Siirry suoraan sisältöön

Sisältömarkkinointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00CP98-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2023 - 11.09.2023

Ajoitus

11.09.2023 - 20.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Salo IoT Campus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Jaana Merikallio
  • Janne Granfors

Ryhmät

  • MLIISK22
    Liiketalouden monimuotokoulutus Salo, kevät 2022
  • 11.09.2023 13:00 - 16:00, Sisältömarkkinointi
  • 02.10.2023 13:00 - 16:00, Sisältömarkkinointi
  • 30.10.2023 13:00 - 16:00, Sisältömarkkinointi
  • 13.11.2023 15:00 - 18:00, Sisältömarkkinointi KH00CP98-3001/Videoeditointi
  • 20.11.2023 13:00 - 16:00, Sisältömarkkinointi

Tavoitteet

Opiskelija
- tietää mitä sisältömarkkinointi on ja mitkä sen hyödyt ovat.
- osaa luoda yritykselle sisältömarkkinointistrategian ja -suunnitelman.
- osaa luoda merkittävää sisältöä ja saada sille näkyvyyttä.
- osaa suunnitella ja toteuttaa sosiaalisen median kampanjan.

Sisältö

- sisältömarkkinoinnin perusteet
- sisältöstrategian ja -suunnitelman luominen
- optimoidun blogipostauksen luominen
- sosiaalisen median käyttö osana sisältömarkkinointia
- videomarkkinointi

Oppimateriaalit

- luentomateriaalit
- artikkelit ja muu sisältömarkkinoinnin koulutus- ja opetussisältö verkossa
- omat muistiinpanot

Opetusmenetelmät

- lähiopetus
- itsenäinen tiedon haku
- ryhmätehtävät
- yksilötehtävät

- oppimisympäristönä Itslearning

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei korvaavia tehtäviä tai suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus: 12 h
Yksilötehtävät: 50 h
Ryhmätehtävät: 73 h

Sisällön jaksotus

Sisältömarkkinointi osana yrityksen markkinointimixiä. Kurssi keskittyy digitaaliseen sisältömarkkinointiin.

1. Sisältöstrategia ja -suunnitelma
2, Eri muodot ja sisältötyypit, mm: blogit, videomarkkinointi
3. Miten tehdä ja optimoida sisältöjä eri ostajapersoonille ja ostopolun eri vaiheisiin
4. Sisältöjen jako sosiaalisessa mediassa

Viestintäkanava ja lisätietoja

Itslearning, sähköposti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yksilötehtävä, arviointi 0-5:
Blogipostaus: paino 25 %

Ryhmätehtävät, arviointi 0-5:
Sisältöstrategia ja -suunnitelma: paino 25 %
Video: paino 15 %
Sisältöjen jako sosiaalisessa mediassa: paino 20 %

Aktiivisuus:
Aktiivinen osallistuminen lähiopetuksessa ja ennakkotehtävä: paino 15 %

Jos opiskelija on pois opetuksesta enemmän kuin kerran, kurssi hylätään. Ei vain arvosanan, vaan myös oppimisen kannalta osallistuminen opetukseen on tärkeää.

YKSILÖTEHTÄVÄT:

Ennakkotehtävä: Hakukoneoptimoinnin perusteet haltuun, arviointi: hyväksytty/hylätty
Hylätty: Tehtävää ei palauteta aikataulussa, tehtävä ei noudata vähäisissäkään määrin toimeksiantoa, tai käy ilmi, että kaksi opiskelijaa palauttavat samansisältöisen tehtävän.
Hyväksytty: Tehtävä on tehty toimeksiannon mukaisesti.

Kirjoita blogipostaus yrityksesi (= ryhmäsi) ostajapersoonalle: painoarvo 25 %, arviointi 0-5. Pisteiden kerroin: 5
0: Palautus myöhässä. Kirjoitus on liian lyhyt, SEOa ei ole huomioitu. Ostajapersoonaa ei ole kerrottu, tekstissä on runsaasti kielioppivirheitä. Käy ilmi, että teksistä on kopioitu yli 25%. (Plagioinnintunnistus on käytössä.)

1-2: Kirjoitus on vähintään 300 sanaa pitkä, mutta sen sisältö ei vastaa otsikkoa. Ei ingressiä tai väliotsikoita. Kielioppivirheitä jossain määrin. SEO on huomioitu vain vähäisessä määrin. Kuvien käyttö olematonta ja/tai lähdettä ei ole mainittu. Ei CTA:ta. Opiskelija ei selkeästi kerro, mitä SEO-elementtejä hän on käyttänyt. Ostajapersoonan kuvaus on vajaa eikä blogikirjoitus auta ostajapersoonaa ostopolullaan. Ostajapersoonan kipupistettä ei ole kerrottu. Jos pienryhmän kaksi opiskelijaa kirjoittavat hyvin samansisältöisen blogikirjoituksen, arvosana on molemmille korkeintaan 1-2.

