Asiakkaan niska-hartiaseudun ja yläraajan toimintakyvyn tutkiminen sekä fysioterapian perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BZ58-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2023 - 14.01.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2024 - 11.04.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 30 - 50
- Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
- Opettajat
- Anu Granberg
- Kati Naamanka
- Satu Takala
- Ryhmät
-
PFYSIS22Fysioterapeutti (AMK), S22
-
PFYSIS22APFYSIS22A
-
PFYSIS22BPFYSIS22B
- Opintojakso
- TH00BZ58
realization.id
32586
realization.code
TH00BZ58-3002
realization.startDate
01.01.2424
realization.endDate
11.04.2424
realization.enrollmentStart
02.12.2323
realization.enrollmentEnd
14.01.2424
realization.currentStatus
PUBLISHED
Opetuskieli
fi
realization.name
Asiakkaan niska-hartiaseudun ja yläraajan toimintakyvyn tutkiminen sekä fysioterapian perusteet
Sisältö
Tuki- ja liikuntaelimistön eri rakenteiden keskeiset oireet, erityisesti niska- ja hartiaseudun, hartiarenkaan ja olkapään spesifi tutkiminen ja harjoittamisen perusteet, fysioterapiaprosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi näyttöön perustuen sekä ottaen huomioon erilaiset lääketieteelliset toimenpiteet.
Kaularangan ja yläraajojen nivelten liikkuvuuden arviointi ja mittaaminen erilaisia mittavälineitä käyttäen, aktiivinen ja passiivinen nivelliikkuvuuden edistäminen, nivelten mobilisoinnin ja stabiloinnin periaatteet, mobilisoinnin suunnittelu ja toteutus.
Lihastestaus ja lihasten aktivoinnin periaatteet, fysiologiset liikkeet, pehmytkudosten elastisuuden arviointi, neuraalikudoksen liukumisen testaaminen ja sen edistäminen.
Toiminnallinen harjoittelu, erilaisten harjoitusympäristöjen ja -välineiden hyödyntäminen, teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa; primaari-, sekundaari- ja tertiääripreventio.
Lisätietoja opiskelijoille
Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä, myös teoriatunneilla. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson tunneista, erityisesti käytännön tunneilla on tärkeää olla läsnä.
Lisätiedot
Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä, myös teoriatunneilla. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson tunneista, erityisesti käytännön tunneilla on tärkeää olla läsnä.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa kuvata tuki- ja liikuntaelimistön sekä hermoston rakenteen ja toiminnan. Hän osaa selittää fysioterapeuttisen tutkimisen periaatteet (haastattelu, havainnointi, mittaaminen, palpaatio) ja käyttää fysioterapeuttisen ohjaamisen keinoja tukemaan ihmisen motorista oppimista. Opiskelija osaa tutkia asiakkaan terveyskuntoa ja tietää sensoriikan arvioinnin ja terapeuttisen harjoittelun periaatteet. Lisäksi opiskelijalla on perustiedot alaraajan sekä rinta- ja lannerangan alueen toimintakyvyn tutkimisesta ja fysioterapiasta.
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää niska-hartiaseudun ja yläraajan toimintoihin liittyvien rajoitteiden, oireiden sekä lääketieteellisten toimenpiteiden vaikutuksen eri-ikäisten asiakkaiden toimintakykyyn,
• tutkia ja arvioida luotettavasti ja toistettavasti näyttöön perustuvin fysioterapian menetelmin mm. asiakkaan tuntemuksia, nivelliikkuvuutta, spesifiä lihasvoimaa, pehmytkudoksen elastisuutta, neuraalikudoksen liukuvuutta ja proprioseptiikkaa käyttäen fysioterapian eri tutkimismenetelmiä,
• tehdä tutkimisen tuloksista oikeansuuntaisia johtopäätöksiä selittääkseen asiakkaan toimintakykyä sekä rakenteen, suorituksen ja osallistumisen tason ongelmia,
• selittää ja toteuttaa terapeuttisen harjoittelun, manuaalisen terapian ja ohjauksen periaatteita, joilla voidaan ylläpitää ja /tai edistää asiakkaan suoritusta ja osallistumista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson numeerinen arviointi pohjautuu opintojakson ryhmätentin arvosanaan ja asianmukaisesti täytettyyn tentin itse- ja vertaisarviointiin.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
PE 8.3.2024 varsinainen tenttipäivä, lähitenttinä kampuksella.
