Siirry suoraan sisältöön

Teollisuuden myynti ja hankinta (4 op)

Toteutuksen tunnus: 5091139-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.08.2023 - 08.09.2023

Ajoitus

01.09.2023 - 26.12.2023

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Tuotantotalouden koulutus

Opettaja

  • Paula Kullanmäki
  • Babi Lyrintzis

Ryhmät

  • PTUTAS22A
    PTUTAS22A
  • LIPATMODTekninenKauppa
    MOD Tekninen kauppa
  • PTUTAS22B
    PTUTAS22B
  • 14.09.2023 08:00 - 11:00, Teollisuuden myynti ja hankinta 5091139-3007
  • 21.09.2023 08:00 - 11:00, Teollisuuden myynti ja hankinta 5091139-3007
  • 28.09.2023 08:00 - 11:00, Teollisuuden myynti ja hankinta 5091139-3007
  • 05.10.2023 10:00 - 13:00, Teollisuuden myynti ja hankinta 5091139-3007
  • 12.10.2023 10:00 - 12:00, Teollisuuden myynti ja hankinta 5091139-3007
  • 26.10.2023 10:00 - 13:00, Teollisuuden myynti ja hankinta 5091139-3007
  • 02.11.2023 10:00 - 13:00, Teollisuuden myynti ja hankinta 5091139-3007
  • 09.11.2023 10:00 - 13:00, Teollisuuden myynti ja hankinta 5091139-3007
  • 16.11.2023 11:00 - 14:00, Teollisuuden myynti ja hankinta 5091139-3007
  • 23.11.2023 08:00 - 11:00, Teollisuuden myynti ja hankinta 5091139-3007

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- Tuntee hankintaprosessin vaiheet ja ymmärtää niiden vaikutukset yrityksen toimintaan ja talouteen
- Kykenee tekemään perusteltuja make or buy päätöksiä
- Tunnistaa ja osaa hyödyntää Incoterms toimituslausekkeita
- Pystyy vertailemaan ulkoistamisen vaihtoehtoja ja niiden vaikutuksia yrityksen talouteen
- Tuntee myyntiprosessin vaiheet ja ymmärtää niiden vaikutukset yritykseen
- Ymmärtää asiakassuhteiden merkityksen ja ylläpidon B2B -kaupankäynnissä arvonluonnin näkökulmasta
- osaa pitää hissipuheen

Oppimateriaalit

Kaikki kurssilla käytettävä materiaali on ohjeistettu ja jaettu kurssin Itslearning-alustalla.

Opetusmenetelmät

MYYNNIN OSUUS: Opintojakso perustuu itsenäiseen työskentelyyn ja ryhmätyöskentelyyn. Tehtävänannot liittyvät tutkivan esseen kirjoittamiseen sekä ryhmätyönä tehtävän jonkin olemassa olevan yrityksen myyntiprosessin kuvaukseen.

Työskentely on sekä itsenäistä etätyöskentelyä että lähiopetusta, jolloin syvennytään tiettyyn aihepiirin teemaan keskustellen ja esitellään ryhmätyön tuloksia.
HANKINNAN OSUUS:
TEAMS-luennot ja lähitentti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

MYYNNIN OSUUS: Kurssilla ei ole tenttiä. Arviointi perustuu oppimistehtäviin.
Yksittäisten oppimistehtävien (yksilö- ja ryhmätyöt) palautusten ajankohdat mainittu Itslearningissä.

Opiskelijalla ei ole mahdollisuutta korottaa kurssin lopullista arvosanaa tai yksittäisen suorituksen arvosanaa. Hylättyä arvosanaa ei voi uusia, vaan vaatii koko kurssin suorittamista seuraavana syksynä uudelleen.
HANKINNAN OSUUS:
Teams-luennot, ryhmätehtävät ja lähitentti

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso toteutetaan innovaatiopedagogiikan mukaisesti, jossa opiskelu perustuu työelämälähtöiselle oppimiselle sekä innovaatiokykyjen kehittämiseen. Opintojaksolla opiskelijalla tulee olla aktiivinen rooli ja hänen täytyy ottaa itsenäisesti vastuuta omasta oppimisestaan sekä oppimistehtävien toteuttamisesta. Opintojakso perustuu yksilö- ja ryhmätyöskentelyyn, jossa ohjaajien rooli on tukea ja ohjata työskentelyä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssi koostuu lähikerroilla tehtävistä luennoista, oppimistehtävistä, laajasta yksilöesseestä sekä ryhmätyönä tehtävistä yrityksen myyntiprosessin/hankinnan esittelemisenä sekä vastuullisuus analyysista. Oman yrityksen myyntiprosessi esitellään muille pienryhmille.
Tarkemmat oppimistehtävien kuvaukset ja ohjeet kurssin omalla Itslearning-alustalla. Myös hankinnassa ryhmätehtäviä ja lopuksi lähitentti.

Babin osuus 1op vastaa 27h opiskelijan työtä eli 2 op = 54 h.
Paulan osuus 1op vastaa 27h opiskelijan työtä eli 2 op = 54 h.

