Siirry suoraan sisältöön

Palveluohjaus ja kirjaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA41-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 24.01.2024

Ajoitus

24.01.2024 - 06.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

36 - 45

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Juha Knuuttila
  • Katri Viippo

Ryhmät

  • PSOSS23V
    Sosionomi (AMK), Turku, verkko S23
  • 24.01.2024 16:00 - 18:00, Palveluohjaus ja kirjaaminen TH00CA41-3009
  • 06.03.2024 14:00 - 16:00, Palveluohjaus ja kirjaaminen TH00CA41-3009

Tavoitteet

• ymmärrät asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmotat asiakasprosessin vaiheet
• tunnet palveluohjauksen erilaisia malleja ja palveluohjauksen prosessin
• osaat arvioida asiakkaan palveluiden tarvetta ja sen pohjalta suunnitella asiakkaan palvelupolkua sekä ohjata asiakasta palveluiden piiriin
• tunnet sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteet
• tunnet kirjaamisen perusteet ja vastuut ja osaat kirjata asiakastyötä

Sisältö

• asiakkaan työ- ja toimintakyvyn arviointi
• sosiaalihuollon palvelutehtävät
• kuntoutuksen palvelujärjestelmä
• määrämuotoinen kirjaaminen sosiaalihuollossa ja sitä ohjaava lainsäädäntö
• tietoturva ja sitä ohjaava lainsäädäntö

Oppimateriaalit

Verkko-oppimateriaalit julkaistaan jakson alkaessa

Opetusmenetelmät

Verkko-opiskelu

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson verkkotentti 6.3 klo 18-21 (ei tarvitse ilmoittautua erikseen)

Uusintatenttiajankohdat:
29.5.2024 klo 8-8.30
4.9.2024 klo 9-9.30

Huom: Kirjaaminen ja tietoturva -oppimistehtävä on oltava palautettuna päivää ennen tenttiä klo 16.00 mennessä.
Ilmoittaudu uusintatenttiin viimeistään 2 viikkoa ennen tenttiajankohtaa Juha Knuuttilalle.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Viikkotehtävien (3) tekeminen: Yksilö- ja tiimiopiskelu ja opettajan palaute tehtävistä
Kirjaamistehtävän tekeminen tiimissä
Yksilötentti

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1. Suoritus: Pakollinen osallistuminen opintojakson kahteen kurssitapaamiseen 4 tuntia
2. Suoritus: Viikkotehtävien tekemiseen osallistuminen hyv/hyl (yksilö- ja ryhmätyöskentely, perehtyminen) 3x27+9=90 tuntia
3. Suoritus: Tiimitehtävän tekeminen hyv/hyl (yksilö- ja ryhmätyöskentely, tiimitehtävän kokoaminen) 40 tuntia
4. Opintojakson henkilökohtaisen osaamisen näyttäminen tentissä / 0-K5 1 tunti

Sisällön jaksotus

Vko 4 ke 24.1 klo 16-18 Kurssitapaaminen Zoomissa: Opintojakson aloitus
Vko 10 ke 6.3 klo 14-16 Simulaatio Zoomissa
Vko 10 ke 6.3 klo 18-21 Verkkotentti

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojaksoon liittyvät mahdolliset tarkentuvat ohjeet totutuksen aikana löytyy Itsin kurssin yleiskatsauksesta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen kurssitapaamisiin (hyv/hyl)
Viikkotehtävien suorittaminen (hyv./hyl.)
Kirjaaminen ja tietoturva -oppimistehtävän tekeminen (hyv/hyl)
Yksilötentti (hyl./T1-K5)

Arvioinnit tutkintosäännön mukaisesti opintojakson päättymisen jälkeen.

Hylätty (0)

Opiskelija
- ei tunnista asiakkuuden prosessinomaisuutta ja eikä hahmota asiakasprosessin vaiheita
- puutteita asiakkaan palveluiden tarpeen arvioinnissa, palvelupolun suunnittelussa ja asiakkaan ohjaamisessa
- ei tunne sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteita
- tunnistaa vain pintapuolisesti palveluohjauksen ja sen prosessin
- tuntee vain välttävästi kuntoutuksen palvelujärjestelmää
- ei tunne asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteita eikä tietosuojan ja tietoturvan merkitystä
- ei tunnista erilaisia asiakassuunnitelmia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- tunnistaa vain pintapuolisesti asiakkuuden prosessinomaisuutta ja asiakasprosessin vaiheita
- jonkin verran puutteita asiakkaan palveluiden tarpeen arvioinnissa, palvelupolun suunnittelussa ja asiakkaan ohjaamisessa
- tuntee alustavasti sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteita
- tunnistaa vain pintapuolisesti palveluohjauksen ja sen prosessin
- tunnistaa vain pintapuolisesti kuntoutuksen palvelujärjestelmää
- tunnistaa vain pintapuolisesti asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteita ja tietosuojan ja tietoturvan merkitystä
- tunnistaa vain pintapuolisesti erilaisia asiakassuunnitelmia

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- ymmärtää asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmottaa asiakasprosessin vaiheet
- ymmärtää asiakkaan olevan oman elämänsä ja kuntoutumisensa asiantuntija
- osaa palveluohjauksen perusteet
- osaa arvioida asiakkaan palvelujen tarvetta, suunnitella palvelupolkua ja ohjata asiakasta palvelujen piiriin
- tuntee sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteet
- tuntee kuntoutuksen palvelujärjestelmän
- tuntee palveluohjauksen prosessin
- tuntee asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteet
- tunnistaa erilaisia asiakassuunnitelmia
-ymmärtää tietosuojan ja tietoturvan perusteet

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- ymmärtää asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmottaa asiakasprosessin vaiheet
- ymmärtää asiakkaan olevan oman elämänsä ja kuntoutumisensa asiantuntija
- osaa palveluohjauksen perusteet ja käytäntöjä
- osaa arvioida monipuolisesti asiakkaan palvelujen tarvetta, suunnitella palvelupolkua ja ohjata asiakasta palvelujen piiriin
- tuntee sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteet ja toimintamuotoja
- tuntee laajasti kuntoutuksen palvelujärjestelmän ja sen kompleksisuuden
- tuntee palveluohjauksen prosessin
- tuntee asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteet
- tunnistaa erilaisia asiakassuunnitelmia
- ymmärtää tietosuojan ja tietoturvan perusteet ja osaa soveltaa niitä