Siirry suoraan sisältöön

Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen (4 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CL34-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 14.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 02.04.2024

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 25

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Kati Naamanka
  • Satu Takala

Ryhmät

  • MFYSIK23
    Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, K23
  • 08.01.2024 10:00 - 13:00, Opintojakson aloitusluento, Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3001
  • 16.01.2024 12:00 - 14:00, Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3001
  • 22.01.2024 12:00 - 14:00, Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3001
  • 23.01.2024 12:00 - 15:00, Lasten osio; teoria 1/2, Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3001
  • 30.01.2024 12:00 - 14:00, Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3001
  • 05.02.2024 14:00 - 16:00, Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3001
  • 06.02.2024 08:00 - 12:00, Lapsiasiakkaan havainnointi ja analysointi osa 1, Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3001
  • 13.02.2024 10:00 - 12:00, Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3001
  • 13.02.2024 14:00 - 16:00, Lapsiasiakkaan havainnointi ja analysointi osa 2, Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3001
  • 27.02.2024 10:00 - 12:00, Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3001
  • 04.03.2024 12:00 - 16:00, Asiakkaan lantion ja alaraajan toimintakyvyn tutkiminen ja fysioterapian perusteet TH00CL26-3001
  • 05.03.2024 08:00 - 10:00, PNF teoria. Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3001
  • 05.03.2024 10:00 - 12:00, Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3001
  • 12.03.2024 14:00 - 17:00, PNF käytäntö. Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3001
  • 19.03.2024 12:00 - 16:00, Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3001
  • 02.04.2024 08:00 - 16:00, Tentti. Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3001

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• harjoittaa tavoitteisesti asiakkaiden liikkumista ja toimintakykyä sekä niiden osa-alueita hyödyntäen ja soveltaen fysioterapian eri ohjausmenetelmiä,
• toteuttaa valitsemansa terapeuttisen harjoittelun turvallisesti huomioiden asiakkaan toimintaympäristön,
• arvioida terapeuttisen harjoittelun toteutumista sekä tarvittaessa muuttaa ohjaus- ja terapiasuunnitelmaansa tilannekohtaisesti
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset periaatteet.

Sisältö

Liikkeen säätely fasilitaation pohjana, perusliikkumisen fasilitaatio, visuaalisen, verbaalisen, kognitiivisen ja manuaalisen ohjaamisen menetelmät käytännössä, palaute sekä sen merkitys ja käyttö, eri ikäisten asiakkaiden valmiuksien huomiointi ohjauksessa ja harjoittamisessa.

Oppimateriaalit

Ensimmäisen vuoden oppimateriaalin sovellus käytäntöön
Tällä opintojaksolla ohjattu materiaali (Kts. Itslearning)
Opiskelijoiden löytämä perusteltu ja pätevä materiaali; Simulaatiotuntien edetessä syntyvät, sisältöjä koskevat opiskelijan omat muistiinpanot.

• Edeltävien opintojen sisällöt ja meteriaalit, joita sovelletaan:
Ihmisen oppimisen tukeminen -opintojakson materiaali ohjaamisen perusteista.
Biomekaniikan opintojaksojen ydinsisällöt
Liikkeen ja liikkumisen taustakäsitteet
Tasapaino käsitteenä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Koe on merkitty lukujärjestykseen (vko 14).
Uusintakokeet sovitaan opettajien kanssa kaikille uusijoille samaan päivään

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Asiakastapaustehtävät
Opiskelijoiden suorittamat demonstraatiot ja ohjattu simulaatioharjoittelu

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

4op x 27h = 108h
Itsenäinen opiskelu
Vko 3 lähitunteihin mennessä ennakkotehtävä:
Tarkista että osaat aiempien opintojaksojen (esim. liikkumis- ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi) ydinsisällöt liikkeeseen ja liikkumiseen liittyen. Esim. liikkeen ja toimimisen havainnoinnin "polun", liikkeen ja liikkumisen taustakäsitteet, tärkeänä esim. tasapaino ilmiönä (Oppimateriaalit ja Itsin materiaalit, aiemmat oppimistehtävät). Ymmärrä mistä kehon rakenteellisista ja toiminnallisista tekijöistä (ICF) tasapainoinen liike ja toiminta rakentuu.

