Skip to main content

Instructing and Exercising Human Movement and Functioning (4 cr)

Code: TH00CL34-3001

General information


Enrollment
02.12.2023 - 14.01.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2024 - 02.04.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
4 cr
Local portion
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 25
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Kati Naamanka
Satu Takala
Course
TH00CL34

realization.id

32622

realization.code

TH00CL34-3001

realization.startDate

01.01.2424

realization.endDate

02.04.2424

realization.enrollmentStart

02.12.2323

realization.enrollmentEnd

14.01.2424

realization.currentStatus

PUBLISHED

Teaching language

fi

realization.name

Instructing and Exercising Human Movement and Functioning

Content

Movement control as a basis for facilitation, facilitation of basic movements, visual, verbal, cognitive and manual instruction in practice, giving feedback in practice, taking into account the capacity of clients at different ages in instruction and exercise.

Further information

Opiskelija pukeutuu tunnille käytännön oppituntien pukeutumisohjeen mukaisesti.

Poissaolot: Lähtökohtaisesti lähiopetustunneilla tulee olla läsnä. Poissaolosta ilmoitetaan opettajalle sähköpostitse. Opiskelija esittää videolla demonstroiden poissaolotuntien oppisisällön. Eli: tapausesimerkkien yhteydessä esitetyt teoreettiset ydinasiat ja niiden käytännön demonstraatiot.

Further information

Opiskelija pukeutuu tunnille käytännön oppituntien pukeutumisohjeen mukaisesti.

Poissaolot: Lähtökohtaisesti lähiopetustunneilla tulee olla läsnä. Poissaolosta ilmoitetaan opettajalle sähköpostitse. Opiskelija esittää videolla demonstroiden poissaolotuntien oppisisällön. Eli: tapausesimerkkien yhteydessä esitetyt teoreettiset ydinasiat ja niiden käytännön demonstraatiot.

Qualifications

Courses
Musculoskeletal Anatomy
Physiology and Biomechanics in Physiotherapy
Motor Learning and Motor Development at Different Ages
Observing and Analyzing Human Movement and Functioning

Objective

The student is able to
• exercise client’s functioning and it’s components in directions of client oriented goals by utilizing and applying different instructions methods and exercises,
• carry out the therapeutic exercise safely taking into account the client’s environment,
• evaluate the implementing of therapeutic exercise and if necessary change instruction and implementing plan,
• take into account the ethical guidelines of physiotherapy

Evaluation methods and criteria

Läsnäolo 100%.
Opiskelijan työskentelyä lähitunnilla arvioidaan aktiivisuuden osalta: työskentelyyn osallistuminen fyysisesti ja kognitiivisesti läsnä ollen, kommunikointi ”asiakkaan” kanssa, tiedon ja reflektion tuottaminen, tehtävien tekemiseen osallistuminen pari- tai ryhmätyöskentelyssä.
Kokeen arviointikriteerit esitetty alla.
Kokeen arvosana 0-5

Exam schedules

Koe on merkitty lukujärjestykseen (vko 14).
Uusintakokeet sovitaan opettajien kanssa kaikille uusijoille samaan päivään

Uusinta I 29.4.2024
Uusinta II 20.5.2024

Evaluation scale

H-5

Student workload

4op x 27h = 108h
Itsenäinen opiskelu
Vko 3 lähitunteihin mennessä ennakkotehtävä:
Tarkista että osaat aiempien opintojaksojen (esim. liikkumis- ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi) ydinsisällöt liikkeeseen ja liikkumiseen liittyen. Esim. liikkeen ja toimimisen havainnoinnin "polun", liikkeen ja liikkumisen taustakäsitteet, tärkeänä esim. tasapaino ilmiönä (Oppimateriaalit ja Itsin materiaalit, aiemmat oppimistehtävät). Ymmärrä mistä kehon rakenteellisista ja toiminnallisista tekijöistä (ICF) tasapainoinen liike ja toiminta rakentuu.

