siitä raportin. Opiskelija asennoituu opintojaksoon positiivisesti ja osallistuu lähipäivien työskentelyyn ja ryhmätöihin aktiivisesti.
tai
Opiskelija tietää ja ymmärtää, mitä kulttuuri-instituutioilla ja tapahtumatuotannolla tarkoitetaan. Hän pystyy suunnittelemaan ja kirjoittamaan ohjeiden mukaisen ja lähdemateriaalia hyvin peilaavan esityksen yhdestä keskeisestä kulttuuri- ja/tai taideinstituutiosta ja esittelee sen asianmukaisesti muulle ryhmälle. Hän on ohjeistuksen mukaisesti mukana järjestämässä kulttuuritapahtumaa ja laatii siitä raportin Opiskelija asennoituu opintojaksoon positiivisesti ja osallistuu lähipäivien työskentelyyn ja ryhmätöihin hyvin aktiivisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tietää ja ymmärtää, mitä kulttuuri-instituutioilla ja tapahtumatuotannolla tarkoitetaan. Hän pystyy suunnittelemaan ja kirjoittamaan ohjeiden mukaisen ja erinomaisella tavalla lähdemateriaalia peilaavan esityksen yhdestä keskeisestä kulttuuri- ja/tai taideinstituutiosta ja esittelee sen ansiokkaasti muulle ryhmälle. Hän on ohjeistuksen mukaisesti järjestämässä kulttuuritapahtumaa ja laatii siitä raportin Opiskelija asennoituu opintojaksoon erittäin positiivisesti ja osallistuu lähipäivien työskentelyyn ja ryhmätöihin aktiivisesti tuoden tähän jotain uutta ja merkityksellistä.

Lisätiedot

ENNAKKOTEHTÄVÄ
Tutustu kirjastojen tapahtumiin, esimerkiksi:
http://www.turku.fi/turun-kaupunginkirjasto > Tapahtumat
http://www.kaarina.fi/kirjasto/tapahtumat/fi_FI/tapahtumat/
http://www.helmet.fi/ > Tapahtumat
https://www.ouka.fi/oulu/kirjasto/kirjallisuustapahtumat

Pohdi, millaisen kirjastotapahtuman voit itse suunnitella ja toteuttaa.
Kirjoita toteutettavasta tapahtumasta lyhyt selostus: mikä on teema, kohdeyleisö, missä sen voisi tehdä, mitä resursseja tapahtuma vaatii. Selostus Optiman palautuslaatikkoon viim. 29.10.2018.
Entä mistä kirjastojen verkkosivuilta löytämästäsi tapahtumasta innostuit? Esittele suullisesti 1. tunnilla.

Siirry alkuun