ITSENÄINEN OPPIMISTYÖSKENTELY opintojakson kuluessa viikolta 3 eteenpäin:
Itsissä tästä varsinainen tehtäväohje / Katin tunnit
Kukin pienryhmä syventyy yhteen asiakastapausesimerkkiin eli perusliikkumisen pulmaan. Teemat "pulmiin" antaa opettaja, "asiakkaan" jokainen ryhmä hankkii itse. Asiakastyöstä valmistellaan esitys ITSissä olevan ohjeen mukaisesti.
Kukin pienryhmä:
- videoi yhden ”asiakkaan” liikettä, liikkumista ja toimintaa, aiheena kunkin ryhmän oma teema.
- analysoi havainnoinnin avulla asiakkaalle haasteellisen toimimisen / suorituksen / liikkeen merkittävimmät kriittiset ja itsenäistä selviytymistä uhkaavat kohdat. Havainnoitavia asioita:
--> kehon liikkeiden tuottamisessa oleellisten rakenne- ja kehon toiminta-tason (ICF) edellytykset, joita suoritukseen tarvitaan.
--> oleellisten lihastyömuotojen tapahtuminen.
--> biomekaniikan mahdollistuminen: estääkö jokin edellytyksen puute/vajavuus/rajoite optimaalista biomekaniikkaa? Kompensaatiot? Asiakkaan voimavarat?
- laatii kirjallisesti asiakkaan fysioterapian tavoitteet ICF- toimintakykyluokituksen ja SMART-jäsennyksen mukaisesti.
- laatii ja kirjaa kaksi perusteltua fysioterapeuttista harjoitetta. Perustelee terapeuttisen harjoitteen valinnan sekä terapiaympäristön viitekehykseen: yksilö, tehtävä, ympäristö (Shumway-cook & Woollacott).
- ratkaisee ja kirjoittaa, miten ohjaus tulisi toteuttaa kaikkien ohjaustapojen osalta (manuaalinen/kinesteettinen, visuaalinen, verbaalinen, kognitiivinen). Ryhmä kiinnittää erityisesti huomiota manuaalisen ohjaamisen valintaan ja hallintaan. Teoreettista tukea tehtävän suorittamiseen antavat kaikki edeltävät ammattiopinnot. Lisäksi Itsissä oleva tämän opintojakson oppimateriaali, diat.
Tehtävä palautetaan Itslearningiin kunkin pienryhmän omaan palautuslaatikkoon.

Kaikki opiskelijat valmistautuvat seuraavalle lähitunnille perehtymällä kunkin ryhmän tekemään suunnitelmaan etukäteen, valmistautuminen yhteiseen reflektioon.

Sisällön jaksotus

Vko 2: Orientaatio opintojakson työskentelyyn, tutustutaan:
sisällöt, oppimismenetelmät, tehtävät, käytännön / teoreettinen koe. Opiskelijat jaetaan pienryhmiin joissa case-työskentely tapahtuu.
Teoreettinen alustus aiheeseen.

Ennakkotehtävä (kts. ITSLearning -alustalla).

Vko 3 / KN Casetehtävien työstäminen ohjatusti.
Jatkossa: tehtävän esitysaika noin 30 min. Keskustelu esityksen edetessä, teoreettinen koko ryhmän pohdinta 30min. Käytännössä fasilitaatioratkaisuiden ohjausharjoittelu pareittain 30 min.

vko 4 / KN: 2x45min Ryhmä 1 VUOTEELTA SELINMAKUULTA ISTUMAAN NOUSU
Siirtyminen vuoteella makuuasennossa, selinmakuulta kyljelle kääntyminen vuoteella, Istumaannousu vuoteella. Tehtävän sisältöjen käsittelyä, sovellukset.

Vko x x /ST 2 x 45min Lasten ohjaamisen ja havainnoinnin erityispiirteitä -luento auditoriossa.

vko 5 / KN: 2x45` Ryhmä 2 ISTUMASTA SEISOMAAN NOUSU JA ISTUUTUMINEN
Tehtävän sisältöjen käsittelyä, sovellukset.