ITSENÄINEN OPPIMISTYÖSKENTELY opintojakson kuluessa viikolta 3 eteenpäin:
Itsissä tästä varsinainen tehtäväohje / Katin tunnit
Kukin pienryhmä syventyy yhteen asiakastapausesimerkkiin eli perusliikkumisen pulmaan. Teemat "pulmiin" antaa opettaja, "asiakkaan" jokainen ryhmä hankkii itse. Asiakastyöstä valmistellaan esitys ITSissä olevan ohjeen mukaisesti.
Kukin pienryhmä:
- videoi yhden ”asiakkaan” liikettä, liikkumista ja toimintaa, aiheena kunkin ryhmän oma teema.
- analysoi havainnoinnin avulla asiakkaalle haasteellisen toimimisen / suorituksen / liikkeen merkittävimmät kriittiset ja itsenäistä selviytymistä uhkaavat kohdat. Havainnoitavia asioita:
--> kehon liikkeiden tuottamisessa oleellisten rakenne- ja kehon toiminta-tason (ICF) edellytykset, joita suoritukseen tarvitaan.
--> oleellisten lihastyömuotojen tapahtuminen.
--> biomekaniikan mahdollistuminen: estääkö jokin edellytyksen puute/vajavuus/rajoite optimaalista biomekaniikkaa? Kompensaatiot? Asiakkaan voimavarat?
- laatii kirjallisesti asiakkaan fysioterapian tavoitteet ICF- toimintakykyluokituksen ja SMART-jäsennyksen mukaisesti.
- laatii ja kirjaa kaksi perusteltua fysioterapeuttista harjoitetta. Perustelee terapeuttisen harjoitteen valinnan sekä terapiaympäristön viitekehykseen: yksilö, tehtävä, ympäristö (Shumway-cook & Woollacott).
- ratkaisee ja kirjoittaa, miten ohjaus tulisi toteuttaa kaikkien ohjaustapojen osalta (manuaalinen/kinesteettinen, visuaalinen, verbaalinen, kognitiivinen). Ryhmä kiinnittää erityisesti huomiota manuaalisen ohjaamisen valintaan ja hallintaan. Teoreettista tukea tehtävän suorittamiseen antavat kaikki edeltävät ammattiopinnot. Lisäksi Itsissä oleva tämän opintojakson oppimateriaali, diat.
Tehtävä palautetaan Itslearningiin kunkin pienryhmän omaan palautuslaatikkoon.

Kaikki opiskelijat valmistautuvat seuraavalle lähitunnille perehtymällä kunkin ryhmän tekemään suunnitelmaan etukäteen, valmistautuminen yhteiseen reflektioon.

Materials

Ensimmäisen vuoden oppimateriaalin sovellus käytäntöön
Tällä opintojaksolla ohjattu materiaali (Kts. Itslearning)
Opiskelijoiden löytämä perusteltu ja pätevä materiaali; Simulaatiotuntien edetessä syntyvät, sisältöjä koskevat opiskelijan omat muistiinpanot.

• Edeltävien opintojen sisällöt ja meteriaalit, joita sovelletaan:
Ihmisen oppimisen tukeminen -opintojakson materiaali ohjaamisen perusteista.
Biomekaniikan opintojaksojen ydinsisällöt
Liikkeen ja liikkumisen taustakäsitteet
Tasapaino käsitteenä

realization.grade0Description

ASIAKASKONTAKTI, KOHTAAMINEN, LÄSNÄOLO.
VISUAALINEN, VERBAALIS/KOGNITIIVINEN JA MANUAALINEN OHJAAMINEN:
0 ei juuri mitään fysioterapeuttista ohjaksellista mukana.
Erityisesti manuaalinen liikkeen ohjaaminen:
0 ei fasilitoiva, ehkä vaikeuttaa suoriutumista, tekee puolesta / ei ohjaa, ohjaus epäselvää
LIIKKEEN BIOMEKANIIKAN JA ANATOMIS-FYSIOLOGISTEN PERUSTEIDEN YMMÄRTÄMINEN,
0 Ei ohjannut asiakkaan kannalta mielekkäitä asioita liikkeessa / toiminnassa (biomekaniikan ja anatomis-fysiologisten asioiden ymmärräys puuttui)