Uusintapäivää ei ole päätetty.
Arviointiasteikko
H-5
Opetusmenetelmät
Pääosin käytännön tunteja.
Tunneille tullaan valmistautuneina ennakko-ohjeiden mukaisesti. Anatomian ja aikaisempien TULE -kokonaisuuden asioiden kertaaminen jo ennen tunteja on tärkeää.
Oppimateriaalit
Clarkson, H. 2013. Musculoskeletal Assessment – Joint Motion and Muscle Testing. 3. painos. Lippincott Williams & Wilkins.
Luomajoki 2018 (tai uudempi painos). Liikkeen ja liikekontrollin häiriöt. Testit ja harjoitteet selän, niskan, olkapään sekä alaraajan toiminnallisiin ongelmiin. VK-kustannus.
Tarnanen, S. Holopainen, R (toim.). 2022. Harjoittelu ja TULE-terveys. VK-kustannus.
Kisner, Colby, 2018. Therapeutic exercise,(7th edition).
ItsLearningiin tulevat artikkelit ja linkit.
Hyvää tukimateriaalia:
Kauranen. 2018. Fysioterapeutin käsikirja.
Nordström, J.TULE-ammattilaisen taskuatlas.2019 (tai uudempi painos, joka sisältää QR-koodit videoin).
realization.grade1Description
1 = Tehtävää ei ole suoritettu asianmukaisesti tai se on suoritettu niukasti juuri ja juuri ohjeiden mukaan, jolloin käsittely on suppeaa. Vastauksessa fysioterapiaprosessi voi olla esimerkiksi sisäisesti ristiriitainen, eikä opiskelija ole lainkaan ymmärtänyt asiaa, kliinistä päättelyä ei ole juurikaan näkyvissä tai se on epäjohdonmukaista.
2 = Yksirakenteinen ( unistructrural). Opiskelija on käsitellyt vastauksessaan vain yhtä tai vain hyvin harvoja asian fysioterapiaprosessin kannalta relevantteja asioita. Tehtävä saattaa sisältää paljonkin asian kannalta epäoleellista tietoa. Ymmärtäminen on nimellistä, pinnallista. Fysioterapiaprosessin kuvaus on puutteellinen ja sen osista puuttuu oleellisia perusteluja, kliinisessä päättelyssä on puutteita ja epäjohdonmukaisuutta.
realization.grade3Description
3 = Monirakenteinen. Opiskelija käsittelee asiaa monista eri näkökulmista tai tuo esiin useita relevantteja aspekteja, mutta käsittelee niitä erillään toisistaan, ei synteesiä. Ymmärtäminen on irrallisen muistitiedon varassa, sirpaleisuutta. Tehtävästä ei käy ilmi miten fysioterapiaprosessin asiat liittyvät tai vaikuttavat toisiinsa. Valinnat ja perustelut kaipaavat täydennystä, kliininen päättely on hyvää, vaikka siinä saattaa olla epäjohdonmukaisuutta.
4 = Relationaalinen. Asiaa käsitellään monista eri näkökulmista, jotka kytketään toisiinsa koherentiksi kokonaisuudeksi. Opiskelija on ymmärtänyt asioiden väliset suhteet ja fysioterapiaprosessi on kirjattu ja perusteltu osoittaen kliinisen päättelyn olevan hyvällä tasolla.
realization.grade5Description
5 = Laaja abstrakti. Edellisten lisäksi opiskelija laajentaa käsittelyä annetun informaation ulkopuolelle esimerkiksi tekemällä yleistyksiä, pohtimalla asiaa omakohtaisesti tai tuomalla esiin erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja soveltaen tai laajentaen annettua informaatiota tai näkökulmia. Tällöin voidaan puhua jonkintasoisesta oppimisen siirtovaikutuksesta (transfer), jossa opittua tietoa sovelletaan uuteen yhteyteen ja tuotoksessa fysioterapiaprosessi terapiavalintoineen, kirjauksineen ja perusteluineen osoittavat kliinisen päättelyn olevan kiitettävällä tasolla.
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutuu kahdeksan viikon aikana:
aloitus viikolla 2 ja opintojakson koe on viikolla 10.
Alla on kuvattuna otsikkotasolla sisältö ja ajoitus, tarkempi sisältö on kuvattuna ITS:ssä.
Pieniä täydennyksiä saattaa tulla.
VKO 2:
- Orientaatio opintojaksolle ja teoria-alustus: Niskahartiaseudun problematiikasta ja luokittelusta sekä fysioterapeuttinen tutkiminen kokonaisuutena. Toteutuksesta ja aiheesta keskusteleva opetus. (2h) AG
VKO 3:
- Yläraajan neuraalikudoksen tutkiminen ja mobilisointi fysioterapiassa, teoria / (2h) ST
- Käytännön simulaatiotunnit: niskan fysioterapeuttinen tutkiminen ja terapia (4h) AG
VKO 4:
- Käytännön simulaatiotunnit: niskan fysioterapeuttinen tutkiminen ja terapia, sis. tukiminen jatkuu sekä casetyöskentelyä ja terapiakeinojen harjoittelua (4h) AG
- Yläraajan neuraalikudoksen tutkiminen ja mobilisointi fysioterapiassa, käytäntö / (4h) ST
VKO 5:
- Voiman tutkiminen: Manuaalinen lihastestaus, huom! sis. ennakkotehtävän / (6h A&B) ST
- Keskusteleva teorialuento hartiarenkaan ja olkapään/yläraajan alueen ilmiöistä, problematiikasta, fysioterapeuttisesta tutkimisesta ja terapiasta (2h) /AG
- Käytännön simulaatiotunnit: hartiarenkaan ja olkapään tutkiminen, kliininen päättely ja fysioterapia.(4h) /AG
VKO 6:
- Nivelmobilisaatio tutkimisen ja terapian keinona -teoria & käytäntö, sis.ennakkotehtävän / (6h A&B) ST
- Käytännön simulaatiotunnit: hartiarenkaan ja olkapään, ja yläraajan tutkiminen, kliininen päättely ja fysioterapia /AG 4h
VKO 7:
- Asentohuimaus -teoria / (2h) ST
- Asentohuimaus -käytäntö, sis. ennakkotehtävän / (4h/ A&B) ST
- Käytännön simulaatiotunnit: hartiarenkaan ja olkapään, ja yläraajan tutkiminen, kliininen päättely ja fysioterapia /AG 4h
- Keskusteleva teoriaopetus fysioterapian sisältöön ja suunnitteluun, terapeuttiseen harjoitteluun liittyen + casetyöskentelyyn alustus
VKO 9:
- PNF-teoria, sis. ennakkotehtävän / (2h) ST
- PNF-käytäntö / (4h A&B) ST
-itsenäinen case-esimerkin työstö pienryhmässä vko 10 tunteja varten
- TULE -harjoittelu 1op asiakastyötä (tämä yhdistyy Hyvinvointi arjessa ja työssä opintojakson asiakastyön kanssa, kohderyhmänä suuhygienistiopiskelijat)
VKO 10
- Toiminnallinen toiminnallinen case-purku -tunti (4h) /AG
(2,5h) Tentti AG/ST Osaamisen näyttö/koe: toteutetaan pienryhmässä, CASE-pohjainen, joka huomioi fysioterapiaprosessin eri vaiheiden osaamista. Arvioinnissa mukana vertaisarviointi ja itsearviointi.
realization.isTypeOther
boolean
realization.composite
boolean
realization.minSeats
30
realization.maxSeats
50
Opintopistemäärä
5
realization.minCredits
5
realization.maxCredits
5
courseUnit.toTranslate
boolean
courseUnit.languageValidated
boolean
courseUnit.toContentValidation
boolean
courseUnit.contentValidated
boolean
courseUnit.learningUnitId
18952
courseUnit.type
COURSE_UNIT
courseUnit.state
ACTIVE
courseUnit.levelId
18952
courseUnit.learningUnitGroupCode
18952
courseUnit.educationPay
boolean
courseUnit.minOptionalityCredits
5
courseUnit.maxOptionalityCredits
5
courseUnit.modifiedBy
22602
courseUnit.organization
peppi
courseUnit.thesisBelongs
boolean