3-4: Kirjoitus on pidempi kuin 300 sanaa ja teksti vastaa otsikkoa. Kirjoitus täyttää suurimmalta osaltaan annetut ohjeet. Tekstissä ei juurikaan ole kielioppivirheitä. Ostajapersoona, blogipostauksen tavoite + SEO-toimenpiteet on kerrottu selkeästi (erillisessä dokumentissa).

5: Teksti on 400-500 sanaa pitkä, se on otsikon mukainen. Blogitekstissä on huomioitu kaikki annetut ohjeet ja se auttaa ostajapersoonaa.

HUOM. Koska tämä ei ole tietotekniikan kurssi, blogikirjoitus voi olla .doc-muodossakin. Tämä ei ole myöskään luovan kirjoittamisen kurssi, joten sisällön ”kiehtovuus” ei myöskään ole arviointikriteeri – vaikkei kiehtovasta tekstistä tietenkään ole haittaa.

RYHMÄTEHTÄVÄT

Sisältöstrategia ja -suunnitelma: painoarvo 25 %, arviointi 0-5. Pisteiden kerroin: 5.
0: Palautus myöhässä. Lähteitä ei mainita. Käy ilmi, että yksikin ryhmätyön osa-alueista on kopioitu.

1-2: Työ on hyvin suppea. Strategia ja suunnitelma eivät muodosta loogista kokonaisuutta. Lähteiden käyttö on vähäistä.

3-4: Strategia ja suunnitelma sisältävät oleellisimmat elementit ja ne muodostavat loogisen kokonaisuuden. Lähteet ovat laadukkaita ja niitä on runsaasti. Esitys on kielellisesti ja visuaalisesti hyvätasoinen.

5: Työ on huolella tehty ja pohdittu kokonaisuus. Työ on kattava ja ammattimainen esitys niin sisällöltään, kieliasultaan kuin ulkoasultaankin. Työstä näkee, että opiskelijat ymmärtävät sisältöstrategian ja -suunnitelman merkityksen yrityksen sisältömarkkinoinnin kivijalkana.

Videosisällön tuotanto: tee sisältömarkkinointivideot yrityksesi (=ryhmäsi) ostajapersoonalle
- painoarvo 15 %, arviointi 0-5, pisteiden kerroin 3

0: Video ei vastaa tehtävänantoa laisinkaan tai se on palautettu myöhässä. Videossa on käytetty toisen kuvaamaa/editoimaa materiaalia ilman asianmukaista lupaa ja mainintaa.

1-2: Videossa ei ole kaikkia tehtävänannossa mainittuja elementtejä. Tuotos ei ole suunnattu oikealle kohderyhmälle. Video ei juurikaan osoita tehtävän oppimistavoitteiden saavuttamista.

3-4: Videon sisältö vastaa tehtävänantoa. Se on kohdennettu oikein ja on sisällöllisesti toimiva. Videossa on käytetty tehtävän mukaisia elementtejä ja se on tuotettu resursseihin nähden tasokkaasti ja osoittaa opiskelijan saavuttaneen tehtävän oppimistavoitteet hyvin.

5: Video on tuotettu täysin tehtävänannon mukaisesti ja se tukee tehtävän sisältömarkkinointitavoitteita erinomaisesti. Video on tuotettu tasokkaasti resursseihin nähden, se on innovatiivinen sekä sisällöllisesti oivaltava.

Sisältöjen jako sosiaalisessa mediassa: painoarvo 20 %, arviointi 0-5. Pisteiden kerroin 4.

0: Palautus myöhässä. Tehtävä ei noudata vähäisessäkään määrin tehtävänantoa. Plagiointia yli 25 %.
1-2: Kampanjoiden totetutus noudattaa vain vähäisessä määrin tehtävänantoa. Oleellisia asioita puuttuu.
3-4: Tehtävänannossa on huomioitu suurin osa vaadituista osa-alueista.
5: Tehtävänanto on ammattimainen suoritus, jossa kaikki pyydetyt osa-alueet on huomioitu erinomaisesti.

Ryhmätyössä käytössä opettajan arvioinnin lisäksi ryhmän sisäinen vertaisarviointi, jolla vaikutusta opiskelijan henkilökohtaiseen ryhmätyöarvosanaan. Esim. vaikka ryhmä saisi tehtävästä arvosanaksi 4, passiivinen opiskelija saattaa saada 3.

KURSSIARVOSANAN MUODOSTUMINEN:

Painotetut pisteet: vastaava arvosana
0-20: 0
21-40: 1
41-60: 2
61-75: 3
76-89: 4
90-100: 5

Hylätty (0)

Ks. arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Ks. arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Ks. arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ks. arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät.