Skip to main content

The Basics of Examination and Exercising the Function of Client’s Neck and Upper Limb (5 cr)

Code: TH00BZ58-3002

General information


Enrollment
02.12.2023 - 14.01.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2024 - 11.04.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
30 - 50
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Anu Granberg
Kati Naamanka
Satu Takala
Groups
PFYSIS22A
PFYSIS22A
PFYSIS22B
PFYSIS22B
Course
TH00BZ58

realization.id

32586

realization.code

TH00BZ58-3002

realization.startDate

01.01.2424

realization.endDate

11.04.2424

realization.enrollmentStart

02.12.2323

realization.enrollmentEnd

14.01.2424

realization.currentStatus

PUBLISHED

Teaching language

fi

realization.name

The Basics of Examination and Exercising the Function of Client’s Neck and Upper Limb

Content

The main symptoms of musculo-skeletal structures, especially basics of examination and exercising neck-shoulder area, shoulder girdle and shoulder, planning, implementing and evaluating of physiotherapy process based on EBP

Assessment and measurement of range of motion of cervical spine ja joints of upper limb by using physiotherapy methods and measurement device, increasing the active and passive range of motion, basics of joint mobilization and stabilization, planning and implementing mobilization.

Muscle testing and the basics of activating muscles, physiological movements, evaluation the elasticity of soft tissue, testing and increasing the sliding of neural tissue

Using various training environments and tools, functional training and technology in assessing and implementing clients in different stages of rehabilitation.

Further information

Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä, myös teoriatunneilla. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson tunneista, erityisesti käytännön tunneilla on tärkeää olla läsnä.

Further information

Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä, myös teoriatunneilla. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson tunneista, erityisesti käytännön tunneilla on tärkeää olla läsnä.

Qualifications

The student is able to describe structures and function of musculoskeletal and nervous systems. (S)he is able to explain the principles of physiotherapy assessment (interview, observation, measurement and palpation) and support humans motor learning. The student is able to assess clients health-related fitness and the principles of therapeutic exercise. The student has basic skills in assessing and treating clients with lower limb, thoracic and lower spine problems.

Objective

The student is able to
• explain the impact of the constraints, symptoms and medical measures on the function of neck-shoulder and upper limb functions and with the functional ability of clients at different ages,
• examine and evaluate reliably the range of motions, specific muscle strength, elasticity of soft tissue, mobility of neural tissue and proprioception by using physiotherapy examination methods,
• draw up conclusions in right direction to explain the functional problems of the client on all levels of ICF,
• explain the basics of therapeutic exercise, manual therapy and instruction to promote, maintain and advance the client’s motion and participation.

Evaluation methods and criteria

Opintojakson numeerinen arviointi pohjautuu opintojakson ryhmätentin arvosanaan ja asianmukaisesti täytettyyn tentin itse- ja vertaisarviointiin.

Exam schedules

PE 8.3.2024 varsinainen tenttipäivä, lähitenttinä kampuksella.
Uusintapäivää ei ole päätetty.

Evaluation scale

H-5

Teaching methods

Pääosin käytännön tunteja.

Tunneille tullaan valmistautuneina ennakko-ohjeiden mukaisesti. Anatomian ja aikaisempien TULE -kokonaisuuden asioiden kertaaminen jo ennen tunteja on tärkeää.

Materials

Clarkson, H. 2013. Musculoskeletal Assessment – Joint Motion and Muscle Testing. 3. painos. Lippincott Williams & Wilkins.
Luomajoki 2018 (tai uudempi painos). Liikkeen ja liikekontrollin häiriöt. Testit ja harjoitteet selän, niskan, olkapään sekä alaraajan toiminnallisiin ongelmiin. VK-kustannus.
Tarnanen, S. Holopainen, R (toim.). 2022. Harjoittelu ja TULE-terveys. VK-kustannus.
Kisner, Colby, 2018. Therapeutic exercise,(7th edition).

ItsLearningiin tulevat artikkelit ja linkit.

Hyvää tukimateriaalia:
Kauranen. 2018. Fysioterapeutin käsikirja.
Nordström, J.TULE-ammattilaisen taskuatlas.2019 (tai uudempi painos, joka sisältää QR-koodit videoin).

realization.grade1Description

1 = Tehtävää ei ole suoritettu asianmukaisesti tai se on suoritettu niukasti juuri ja juuri ohjeiden mukaan, jolloin käsittely on suppeaa. Vastauksessa fysioterapiaprosessi voi olla esimerkiksi sisäisesti ristiriitainen, eikä opiskelija ole lainkaan ymmärtänyt asiaa, kliinistä päättelyä ei ole juurikaan näkyvissä tai se on epäjohdonmukaista.

2 = Yksirakenteinen ( unistructrural). Opiskelija on käsitellyt vastauksessaan vain yhtä tai vain hyvin harvoja asian fysioterapiaprosessin kannalta relevantteja asioita. Tehtävä saattaa sisältää paljonkin asian kannalta epäoleellista tietoa. Ymmärtäminen on nimellistä, pinnallista. Fysioterapiaprosessin kuvaus on puutteellinen ja sen osista puuttuu oleellisia perusteluja, kliinisessä päättelyssä on puutteita ja epäjohdonmukaisuutta.

realization.grade3Description

3 = Monirakenteinen. Opiskelija käsittelee asiaa monista eri näkökulmista tai tuo esiin useita relevantteja aspekteja, mutta käsittelee niitä erillään toisistaan, ei synteesiä. Ymmärtäminen on irrallisen muistitiedon varassa, sirpaleisuutta. Tehtävästä ei käy ilmi miten fysioterapiaprosessin asiat liittyvät tai vaikuttavat toisiinsa. Valinnat ja perustelut kaipaavat täydennystä, kliininen päättely on hyvää, vaikka siinä saattaa olla epäjohdonmukaisuutta.

4 = Relationaalinen. Asiaa käsitellään monista eri näkökulmista, jotka kytketään toisiinsa koherentiksi kokonaisuudeksi. Opiskelija on ymmärtänyt asioiden väliset suhteet ja fysioterapiaprosessi on kirjattu ja perusteltu osoittaen kliinisen päättelyn olevan hyvällä tasolla.

realization.grade5Description

5 = Laaja abstrakti. Edellisten lisäksi opiskelija laajentaa käsittelyä annetun informaation ulkopuolelle esimerkiksi tekemällä yleistyksiä, pohtimalla asiaa omakohtaisesti tai tuomalla esiin erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja soveltaen tai laajentaen annettua informaatiota tai näkökulmia. Tällöin voidaan puhua jonkintasoisesta oppimisen siirtovaikutuksesta (transfer), jossa opittua tietoa sovelletaan uuteen yhteyteen ja tuotoksessa fysioterapiaprosessi terapiavalintoineen, kirjauksineen ja perusteluineen osoittavat kliinisen päättelyn olevan kiitettävällä tasolla.

Content scheduling

Opintojakso toteutuu kahdeksan viikon aikana:
aloitus viikolla 2 ja opintojakson koe on viikolla 10.

Alla on kuvattuna otsikkotasolla sisältö ja ajoitus, tarkempi sisältö on kuvattuna ITS:ssä.
Pieniä täydennyksiä saattaa tulla.

VKO 2:
- Orientaatio opintojaksolle ja teoria-alustus: Niskahartiaseudun problematiikasta ja luokittelusta sekä fysioterapeuttinen tutkiminen kokonaisuutena. Toteutuksesta ja aiheesta keskusteleva opetus. (2h) AG

VKO 3:
- Yläraajan neuraalikudoksen tutkiminen ja mobilisointi fysioterapiassa, teoria / (2h) ST
- Käytännön simulaatiotunnit: niskan fysioterapeuttinen tutkiminen ja terapia (4h) AG

VKO 4:
- Käytännön simulaatiotunnit: niskan fysioterapeuttinen tutkiminen ja terapia, sis. tukiminen jatkuu sekä casetyöskentelyä ja terapiakeinojen harjoittelua (4h) AG
- Yläraajan neuraalikudoksen tutkiminen ja mobilisointi fysioterapiassa, käytäntö / (4h) ST

VKO 5:
- Voiman tutkiminen: Manuaalinen lihastestaus, huom! sis. ennakkotehtävän / (6h A&B) ST
- Keskusteleva teorialuento hartiarenkaan ja olkapään/yläraajan alueen ilmiöistä, problematiikasta, fysioterapeuttisesta tutkimisesta ja terapiasta (2h) /AG
- Käytännön simulaatiotunnit: hartiarenkaan ja olkapään tutkiminen, kliininen päättely ja fysioterapia.(4h) /AG


VKO 6:
- Nivelmobilisaatio tutkimisen ja terapian keinona -teoria & käytäntö, sis.ennakkotehtävän / (6h A&B) ST
- Käytännön simulaatiotunnit: hartiarenkaan ja olkapään, ja yläraajan tutkiminen, kliininen päättely ja fysioterapia /AG 4h


VKO 7:
- Asentohuimaus -teoria / (2h) ST
- Asentohuimaus -käytäntö, sis. ennakkotehtävän / (4h/ A&B) ST
- Käytännön simulaatiotunnit: hartiarenkaan ja olkapään, ja yläraajan tutkiminen, kliininen päättely ja fysioterapia /AG 4h
- Keskusteleva teoriaopetus fysioterapian sisältöön ja suunnitteluun, terapeuttiseen harjoitteluun liittyen + casetyöskentelyyn alustus


VKO 9:
- PNF-teoria, sis. ennakkotehtävän / (2h) ST
- PNF-käytäntö / (4h A&B) ST
-itsenäinen case-esimerkin työstö pienryhmässä vko 10 tunteja varten

- TULE -harjoittelu 1op asiakastyötä (tämä yhdistyy Hyvinvointi arjessa ja työssä opintojakson asiakastyön kanssa, kohderyhmänä suuhygienistiopiskelijat)

VKO 10
- Toiminnallinen toiminnallinen case-purku -tunti (4h) /AG
(2,5h) Tentti AG/ST Osaamisen näyttö/koe: toteutetaan pienryhmässä, CASE-pohjainen, joka huomioi fysioterapiaprosessin eri vaiheiden osaamista. Arvioinnissa mukana vertaisarviointi ja itsearviointi.

realization.isTypeOther

boolean

realization.composite

boolean

realization.minSeats

30

realization.maxSeats

50

Number of ECTS credits allocated

5

realization.minCredits

5

realization.maxCredits

5

courseUnit.toTranslate

boolean

courseUnit.languageValidated

boolean

courseUnit.toContentValidation

boolean

courseUnit.contentValidated

boolean

courseUnit.learningUnitId

18952

courseUnit.type

COURSE_UNIT

courseUnit.state

ACTIVE

courseUnit.levelId

18952

courseUnit.learningUnitGroupCode

18952

courseUnit.educationPay

boolean

courseUnit.minOptionalityCredits

5

courseUnit.maxOptionalityCredits

5

courseUnit.modifiedBy

22602

courseUnit.organization

peppi

courseUnit.thesisBelongs

boolean

Go back to top of page