Vko x x /ST
xx. 2 x 45min Lasten ohjaamisen ja havainnoinnin erityispiirteitä -luento etänä (ellei sitten löydetä syksyllä tiloja, jolloin tunti kampuksella, eli varautukaa tähän).
xx. 3 x 45min Käytännön osio 1/3 A-ryhmä
xx. 3 x 45min Käytännön osio 1/3 B-ryhmä

vko 6 / KN: 2x45` Ryhmä 3 LATTIALTA SELINMAKUULTA KONTTAUSASENTOON NOUSU. Tehtävän sisältöjen käsittelyä, sovellukset.

vko 7 / KN: 2 x 45` Ryhmä 4 LATTIALTA SIVUISTUNNASTA NOUSU TOISPOLVISEISONNAN KAUTTA YLÖS SEISOMAAN. Tehtävän sisältöjen käsittelyä, sovellukset.

Vko x x /ST Lasten ohjaamisen ja havainnoinnin erityispiirteitä -harjoittelu
xx. 2 x 45min Käytännön osio 2/3 A-ryhmä
xx. 2 x 45min Käytännön osio 2/3 B-ryhmä

vko 9 / KN: 2 x 45` Ryhmä 5 PORRASKÄVELY
Tehtävän sisältöjen käsittely, sovellukset.

vko x /KN + AM 4x45` Simulaatiot SimuCenterissä. Yhteistoteutus opintojakson TULE Alaraaja kanssa.

vko 10 / KN: 2 x 45` Ryhmä 6 LATTIATASOON LASKEUTUMINEN JA YLÖSNOUSU
Tehtävän sisältöjen käsittely, sovellukset.

Vko x /ST 2 x 45min Lasten ohjaamisen ja havainnoinnin erityispiirteitä -harjoittelu
xx. Käytännön osio 3/3 A-ryhmä
xx. Käytännön osio 3/3 B-ryhmä

vko 12 / KN: 4 x 45` Tuntisisältöjen harjoittelua ohjatusti koululla.

vko 13: Itsenäinen opiskelu: Kertausta. Ei lähitunteja lukujärjestyksessä. Toiminnan ja perusliikkumisen yhteys, ohjausharjoittelua. Valmistautuminen kokeeseen.

Vko 14 Teoria- ja käytännön koe: Teoria: teoreettinen perustelu käytännön kokeen asiakastapaukselle. Käytännön koe: asiakastapauksen ratkaisu ja simulaatio.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opiskelija pukeutuu tunnille käytännön oppituntien pukeutumisohjeen mukaisesti.

Poissaolot: Lähtökohtaisesti lähiopetustunneilla tulee olla läsnä. Poissaolosta ilmoitetaan opettajalle sähköpostitse. Opiskelija esittää videolla demonstroiden poissaolotuntien oppisisällön. Eli: tapausesimerkkien yhteydessä esitetyt teoreettiset ydinasiat ja niiden käytännön demonstraatiot.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Läsnäolo 100%.
Opiskelijan työskentelyä lähitunnilla arvioidaan aktiivisuuden osalta: työskentelyyn osallistuminen fyysisesti ja kognitiivisesti läsnä ollen, kommunikointi ”asiakkaan” kanssa, tiedon ja reflektion tuottaminen, tehtävien tekemiseen osallistuminen pari- tai ryhmätyöskentelyssä.
Kokeen arviointikriteerit esitetty alla.
Kokeen arvosana 0-5

Hylätty (0)

ASIAKASKONTAKTI, KOHTAAMINEN, LÄSNÄOLO.
VISUAALINEN, VERBAALIS/KOGNITIIVINEN JA MANUAALINEN OHJAAMINEN:
0 ei juuri mitään fysioterapeuttista ohjaksellista mukana.
Erityisesti manuaalinen liikkeen ohjaaminen:
0 ei fasilitoiva, ehkä vaikeuttaa suoriutumista, tekee puolesta / ei ohjaa, ohjaus epäselvää
LIIKKEEN BIOMEKANIIKAN JA ANATOMIS-FYSIOLOGISTEN PERUSTEIDEN YMMÄRTÄMINEN,
0 Ei ohjannut asiakkaan kannalta mielekkäitä asioita liikkeessa / toiminnassa (biomekaniikan ja anatomis-fysiologisten asioiden ymmärräys puuttui)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