Sisällön jaksotus

MYYNNIN OSUUS:Tuntee myyntiprosessin vaiheet ja ymmärtää niiden vaikutukset yritykseen
Ymmärtää asiakassuhteiden merkityksen ja ylläpidon B2B -kaupankäynnissä arvonluonnin näkökulmasta
osaa pitää hissipuheen

Ajoitus:
Kurssin kesto, 1.9.-26.12.2023 (yhteensä 5 lähikertaa)
Kurssin tarkempi aikataulu ja lähikertojen teemat/aiheet kuvattu kurssin Itslearning-alustalla.
HANKINNAN OSUUS:
aloitus 14.9
- Tuntee hankintaprosessin vaiheet ja ymmärtää niiden vaikutukset yrityksen toimintaan ja talouteen.- Kykenee tekemään perusteltuja make or buy sekä ulkoistus päätöksiä.- Pystyy vertailemaan ulkoistamisen vaihtoehtoja ja niiden vaikutuksia yrityksen talouteen.
- Tunnistaa ja osaa hyödyntää Incoterms toimituslausekkeita.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Viestiminen opettajalle itslearning-alustan viesti toiminnan kautta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssilla on käytössä numeerinen arviointi.
Hyväksytysti suoritetuista opinnoista käytetään arvosanoja (5-portainen numeerinen asteikko):
5 = kiitettävä
4 ja 3 = hyvä
2 ja 1 = tyydyttävä
0 = hylätty

Arvosana muodostuu:
MYYNNIN OSUUS:
- laaja essee kurssin keskeisestä aihepiiristä (yksilösuoritus) 30% kurssin arvosanasta
- laaja ryhmätyö 1 (pitää sisällään kirjallisen osion ja esityksen) 40% kurssin arvosanasta
- Osallistuminen luennoille ja opiskelijan aktiivisuus luennoilla 30 % (Luennoille pitää osallistua vähintään 50 % jotta kurssin voi läpäistä

Kunkin tehtävän tarkemmat arviointikriteerit ja painotukset kerrottu kurssin Itslearning-alustalla.

HANKINNAN OSUUS: Luentoihin osallistuminen, ryhmätehtäviin osallistuminen ja lähitentti

Hylätty (0)

Ei suoritusta.
HANKINNAN OSUUS:

Ei tenttisuoritusta

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

MYYNNIN OSUUS:
Opiskelija hallitsee tyydyttävästi myynnin peruskäsitteet ja ymmärtää myyntityön merkityksen periaatteen yritysten toiminnassa. Opiskelija pystyy tyydyttävästi tunnistamaan myynnin mahdollisuuksia ja haasteita ja osaa nimetä vain vähän aiheeseen liittyviä toimijoita ja tietolähteitä. Opiskelija osaa tyydyttävästi tunnistaa, kuinka myyntityö liittyvät omaan opintoalaansa. Opiskelija osaa tyydyttävästi hallita omaa työskentelyään, jakaa resurssin suoritettaviin tehtäviin, toimia ryhmässä sekä ottaa tyydyttävästi huomioon opettajan/toimeksiannon asettamat tavoitteet. Opiskelija pystyy tyydyttävästi rakentamaan ytimekkään ja informatiivisen esityksen ja ilmaisemaan itseään kirjallisesti.
Luennoille osallistuminen vähintään 50 % mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

MYYNNIN OSUUS: Opiskelija hallitsee hyvin myynnin peruskäsitteet ja ymmärtää myyntityön merkityksen periaatteen yritysten toiminnassa. Opiskelija pystyy hyvin tunnistamaan tunnistamaan myynnin mahdollisuuksia ja haasteita ja osaa nimetä hyvin aiheeseen liittyviä toimijoita ja tietolähteitä. Opiskelija osaa hyvin tunnistaa, kuinka tunnistaa, kuinka myyntityö liittyvät omaan opintoalaansa. Opiskelija osaa hyvin hallita omaa työskentelyään, jakaa resurssin suoritettaviin tehtäviin ja toimia ryhmässä sekä ottaa hyvin huomioon opettajan/toimeksiannon asettamat tavoitteet. Opiskelija pystyy hyvin rakentamaan ytimekkään ja informatiivisen esityksen ja ilmaisemaan itseään selkeästi kirjallisesti.
Luennoille osallistuminen vähintään 50 % mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

MYYNNIN OSUUS: Opiskelija hallitsee erinomaisesti ymmärtää myyntityön merkityksen periaatteen yritysten toiminnassa. Opiskelija pystyy erinomaisesti ja laajemmin tunnistamaan tunnistamaan myynnin mahdollisuuksia ja haasteita ja osaa nimetä erinomaisesti nimetä ja hyödyntää useita aiheeseen liittyviä toimijoita ja tietolähteitä. Opiskelija osaa erinomaisesti kuvata, kuinka myyntityö liittyvät omaan opintoalaansa. Opiskelija osaa erinomaisesti hallita omaa työskentelyään, jakaa resurssin suoritettaviin tehtäviin ja toimii ryhmässä aktiivisesti sekä ottaa erinomaisesti huomioon opettajan/toimeksiannon asettamat tavoitteet. Opiskelija pystyy erinomaisesti rakentamaan ytimekkään ja informatiivisen esityksen ja ilmaisemaan itseään selkeästi kirjallisesti.
Luennoille osallistuminen vähintään 50 % mukaisesti.