Myyntiprosessi (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3101198-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.06.2021 - 10.09.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 09.09.2021 - 02.12.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Myyntityön koulutus
- Opettajat
- Jouko Broman
- Opintojakso
- 3101198
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- selittää henkilökohtaisenmyyntityön roolin yrityksessä ja kuinka ammattimaiset myyntihenkilöt suorittavat tehtäviänsä.
- toteuttaa myyntiprosessin eri vaiheet tehokkaasti ja asiakaslähtöisesti.
- analysoida asiakkaan ostokäyttäytymistä ja ostoprosesseja.
- käyttää erilaisia myyntimalleja ja myyntitaitoja eri myyntitilanteissa ja asiakassuhteen vaiheissa.
- rakentaa ja kehittää pitkäaikaisia asiakassuhteita yritysten (B-to-B) välisessä kaupankäynnissä arvonluonnin näkökulmasta
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- selittää henkilökohtaisenmyyntityön roolin yrityksessä ja kuinka ammattimaiset myyntihenkilöt suorittavat tehtäviänsä.
- toteuttaa myyntiprosessin eri vaiheet tehokkaasti ja asiakaslähtöisesti.
- analysoida asiakkaan ostokäyttäytymistä ja ostoprosesseja.
- käyttää erilaisia myyntimalleja ja myyntitaitoja eri myyntitilanteissa ja asiakassuhteen vaiheissa.
- rakentaa ja kehittää pitkäaikaisia asiakassuhteita yritysten (B-to-B) välisessä kaupankäynnissä arvonluonnin näkökulmasta
Sisältö
myyntiprosessin vaiheet
Oppimateriaalit
Castleberry & Tanner, Selling, Building Partnerships
Keki R Bothe, Beyond Customer Satisfaction to Customer Loyalty
Sinek ja Goleman mm netistä.
Opetusmenetelmät
Luennot, ryhmäreflektiot. Tehtävät, jotka perustuvat Castleberry & Tannerin teokseen "Selling, Building Partnerships", sisältävät henkilökohtaisen perehtymisen, ryhmäkeskustelun, ryhmän neuvotteleman ja toteuttaman reflektoinnin, ja esityksen. Esitys perustuu yhdessä laadittuun ryhmäkohtaiseen PPT-esitykseen ja jokainen ryhmän jäsen esittää ennalta sovitun osan esityksestä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Loppukoeajankohta sovitaan yhdessä kurssin edetessä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Kuuntelu, keskustelu, mielipiteiden ja näkemysten yhteensovittaminen ja neuvottelu, yhteisesti hyväksyttyyn esitykseen sitoutuminen ja esitys yhdessä luokan edessä muiden ryhmien kommentoidessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole, mutta aikataulujoustoa kylläkin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot ja materiaalit 54 h, ryhmätyöt ja esitykset 81h yhteensä. Kaikkiaan 135h = 5 op.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
60 % kokonaisuudesta perustuu ryhmätöihin siten, että arvioin materiaalit, esittämisen, oppimisen ja kyvyn soveltaa. 40% arvosanasta perustuu menestykseen loppukokeessa.
Hylätty (0)
Ryhmätyöt tai loppukoe tekemättä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Mekaaninen, ei oivaltamista sisältävä toteutus. Tai loppukoetulos vähintään 1/5
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Materiaalit tulkittu oikein ja ymmärretty sisältö omaa tulevaa kehittämistä silmällä pitäen. Loppukoe vähintään 3/5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Oivaltava esitys, jossa vankkaa reflektointia omaan tilanteeseen ja tulevaan kehitykseen sekä ideoita jatkuvaan parantamiseen. Loppukoetulos vähintään 4/5.
Lisätiedot
Tämä koulutus tukee myyntivalmennusta. Myyntivalmennuksessa harjoittelette niitä toimenpiteitä, joita käymme tämän kurssin aikana läpi luennoin ja tehtävin.