ASIAKASKONTAKTI, KOHTAAMINEN, LÄSNÄOLO.
VISUAALINEN, VERBAALIS/KOGNITIIVINEN JA MANUAALINEN OHJAAMINEN:
1 heikko kuten edellä, puolet asioista esillä. Asiakkaan aktivointi hyvin vähäistä
2 puolet odotetuista ohjauselementeistä esillä, mutta liian voimakas / heikko / epäselvä ohjaus.
Erityisesti manuaalinen liikkeen ohjaaminen:
1 heikko kuten edellä, puolet elementeistä esillä hajanaisesti
2 ohjaa, mutta liian kepeä/voimakas/epäselvä ohjaus, peruselementit vajaat, aavistus asiakaslähtöisyyttä
LIIKKEEN BIOMEKANIIKAN JA ANATOMIS-FYSIOLOGISTEN PERUSTEIDEN YMMÄRTÄMINEN, opiskelija ”tietää mitä on ohjaamassa ja miksi”:
1 Oleelliset liikkeen kohdat/asiat ohjauksessa, mutta vain puolet oikein, hapuilua, epämääräisyyttä, asiakkaan selvästi vaikea suorittaa.
2 Oleelliset liikkeen kohdat/asiat ohjauksessa mutta puolet oikein. Asiakkaan suoritus onnistuu kömpelösti. Ohjaaja ei huomaa tai kykene korjaamaan puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

ASIAKASKONTAKTI, KOHTAAMINEN, LÄSNÄOLO.
VISUAALINEN, VERBAALIS/KOGNITIIVINEN JA MANUAALINEN OHJAAMINEN:
3 0hjaava siten että asiakas onnistuu, mekaanista, asiakkaan aktivointi melko vähäistä
4 sujuva, ohjaava, selkeä, ydinasiat esillä, jotain asiakaslähtöistä variaatiota
Erityisesti manuaalinen liikkeen ohjaaminen:
3 0hjaava siten että asiakkaan suoritus onnistuu, hakee ja löytää ohjauksen, kaikki ohjamisen elementit esillä, asiakaslähtöisyyden huom. vajaata
4 ohjaava, erityisen selkeä, asiakkaan helppo suorittaa
LIIKKEEN BIOMEKANIIKAN JA ANATOMIS-FYSIOLOGISTEN PERUSTEIDEN YMMÄRTÄMINEN
3 Oleelliset liikkeen biomekaan./anatomiset kohdat/asiat ovat ohjauksessa, ohjausvalinnat ovat biomekaanisesti ja anatomis-fysiologisesti perusteltavissa asiakaslähtöisesti.
4 Ohjausvalinnat ovat biomekaanisesti ja anatomis-fysiologisesti perusteltavissa ja asiakaslähtöisesti luontevasti liikkeen kuluessa säädeltyjä, opiskelija etsii mukauttamista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ASIAKASKONTAKTI, KOHTAAMINEN, LÄSNÄOLO.
VISUAALINEN, VERBAALIS/KOGNITIIVINEN JA MANUAALINEN OHJAAMINEN:
5 Taidokas ohjaava,selkeä, ydinasiat esillä, asiakaslähtöistä variaatiota jossa luovuutta tilannekohtaisesti, välineiden järkevä hyödyntäminen koetehtävän rajoissa
Erityisesti manuaalinen liikkeen ohjaaminen:
5 ohjaava, taidokas, vaihteleva tilanne ja tehtävän osa-aluekohtaisesti. Asiakaslähtöistä.
LIIKKEEN BIOMEKANIIKAN JA ANATOMIS-FYSIOLOGISTEN PERUSTEIDEN YMMÄRTÄMINEN:
5 Ohjausvalinnat ovat biomekaanisesti ja anatomis-fysiologisesti perusteltavissa asiakaslähtöisesti. Sujuvaa vaihtelevuutta, opiskelija hallitsee tai kokeilee eri variaatioita tarvittaessa.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa selittää ihmisen rakenteen ja toiminnan (tuki- ja liikuntaelimistön ja hermoston sekä vitaalitoiminnot).
Opiskelija osaa havaita ihmisen liikkumis- ja toimintakyvystä liikkeen peruselementit sekä liikkeen edellytysten tapahtumisen. Opiskelija osaa kliinisen päättelyn avulla ajatella niissä näkyviä puutteita ja vahvuuksia.
Opiskelija osaa ohjata motorista oppimista fysioterapeuttisin ohjausmenetelmin.