Siirry suoraan sisältöön

Laatutyökalut ja tilastomatematiikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: TE00BZ92-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

12.01.2024 - 03.03.2024

Ajoitus

15.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Bio- ja kemiantekniikan koulutus

Opettaja

  • Hannele Kuusisto
  • Piritta Saipa

Ryhmät

  • OSLELAS23
    Lean ja laatu kehitystyössä osaajakoulutus
  • 23.01.2024 16:15 - 18:00, ETÄ: Laatutyökalut ja tilastomatematiikka TE00BZ92-3002
  • 30.01.2024 16:15 - 18:00, ETÄ: Laatutyökalut ja tilastomatematiikka TE00BZ92-3002
  • 06.02.2024 16:15 - 18:00, ETÄ: Laatutyökalut ja tilastomatematiikka TE00BZ92-3002
  • 13.02.2024 16:15 - 18:00, ETÄ: Laatutyökalut ja tilastomatematiikka TE00BZ92-3002
  • 27.02.2024 16:15 - 18:00, ETÄ: Laatutyökalut ja tilastomatematiikka TE00BZ92-3002

Tavoitteet

Tavoitteena on, että opit hyödyntämään tilastomatemaattista ohjelmaa tilastollisen datan esittämiseen ja tilastollisten tunnuslukujen laskemiseen ja keskiarvotestien ja varianssitestien suorittamiseen, tunnistat 7 laatutyökalua ja osaat soveltaa niitä käytäntöön.

Sisältö

- Tiedostoformaatit
- Datan esikäsittely, outlier-testit, puuttuvan datan käsittely
- Mittadatan graafinen esittely
- Käyrän sovittaminen ja lineaarinen regressio
- Otanta ja tilastolliset tunnusluvut
- Tilastollisen mallin testaaminen Z-testi, F-testi, Student t-testi
- Seitsemän laatutyökalua + yksi ekstra: histogrammi, tarkistuslomake, syy-seurauskaavio, Pareto-kuvaaja, hajontakaavio, valvontakortti, kerrostuma, vuokaavio

Oppimateriaalit

Tilastomatematiikan osuus:
- Oppikirja (ei pakollinen): Tilastollinen tutkimus, Heikkilä, 2014, Edita Publishing tai vastaava tilastomatematiikan tai tilastollisten menetelmien oppikirja
- Nettimateriaalit:
Kirjan nettimateriaali http://tilastollinentutkimus.fi/
Akin Taanilan menetelmäblogi https://tilastoapu.wordpress.com/
Aineistonhallinnan käsikirja (Tietoarkisto) https://www.fsd.tuni.fi/aineistonhallinta/fi/
Kvantitatiivisten tutkimuksen verkkokäsikirja https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/kvanti/
Itslearning-oppimisympäristössä oleva ja sinne linkitetty sähköinen- ja verkkomateriaali, opetusvideot

Laatutyökalut:
oppimisypäristössä olevata videot

Opetusmenetelmät

Osallistujan omaa aktiivisuutta ja tiedon rakentamista edesauttavat oppimismenetelmät.

Tilastomatematiikassa lisäksi: Yhteiset etätunnit Teamsissä ja itsenäiset sekä ryhmätehtävät tapaamisten välillä.
Laatutyökalut: itsenäistä opiskelua englannikielisten videoiden ja its-tehtävien avulla.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Toteutuksen hyväksytty suorittaminen perustuu oppimistehtäviin, eikä toteutuksessa ole tenttejä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Käänteinen oppiminen ja tiedon konstruoimista tukevat toimintatavat.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h opiskelijan työtä jakautuen etätapaamisiin ja niiden välillä suoritettavaan itsenäiseen ja ryhmässä tapahtuvaan opiskeluun.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suorittaminen edellyttää oppimisalustalla olevien oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista.

Sisällön jaksotus

Tilastomatematiikan osuus:
- Analysoitavan datan esikäsittely ja valmistelu analyysiä varten
- Jakauman kuvaaminen luokittelua ja histogrammia käyttäen, yhteys normaalijakaumaan
- Tilastolliset tunnusluvut, variaatiokerroin ja graafinen esittäminen
- Numeerisen datan käsittely, hajontakuviot (mahdollisesti regressioanalyysi) ja korrelaatiot
- Keskiarvon keskivirhe, luottamusväli ja luottamustaso
- Tilastollisen testauksen idea ja tulkinnan yhteys todennäköisyysjakaumiin

Laatutyökalut:
- histogrammi
- tarkistuslomake
- syy-seurauskaavio
- Pareto-kuvaaja
- hajontakaavio
- valvontakortti
- kerrostuma
- vuokaavio

Viestintäkanava ja lisätietoja

Tilastomatematiikan osuudessa käytettävä ohjelmisto: MS Excel -työpöytäsovellus

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu opiskelijan suorittamiin oppimistehtäviin.

Esitietovaatimukset

Edetävyysehtona on matematiikan perusteiden hallinta.