Siirry suoraan sisältöön

Diesel- ja kaasumoottorit (5 op)

Toteutuksen tunnus: 5031264-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2024 - 05.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 13.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 35

Koulutus

  • Konetekniikan koulutus

Opettaja

  • Mika Laurén

Vastuuopettaja

Mika Laurén

Ryhmät

  • KMMMODEnergiantuotanto
    KMM Energiantuotanto
  • 05.09.2024 11:00 - 13:00, Diesel- ja kaasumoottorit 5031264-3008
  • 12.09.2024 11:00 - 13:00, Diesel- ja kaasumoottorit 5031264-3008
  • 19.09.2024 11:00 - 13:00, Diesel- ja kaasumoottorit 5031264-3008
  • 03.10.2024 11:00 - 14:00, Diesel- ja kaasumoottorit 5031264-3008
  • 10.10.2024 11:00 - 14:00, Diesel- ja kaasumoottorit 5031264-3008
  • 24.10.2024 11:00 - 14:00, Diesel- ja kaasumoottorit 5031264-3008
  • 28.10.2024 14:00 - 15:30, Diesel- ja kaasumoottorit 5031264-3008
  • 31.10.2024 13:00 - 15:00, Diesel- ja kaasumoottorit 5031264-3008
  • 04.11.2024 14:00 - 15:30, Diesel- ja kaasumoottorit 5031264-3008
  • 07.11.2024 11:00 - 13:00, Diesel- ja kaasumoottorit 5031264-3008
  • 11.11.2024 14:00 - 15:30, Diesel- ja kaasumoottorit 5031264-3008
  • 14.11.2024 11:00 - 13:00, Diesel- ja kaasumoottorit 5031264-3008
  • 21.11.2024 11:00 - 13:00, Diesel- ja kaasumoottorit 5031264-3008
  • 25.11.2024 14:00 - 15:30, Diesel- ja kaasumoottorit 5031264-3008
  • 28.11.2024 11:00 - 13:00, Diesel- ja kaasumoottorit 5031264-3008
  • 05.12.2024 11:00 - 13:00, Diesel- ja kaasumoottorit 5031264-3008
  • 12.12.2024 11:00 - 13:00, Diesel- ja kaasumoottorit 5031264-3008

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää laajasti diesel- ja kaasumoottoreiden toimintaperiaatteen ja palamistekniikat
- osaa hahmottaa energiataloudellisuuteen ja päästöjen muodostumiseen vaikuttavat tekijät
- ymmärtää perusasiat moottoriprosessin mallinnuksesta.

Sisältö

- Todelliset työkierrot ja kaasunvaihto
- Palaminen ja päästöjen muodostus
- Polttoainelaitteet ja polttoaineen syöttöstrategiat
- Tehon, kulutusten ja päästöjen mittauslaitteet
- Moottorin energiatase ja sen määrittäminen
- Moottoripolttoaineet ja niiden ominaisuudet.
- Moottoriprosessin simuloinnin perusteet.

Aika ja paikka

Sepänkatu, vk 36 - 50, 2018

Oppimateriaalit

•Opintomonisteet
•Mollenhauer, K. 2010. Handbook of Diesel Engines, Springer Germany.
•Ferguson, C. 2001. Internal Combustion Engines. Applied Thermosciences
•Heywood, John B. 1988. Internal Combustion Engine Fundamentals. International Edition, New York. McGraw-Hill Book Company
•Rantala, J. Auto- ja kuljetusalan perusoppi 6: Moottori. 4.painos (2008)
•Bosch. 2010. Dieselmoottorin ohjausjärjestelmät. Autoalan koulutuskeskus. Hki
•Turunen, R ja Niemi, S. (2002). Polttomoottorit. Teoksessa: Raiko et al. (toim.), Poltto ja palaminen
•Päästömittauksen käsikirja
•http://www.dieselnet.com/tg.php , soveltuvin osin

Opetusmenetelmät

Lähi- ja etäopetus. Ryhmä- ja itsenäiset harjoitustehtävät. Harjoitustyö ja tentti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti on 5.12.2024 klo 11.00 Uusintakokeet keväällä 2025 seuraavasti:
- 1. Uusinta ke 29.1. klo 16-18 (vko 5)
- 2. Uusinta ke 26.2. klo 16-18. (vko 9)

Ryhmätyön esitys 12.12.2024 klo 11.00 alkaen

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakson suoritettuaan opiskelijalla on ymmärrys teknisten ratkaisujen vaikutuksesta ympäristöön ja talouteen .

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Jonkin osasuorituksen puuttuessa opettaja määrittelee korvaavan yksilötehtävän.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksolla tulee suorittaa tentti ja harjoitustyö hyväksytysti. Henkilökohtaisista harjoitustehtävistä on mahdollista saada lisäpisteitä arviointiin.

Sisällön jaksotus

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää laajasti diesel- ja kaasumoottoreiden toimintaperiaatteen ja palamistekniikat
- osaa hahmottaa energiataloudellisuuteen ja päästöjen muodostumiseen vaikuttavat tekijät
- ymmärtää perusasiat moottoriprosessin mallinnuksesta sekä laboratoriomittauksesta.
Opintojakson sisältö
- Todelliset työkierrot ja kaasunvaihto
- Palaminen ja päästöjen muodostus
- Polttoainelaitteet ja polttoaineen syöttöstrategiat
- Moottorin energiatase ja sen määrittäminen
- Moottoripolttoaineet ja niiden ominaisuudet.
- Ajoneuvojen tehontarve ja moottorin mitoitus
- Moottoriprosessin- ja ajoneuvosimuloinnin perusteet.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opiskelijalla tulee olla valmius asentaa ja käyttää Matlab / Simulink ohjelmaa omalla koneellaan opintojakson aikana.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti- ja harjoitustyö arvioidaan. Opintojakson aikana toteutettavat harjoitustehtävät parantavat arviointia.

Hylätty (0)

Opiskelija tulee hylätyksi jos hän ei ole osallistunut vaadittuihin osasuorituksiin tai hänen tenttituloksensa jää alle vaaditun (n. 30 % pisteistä) tason.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävän osaamisen taso (1): Opiskelija ymmärtää keskeisimmät opintojaksolla esitetyt termit ja käsitteet. Lisäksi hän osaa työskennellä ohjatusti simulointiohjelmistolla. Opiskelija kykenee esiintymään.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvän osaamisen taso (3 - 4): Opiskelija ymmärtää keskeiset polttomoottorin palamistapahtumaan liittyvät ilmiöt sekä osaa soveltaa niitä käytäntöön. Lisäksi opiskelija osaa käyttää simulointiohjelmistoa sekä ymmärtää moottoritutkimuslaitteiston toiminnan. Opiskelija osaa toimia projektityöryhmässä ja kykenee pitämään ymmärrettäviä esityksiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävän osaamisen taso (5): Opiskelija ymmärtää laajasti polttomoottorin palamistapahtumaa ja siihen liittyviä ilmiöitä sekä osaa soveltaa niitä monipuolisesti ja innovatiivisesti käytäntöön. Lisäksi opiskelija osaa käyttää simulointiohjelmistoa sekä ymmärtää moottoritutkimuslaitteiston toiminnan. Opiskelija osaa toimia tehokkaasti projektityöryhmässä ja kykenee pitämään selkeitä ja johdonmukaisia esityksiä.