realization.grade1Description

ASIAKASKONTAKTI, KOHTAAMINEN, LÄSNÄOLO.
VISUAALINEN, VERBAALIS/KOGNITIIVINEN JA MANUAALINEN OHJAAMINEN:
1 heikko kuten edellä, puolet asioista esillä. Asiakkaan aktivointi hyvin vähäistä
2 puolet odotetuista ohjauselementeistä esillä, mutta liian voimakas / heikko / epäselvä ohjaus.
Erityisesti manuaalinen liikkeen ohjaaminen:
1 heikko kuten edellä, puolet elementeistä esillä hajanaisesti
2 ohjaa, mutta liian kepeä/voimakas/epäselvä ohjaus, peruselementit vajaat, aavistus asiakaslähtöisyyttä
LIIKKEEN BIOMEKANIIKAN JA ANATOMIS-FYSIOLOGISTEN PERUSTEIDEN YMMÄRTÄMINEN, opiskelija ”tietää mitä on ohjaamassa ja miksi”:
1 Oleelliset liikkeen kohdat/asiat ohjauksessa, mutta vain puolet oikein, hapuilua, epämääräisyyttä, asiakkaan selvästi vaikea suorittaa.
2 Oleelliset liikkeen kohdat/asiat ohjauksessa mutta puolet oikein. Asiakkaan suoritus onnistuu kömpelösti. Ohjaaja ei huomaa tai kykene korjaamaan puutteita.

realization.grade3Description

ASIAKASKONTAKTI, KOHTAAMINEN, LÄSNÄOLO.
VISUAALINEN, VERBAALIS/KOGNITIIVINEN JA MANUAALINEN OHJAAMINEN:
3 0hjaava siten että asiakas onnistuu, mekaanista, asiakkaan aktivointi melko vähäistä
4 sujuva, ohjaava, selkeä, ydinasiat esillä, jotain asiakaslähtöistä variaatiota
Erityisesti manuaalinen liikkeen ohjaaminen:
3 0hjaava siten että asiakkaan suoritus onnistuu, hakee ja löytää ohjauksen, kaikki ohjamisen elementit esillä, asiakaslähtöisyyden huom. vajaata
4 ohjaava, erityisen selkeä, asiakkaan helppo suorittaa
LIIKKEEN BIOMEKANIIKAN JA ANATOMIS-FYSIOLOGISTEN PERUSTEIDEN YMMÄRTÄMINEN
3 Oleelliset liikkeen biomekaan./anatomiset kohdat/asiat ovat ohjauksessa, ohjausvalinnat ovat biomekaanisesti ja anatomis-fysiologisesti perusteltavissa asiakaslähtöisesti.
4 Ohjausvalinnat ovat biomekaanisesti ja anatomis-fysiologisesti perusteltavissa ja asiakaslähtöisesti luontevasti liikkeen kuluessa säädeltyjä, opiskelija etsii mukauttamista.

realization.grade5Description

ASIAKASKONTAKTI, KOHTAAMINEN, LÄSNÄOLO.
VISUAALINEN, VERBAALIS/KOGNITIIVINEN JA MANUAALINEN OHJAAMINEN:
5 Taidokas ohjaava,selkeä, ydinasiat esillä, asiakaslähtöistä variaatiota jossa luovuutta tilannekohtaisesti, välineiden järkevä hyödyntäminen koetehtävän rajoissa
Erityisesti manuaalinen liikkeen ohjaaminen:
5 ohjaava, taidokas, vaihteleva tilanne ja tehtävän osa-aluekohtaisesti. Asiakaslähtöistä.
LIIKKEEN BIOMEKANIIKAN JA ANATOMIS-FYSIOLOGISTEN PERUSTEIDEN YMMÄRTÄMINEN:
5 Ohjausvalinnat ovat biomekaanisesti ja anatomis-fysiologisesti perusteltavissa asiakaslähtöisesti. Sujuvaa vaihtelevuutta, opiskelija hallitsee tai kokeilee eri variaatioita tarvittaessa.

International connections

Asiakastapaustehtävät
Opiskelijoiden suorittamat demonstraatiot ja ohjattu simulaatioharjoittelu

Content scheduling

Vko 2: Orientaatio opintojakson työskentelyyn, tutustutaan:
sisällöt, oppimismenetelmät, tehtävät, käytännön / teoreettinen koe. Opiskelijat jaetaan pienryhmiin joissa case-työskentely tapahtuu.
Teoreettinen alustus aiheeseen.

Ennakkotehtävä (kts. ITSLearning -alustalla).

