Palveluohjaus ja kirjaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA41-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 24.01.2024
Ajoitus
24.01.2024 - 06.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
36 - 45
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Juha Knuuttila
- Katri Viippo
Ryhmät
-
PSOSS23VSosionomi (AMK), Turku, verkko S23
- 24.01.2024 16:00 - 18:00, Palveluohjaus ja kirjaaminen TH00CA41-3009
- 06.03.2024 14:00 - 16:00, Palveluohjaus ja kirjaaminen TH00CA41-3009
Tavoitteet
• ymmärrät asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmotat asiakasprosessin vaiheet
• tunnet palveluohjauksen erilaisia malleja ja palveluohjauksen prosessin
• osaat arvioida asiakkaan palveluiden tarvetta ja sen pohjalta suunnitella asiakkaan palvelupolkua sekä ohjata asiakasta palveluiden piiriin
• tunnet sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteet
• tunnet kirjaamisen perusteet ja vastuut ja osaat kirjata asiakastyötä
Sisältö
• asiakkaan työ- ja toimintakyvyn arviointi
• sosiaalihuollon palvelutehtävät
• kuntoutuksen palvelujärjestelmä
• määrämuotoinen kirjaaminen sosiaalihuollossa ja sitä ohjaava lainsäädäntö
• tietoturva ja sitä ohjaava lainsäädäntö
Oppimateriaalit
Verkko-oppimateriaalit julkaistaan jakson alkaessa
Opetusmenetelmät
Verkko-opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson verkkotentti 6.3 klo 18-21 (ei tarvitse ilmoittautua erikseen)
Uusintatenttiajankohdat:
29.5.2024 klo 8-8.30
4.9.2024 klo 9-9.30
Huom: Kirjaaminen ja tietoturva -oppimistehtävä on oltava palautettuna päivää ennen tenttiä klo 16.00 mennessä.
Ilmoittaudu uusintatenttiin viimeistään 2 viikkoa ennen tenttiajankohtaa Juha Knuuttilalle.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Viikkotehtävien (3) tekeminen: Yksilö- ja tiimiopiskelu ja opettajan palaute tehtävistä
Kirjaamistehtävän tekeminen tiimissä
Yksilötentti
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1. Suoritus: Pakollinen osallistuminen opintojakson kahteen kurssitapaamiseen 4 tuntia
2. Suoritus: Viikkotehtävien tekemiseen osallistuminen hyv/hyl (yksilö- ja ryhmätyöskentely, perehtyminen) 3x27+9=90 tuntia
3. Suoritus: Tiimitehtävän tekeminen hyv/hyl (yksilö- ja ryhmätyöskentely, tiimitehtävän kokoaminen) 40 tuntia
4. Opintojakson henkilökohtaisen osaamisen näyttäminen tentissä / 0-K5 1 tunti
Sisällön jaksotus
Vko 4 ke 24.1 klo 16-18 Kurssitapaaminen Zoomissa: Opintojakson aloitus
Vko 10 ke 6.3 klo 14-16 Simulaatio Zoomissa
Vko 10 ke 6.3 klo 18-21 Verkkotentti
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojaksoon liittyvät mahdolliset tarkentuvat ohjeet totutuksen aikana löytyy Itsin kurssin yleiskatsauksesta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen kurssitapaamisiin (hyv/hyl)
Viikkotehtävien suorittaminen (hyv./hyl.)
Kirjaaminen ja tietoturva -oppimistehtävän tekeminen (hyv/hyl)
Yksilötentti (hyl./T1-K5)
Arvioinnit tutkintosäännön mukaisesti opintojakson päättymisen jälkeen.
Hylätty (0)
Opiskelija
- ei tunnista asiakkuuden prosessinomaisuutta ja eikä hahmota asiakasprosessin vaiheita
- puutteita asiakkaan palveluiden tarpeen arvioinnissa, palvelupolun suunnittelussa ja asiakkaan ohjaamisessa
- ei tunne sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteita
- tunnistaa vain pintapuolisesti palveluohjauksen ja sen prosessin
- tuntee vain välttävästi kuntoutuksen palvelujärjestelmää
- ei tunne asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteita eikä tietosuojan ja tietoturvan merkitystä
- ei tunnista erilaisia asiakassuunnitelmia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- tunnistaa vain pintapuolisesti asiakkuuden prosessinomaisuutta ja asiakasprosessin vaiheita
- jonkin verran puutteita asiakkaan palveluiden tarpeen arvioinnissa, palvelupolun suunnittelussa ja asiakkaan ohjaamisessa
- tuntee alustavasti sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteita
- tunnistaa vain pintapuolisesti palveluohjauksen ja sen prosessin
- tunnistaa vain pintapuolisesti kuntoutuksen palvelujärjestelmää
- tunnistaa vain pintapuolisesti asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteita ja tietosuojan ja tietoturvan merkitystä
- tunnistaa vain pintapuolisesti erilaisia asiakassuunnitelmia
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- ymmärtää asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmottaa asiakasprosessin vaiheet
- ymmärtää asiakkaan olevan oman elämänsä ja kuntoutumisensa asiantuntija
- osaa palveluohjauksen perusteet
- osaa arvioida asiakkaan palvelujen tarvetta, suunnitella palvelupolkua ja ohjata asiakasta palvelujen piiriin
- tuntee sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteet
- tuntee kuntoutuksen palvelujärjestelmän
- tuntee palveluohjauksen prosessin
- tuntee asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteet
- tunnistaa erilaisia asiakassuunnitelmia
-ymmärtää tietosuojan ja tietoturvan perusteet
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- ymmärtää asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmottaa asiakasprosessin vaiheet
- ymmärtää asiakkaan olevan oman elämänsä ja kuntoutumisensa asiantuntija
- osaa palveluohjauksen perusteet ja käytäntöjä
- osaa arvioida monipuolisesti asiakkaan palvelujen tarvetta, suunnitella palvelupolkua ja ohjata asiakasta palvelujen piiriin
- tuntee sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteet ja toimintamuotoja
- tuntee laajasti kuntoutuksen palvelujärjestelmän ja sen kompleksisuuden
- tuntee palveluohjauksen prosessin
- tuntee asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteet
- tunnistaa erilaisia asiakassuunnitelmia
- ymmärtää tietosuojan ja tietoturvan perusteet ja osaa soveltaa niitä