Siirry suoraan sisältöön

Lean-ajattelu ja laatujohtaminen (4 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BT87-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.08.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

01.09.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Tuotantotalouden koulutus

Opettaja

  • Veli-Matti Suominen

Ryhmät

  • LIPATMODInsinööriajattelu
    LIPAT Insinööriajattelu
  • PTUTAMS22
    Tuotantotalous, Myynti S22
  • 04.09.2023 13:00 - 16:00, Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00BT87-3003
  • 11.09.2023 11:00 - 14:00, Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00BT87-3003
  • 18.09.2023 13:00 - 16:00, Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00BT87-3003
  • 25.09.2023 11:00 - 14:00, Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00BT87-3003
  • 02.10.2023 13:00 - 16:00, Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00BT87-3003
  • 09.10.2023 11:00 - 14:00, Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00BT87-3003
  • 26.10.2023 13:00 - 16:00, Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00BT87-3003
  • 30.10.2023 11:00 - 14:00, Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00BT87-3003
  • 02.11.2023 09:00 - 12:00, Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00BT87-3003
  • 06.11.2023 12:00 - 15:00, Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00BT87-3003
  • 13.11.2023 13:00 - 16:00, Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00BT87-3003

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
• kertoa laadukkaan toiminnan merkityksen yritykselle
• tunnistaa ja kuvailla LEAN-ajatteluun liittyviä käsitteitä
• kuvailla tärkeimmät LEAN-työkalut ja -menetelmät
• kertoa virtaustehokkuuden merkityksen yritysten toiminnassa
• soveltaa valittuja LEAN-menetelmiä kuljetus- ja varastoalan toiminnassa
• kuvailla yritysten keskeisimmät johtamisjärjestelmät ja -standardit
• hahmottaa laadunhallintajärjestelmän merkityksen osana yrityksen jatkuvaa kehittämistä
• kuvata laatujohtamisen periaatteet ja laatuauditoinnin menettelytavat

Sisältö

• Laadun merkitys yritystoiminnassa
• LEAN osana laatu- ja prosessijohtamista
• LEAN-työkalut ja -menetelmät mm. 5S-menetelmä, Hukka-analyysi (7 eri hävikkiä) menetelmä, 5 x miksi-analyysi, Arvovirtakuvaus, VSM (Value Stream Mapping), JIT (imuohjaus / kanban / visuaalinen ohjaus), jatkuva parantaminen (Kaizen), Tilastollinen laadunohjaus (SPC).
• kuinka LEANia sovelletaan eri toimialoilla?
• toiminnan laatustandardit ISO 9001, ISO 14001 ja ISO 45001
• yrityksen jatkuva kehittämisen menetelmä
• riskiarviointi sekä ennaltaehkäisevä laadunhallinta
• auditointi
• toimitusketjun turvallisuus

Arviointiasteikko

H-5