Vko 3 / KN Casetehtävien työstäminen ohjatusti.
Jatkossa: tehtävän esitysaika noin 30 min. Keskustelu esityksen edetessä, teoreettinen koko ryhmän pohdinta 30min. Käytännössä fasilitaatioratkaisuiden ohjausharjoittelu pareittain 30 min.

vko 4 / KN: 2x45min Ryhmä 1 VUOTEELTA SELINMAKUULTA ISTUMAAN NOUSU
Siirtyminen vuoteella makuuasennossa, selinmakuulta kyljelle kääntyminen vuoteella, Istumaannousu vuoteella. Tehtävän sisältöjen käsittelyä, sovellukset.

Vko x x /ST 2 x 45min Lasten ohjaamisen ja havainnoinnin erityispiirteitä -luento auditoriossa.

vko 5 / KN: 2x45` Ryhmä 2 ISTUMASTA SEISOMAAN NOUSU JA ISTUUTUMINEN
Tehtävän sisältöjen käsittelyä, sovellukset.

Vko x x /ST
xx. 2 x 45min Lasten ohjaamisen ja havainnoinnin erityispiirteitä -luento etänä (ellei sitten löydetä syksyllä tiloja, jolloin tunti kampuksella, eli varautukaa tähän).
xx. 3 x 45min Käytännön osio 1/3 A-ryhmä
xx. 3 x 45min Käytännön osio 1/3 B-ryhmä

vko 6 / KN: 2x45` Ryhmä 3 LATTIALTA SELINMAKUULTA KONTTAUSASENTOON NOUSU. Tehtävän sisältöjen käsittelyä, sovellukset.

vko 7 / KN: 2 x 45` Ryhmä 4 LATTIALTA SIVUISTUNNASTA NOUSU TOISPOLVISEISONNAN KAUTTA YLÖS SEISOMAAN. Tehtävän sisältöjen käsittelyä, sovellukset.

Vko x x /ST Lasten ohjaamisen ja havainnoinnin erityispiirteitä -harjoittelu
xx. 2 x 45min Käytännön osio 2/3 A-ryhmä
xx. 2 x 45min Käytännön osio 2/3 B-ryhmä

vko 9 / KN: 2 x 45` Ryhmä 5 PORRASKÄVELY
Tehtävän sisältöjen käsittely, sovellukset.

vko x /KN + AM 4x45` Simulaatiot SimuCenterissä. Yhteistoteutus opintojakson TULE Alaraaja kanssa.

vko 10 / KN: 2 x 45` Ryhmä 6 LATTIATASOON LASKEUTUMINEN JA YLÖSNOUSU
Tehtävän sisältöjen käsittely, sovellukset.

Vko x /ST 2 x 45min Lasten ohjaamisen ja havainnoinnin erityispiirteitä -harjoittelu
xx. Käytännön osio 3/3 A-ryhmä
xx. Käytännön osio 3/3 B-ryhmä

vko 12 / KN: 4 x 45` Tuntisisältöjen harjoittelua ohjatusti koululla.

vko 13: Itsenäinen opiskelu: Kertausta. Ei lähitunteja lukujärjestyksessä. Toiminnan ja perusliikkumisen yhteys, ohjausharjoittelua. Valmistautuminen kokeeseen.

Vko 14 Teoria- ja käytännön koe: Teoria: teoreettinen perustelu käytännön kokeen asiakastapaukselle. Käytännön koe: asiakastapauksen ratkaisu ja simulaatio.

realization.isTypeOther

boolean

realization.composite

boolean

realization.minSeats

10

realization.maxSeats

25

Number of ECTS credits allocated

4

realization.minCredits

4

realization.maxCredits

4

courseUnit.toTranslate

boolean

courseUnit.languageValidated

boolean

courseUnit.toContentValidation

boolean

courseUnit.contentValidated

boolean

courseUnit.learningUnitId

22622

courseUnit.type

COURSE_UNIT

courseUnit.state

ACTIVE

courseUnit.levelId

22622

courseUnit.learningUnitGroupCode

22622

courseUnit.educationPay

boolean

courseUnit.minOptionalityCredits

4

courseUnit.maxOptionalityCredits

4

courseUnit.modifiedBy

22602

courseUnit.organization

peppi

courseUnit.thesisBelongs

boolean

Go back to top of page